Vuxna på låtsas

Jag har massor med kompisar, släktingar och bekanta som är sambos. Några har varit det länge, vissa av dem ska gifta sig och några är nya sambos. Men de har alla en sak gemensamt. De lever ihop. De har alla tagit steget ut i vuxenvärlden och valt att som ett leva ihop. Att dela allt, i vårt och torrt. Att ha gemensam ekonomi och att varje dag kompromissa om smått och stort.

Då är det ju jävligt konstigt att dessa människor väljer att inte fira jul ihop. Jag tycker inte bara det är konstigt jag tycker det är sjukt och snudd på patetiskt. För att fira jul ihop gör man med sin familj. Och ens allra innersta cirkel av familj det är ens sambo. Den man lever med och kanske en dag utökar familjen med. Det är ju David jag ska leva med hela mitt liv, inte min mamma och pappa. Varför delar dessa par på sig? Varför tar de bara vuxensteget halvvägs? Hur är det möjligt att trolovade firar jul på vart ett håll när de senare kommer att gifta sig? Är dessa människor sambos för att det ser fint ut med dubbelnamn på brevlådan?

jag sitter här och verkligen hetsar upp mig. Jag blir lack! För att bli sambo medför lagliga rättigheter samt skyldigheter. Vid ett break-up skall hemmet samt samboegendomen delas lika. Det betyder att en som har köpt massor kanske ändå måste ge hälften till den som ingenting betalat alls. Och med detta ganska seriösa utgångsläge som lagen ger oss blir folk ändå sambos till höger och vänster. Och sin jävla samboegendom kan man dela på men spendera en julafton tillsammans gör man inte. det är fan en skev inställning.

Jag tycker det är väldigt konstigt när folk blir sambo för att det är kul. För det är inte alltid kul. Ibland suger det.
Ibland suger det rejält. Men hur mycket det en suger så vet jag att jag och David alltid kommer fira jul ihop, för vi är minsann inte sambos på låtsas. Vi är det fullt ut, hela vägen, utan ursäkter.

Man kan kalla oss sambo-hardcore!

Kommentarer
Postat av: fröken lila

a och jag ska flytta ihop nu i januari. vi har coksá funderat en hel del kring det där med att fira jul, det var inte lätt 2009 och jag hoppas innerligt att det blir lättare fr.o.m. i ár. i och med att vi har familjer i olika länder har a hittills endast en gáng firat med oss, under inte sá glada omständigheter. men han firade med min familj. i ár valde jag dá att fira med hans familj, och ákte till sverige för det. ändá ville jag fira lite jul med min familj, i och med att det var sista gángen jag skulle se dem pá en längre tid, efetrsom jag flyttar ur landet, och dá firade vi den 4de advent. lite tidigt jul, men det passade bra för alla i familjen. sá fr.o.m. i ár ska vi fira ett ár med a's familj och ett ár med min. det är en fin lösning, tills vi har egna barn. jag skulle inte vilja fira utan honom ngt mer. det skulle ju bara vara konstigt när man bor ihop.

2010-01-01 @ 23:32:56
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: Lena

Jag förstår faktiskt inte vad du blir så upprörd över. Det är väl varje samboförhållandes egen ensak, och då gäller bara whatever works. dessutom, innan man får egna barn är man ju främst själv barn till ett par föräldrar, som nog gärna vill att man kommer och besöker dom. framförallt om man hänger ihop med sin sambo resten av året.

att vara sambo och inte fira julen ihop betyder inte att man inte är seriös. det är inte det ultimata kärleksintyget att fira jul tillsammans.

tack för en förövrigt bra blogg.

mvh Lena

2010-01-02 @ 01:17:52
Postat av: Anonym

Fan vad trött man blir på sådant här. Snack om "äkta" - för det är precis det du säger. Är man sambos och firar jul tillsammans är man lite bättre än de som inte gör det. Pinsamt. Väx upp och inse att alla inte har samma prioriteringar. Vad som är barnsligt och softcore är att tro att ens partner är den enda familj man har och att så fort man träffar sin partner slutar resten av familjen vara lika viktig som förut - det är så man beter sig när man är 14 och är förälskad för första gången. Nej, sluta lägga energi på att bry dig om vad andra människor väljer och fokusera på ditt och Davids "riktiga" samboförhållande... Sigh.

2010-01-02 @ 02:12:10
Postat av: Petnoga

Jag tror att folk blir sambos alldeles för lättvindigt på grund av bostadsbristen i Stockholm och folk håller ihop för länge av samma anledning.

2010-01-02 @ 03:32:05
URL: http://petnoga.blogspot.com
Postat av: T

Jag håller med Lena, fattar inte vad det är du blir så upprörd över. Att fira jul tillsammans eller inte, är inte någon mättning på hur mycket sambo man är. Eller hur mycket man älskar sin sambo. Man behöver ju inte vara tillsammans 24/7, dags att kanske vara lite självständig. Sedan känns det tråkigt att behöva välja mellan familj och sambo. Tills man får egna barn, det vill säga, och skapar nya traditioner. Dessutom, bor man inte i samma stad som sin familj är det ju ännu ett skäl att fira var för sig. Klart att sambon/maken tillhör familjen, men han/hon har ju sina föräldrar som betyder mycket. Du har ett märkligt sätt att tänka.

2010-01-02 @ 05:03:13
Postat av: Little Peaché

lena, Anonym & T:

Först vill jag bara tacka er för era synpunkter! Kanske uttryckte jag mig klumpigt eller så är vi bara av olik åsikt. Men för mig betyder ett samboskap att man nu är på varandras sida i vårt och torrt. Man hjälps åt ekonomiskt såväl som emotionellt. Man delar säng och i lagens mening även bostad samt egendom i den. För mig är det självklart att med sådana utgångspunkter har man tagit ett väldigt seriöst steg in i "vuxen världen".



I min värld är det konstigt bara att man inte firar ihop. Man kan väl vara hon hennes föräldrar ena julen och hos hans nästa?

Och ni som pratar om att bygga traditioner först när ens egna barn kommer är också märkligt. För jag tycker att för att bli en riktigt stark, trygg och bra förälder skall man ha byggt upp en stark "vi"-känsla långt innan ungarna dimper ner. Och det är min personliga åsikt att denna vi-känsla även inkluderar gemensamt julfirande.

Men självklart är vi alla olika och vart par gör som de vill, men det betyder inte att man alltid måste hålla med varandra. Jag respekterar folks sätt att leva, men liks förbaskat kan jag ju störa mig på det eller ställa mig frågande inför det.



Hoppas det klargjorde lite vart jag står.

2010-01-02 @ 05:40:48
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: lena

Kul att få ett svar! Jag tycker det var bra. Framförallt håller jag med om att man ska ha en ordentlig vi-känsla innan man skaffar barn. Känns som en stor risk för att man "skiljer" sig annars, vilket ju inte är så kul med barn inblandade.

Men som du redan sagt, vi har väl helt enkelt olika åsikter om hur man ska fira. Jag är glad att du respekterar andras åsikter. Men jag förstår att du irriterar dig också, annars hade inte jag svarat på ditt inägg, för jag irriterade mig ju också :P Med det sagt och temat antagligen avslutat, god fortsättning!

2010-01-02 @ 18:14:11
Postat av: Kristina N

Herregud, sluta störa dig på andra och försök leva ditt eget liv. Vad har du för rätt att lägga dig i hur andra människor väljer att göra?

Det är väldigt mycket jag stör mig på som du gör under ditt liv har gjort men jag skulle aldrig hålla på att lägga min energi på att störa mig på dig!

2010-01-02 @ 19:26:14
Postat av: Little Peaché

lena: jag önskar dig god fortsättning tillbaka! Det glädjer mig att vi kan vara civiliserade trots olik åsikt. det är för många som går på personangrepp.



kram på dig

2010-01-02 @ 20:14:06
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

kristina n: stör du dig på saker jag gör i mitt liv? Känner vi ens varandra?

Men som svar på din kommentar, läs vad jag skrev till några läsare i kommentarsfältet.

vi får agree to disagree!



mvh

2010-01-02 @ 20:14:47
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Lina

Det finns nog väldigt många anledningar till att man inte firar jul ihop. Jag och min sambo firar jul isär för att han vill vara med sin familj och jag med min. Visst kunde vi vara varannan jul, men vi bor ju ihop och ses jämt så det är endå skönt att ha ensamtid och verkligen vara med föräldrar, morföräldrar och syskon. Sedan har jag några gamla släktingar och jag skulle bli så ledsen om jag missade deras sista jul då vi inte ses så ofta.

2010-01-03 @ 22:55:37
Postat av: MOR

Fia,

Jag förstår inte heller varför du hetsar upp dig på just detta: Du vet ju själv hur svårt det kan vara att fira jul. Allt är kanske inte som det ser ut att vara.

Till dig som gör inlägg anonymt - skärp dig, är du 14 och förälskad för första gången eller?

Sabine

2010-01-04 @ 08:04:08
Postat av: A

Varför är det "patetiskt"?



För min del är det så att mina föräldrar bor i en annan stad långt borta, spenderar inte så mycket tid hos dem kanske en gång per år, just juletid.

Och då känner man nog att man kanske vill ha kvalitetstid med sin familj. Då man bor och umgås med sin respektive sambo nästintill varje dag, så kan det vara utvecklande och närande för ett fårhållande att vara ifrån varandra ett par dagar eller en vecka. Ser man en framtid tillsammans så har man all tid i världen på sig att ett år göra ett undantag och kanske ta med sig sin respektive eller följa med den andre till dennes familj.

2010-01-04 @ 19:16:05
Postat av: Little Peaché

lina: jag respekterar att du och din sambo firar jul isär men jag tycker fortfarande det är sjukt konstigt.

men så är livet, vi tycker inte alla lika om allt.



till nästa gång: god jul! =)

2010-01-05 @ 22:04:05
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

mamma: ja självklart får man ha förståelse för andras situation och man ska respektera sina medmänniskor, men det betyder inte att man måste hålla med alla om allting hela tiden.

Livet skulle vara outhärldligt om alla gick runt och klappade varandra på axeln i rädsla för att tycka olikt från någon annan.

2010-01-05 @ 22:07:34
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Bella

Nu har jag inte haft internettillgång på ett tag, så jag hade missat detta inlägg. Men jag ville ändå kommentera, för jag kan verkligen se vad du menar. Jag kan också tycka att det är cyniskt att välja att vara sambos med ändå dela upp sin ekonomi och sitt leverne när det är meningen att man ska ha valt att dela sina liv ihop och bygga en framtid tillsammans. Men jag är hardcore på att fira jul med min familj. Varför? Jag är inte född i Sverige, min familj invandrade från Irak när jag var väldigt liten. Och än idag så är det bara mamma, pappa, jag och min lillebror, vi fyra. Vi har inga andra släktingar i landet. Även om vi barn är vuxna nu och har "egna" liv, så skulle jag aldrig någonsin i livet låta bli att fira den med min familj. Julen var inte en del av mina föräldrars kulturarv, de anammade hela grejen för vår skull, precis som de valde att komma hit för vår skull. Min sambo har en hel släkt med morbröder och fastrar och kusiner och syskonbarn och mor- och farföräldrar att fira med, och även om jag saknar honom en del så är det otänkbart för mig att tillbringa den med dem istället för med mina föräldrar. Han är välkommen att fira med oss, vilket han har gjort ibland. Men att lämna mina föräldrar, det gör jag aldrig.

2010-01-06 @ 00:21:56
Postat av: Little Peaché

a: "ser man ett liv tillsammans---ja då kan man fundera på att fira ihop". Men hallå??? borde man inte redan se ett liv ihop om man valt att bli sambo.

Nej du, i min bok ska ens partner komma först för det är han/hon som är ens nya familj.

2010-01-06 @ 00:45:15
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

bella: när man väljer att leva med sin partner i ett samboförhållande så skapas en ny familj. jag och min sambo startar kärnan i vad som ska bli min egna familj. denna familj skall alltid komma först. min mor och min far betyder allt i hela världen för mig men david kommer ALLTID först. och så anser jag att det ska vara. annars tycker jag man har en konstig dynamik i sitt förhållande.

jag tycker det är orättvist av dig att aldrig ens överväga möjligheten att fira jul med din sambos familj. vad ger dig rätten att alltid prioritera dig?

ett sambo förhållande handlar väl om att kompromissa och köra varannan här och varannan där tänket?

2010-01-06 @ 00:55:55
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Bella

Jag tycker inte att det är det minsta orättvist. Ingen behöver ge mig den rätten, för den har jag ändå. Det är inte det att jag är ointresserad av min sambos familj, jag älskar dem och vi umgås med dem ofta. Min sambo är MIN familj, men jag är mina föräldrars familj. De bryr sig hundra gånger mer om att jag är med dem och firar jul än min sambos familj bryr sig om att jag firar med dem. Jag skulle kunna fira med dem, men jag skulle inte glädjas en minut eftersom jag skulle veta att mina föräldrar är ensamma och nedstämda. Jag prioriterar inte mig, jag prioriterar dem. Det valet utesluter inte min sambo, snarare tvärtom. Men samtidigt har han rätt att för den dagen prioritera sin släkt.

Det betyder inte att vi inte har ett seriöst förhållande eller anser oss vara vår egen familj.

2010-01-06 @ 13:33:53
Postat av: Little Peaché

bella: som sagt, jag respekterar alla människors val. vi är alla olika, med olika syn på rätt och fel.

i detta fall får vi "agree to disagree".

men jag tackar för en bra debatt!



mvh

2010-01-06 @ 21:42:28
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Bella

Agreed! Och tack för en svinbra och klok blogg, läser den varje dag.



2010-01-06 @ 21:56:08
Postat av: Little Peaché

bella: tack detsamma! det gör mig lycklig att du läser och ännu lyckligare att du kommenterar!



Kram på dig

2010-01-08 @ 22:03:12
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: David Stenström

Förstår vad du tänker, dock så har inte alla samma värderingar. Dock så om man nu värderar julen så som du att det är en familjehögtid där familjen går först.



Då finns det fortfarande två vägar att gå.

Ens biologiska familj går först eller ens Utvalda familj går först.



I min värld så går ju de jag valt för det andra.



Men tyvärr så är det inte så för alla.

2010-12-24 @ 01:39:46
URL: http://www.aione.net/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0