Ord om kärlek

"Var vänlig mot ovänliga människor
 – de behöver det som mest."

                                             – Anonym

En utmärkelse från en liten pudel

Fina Maggie och matte Emma har gett mig en utmärkelse.

Reglerna:
1. Du som mottagit awarden ska lägga upp en bild på den.
2. Länka till bloggen du fick den ifrån.
3. Ge den till sju andra bloggare och länka till deras sidor.
4. Lämna en kommentar i deras bloggar och berätta att de fått utmärkelsen.


Jag gjorde precis en liten lista med bloggar jag älskar.
Så denna utmärkelse ger jag till er alla.
Ni som vill tar den till er och skriver om den i er blogg.
För ni är bäst!

Läs, titta och se

Jag tänkte ge ett boktips, ett filmtips och ett musiktips till er.
Pappa Pralin

Denna boken fick jag av min mamma för några år sedan.
Sen dess har jag läst den ett tiotal gånger och tröttnar aldrig.
Anna Jörgensdotters debutroman är ett mästerverk ut i vartenda tecken i boken.
Andrea och Casper möts på psykkliniken.
Han i en senapsgul tröja och hon med ätstörningar.
Man får följa deras vackra och smärtsamma kärlek och deras trassliga liv.
Allt som rör sig kring musik, katter, festivaler, sprit, familjeproblem, lugnande tabletter och anorexia.
 Andrea och Casper möts på psykkliniken; två vackra känsliga unga konstnärssjälar.
Den är så vackert skriven att jag tappar andan varje gång.

Sophie Scholl


Detta är en av de bästa filmerna jag sett i hela mitt liv.
Sophia  Scholl avrättas med giljotin, brottet: hon var tysk motståndskämpe under andra världskriget.
Hon deltog nu också aktivt i motståndsgruppen Vita rosen (die weiße Rose).
18 februari 1943 arresterades hon då hon spred gruppens sjätte pamflett.
Fyra dagar senare straffas hon..
Flygbladen, som delades ut för att väcka motstånd i första hand bland de unga akademiska kretsarna i München mot nazistregimen, spreds i flertalet tyska städer i miljonupplaga efter Sophie och Hans Scholls död genom allierade flygplan.
Filmen är på tyska och är så otroligt gripande. man bara gråter och gråter.

Kings of Leon

Denna grymma grupp såg jag för första gången 2004 i Australien.
Deras musik gör mig alltid på bra humör.
Snygga killar, grymma kläder och asbra musik!
I love!

Utmaning

Min fina Sassy har utmanat mig på en superkul utmaning!

Bloggvärldens...:
Roligaste: Lätt Hanna Pee. Hon är så klok och rolig och allt. I love!
Snyggaste: Gud så svårt. Det finns ju bara många som är snygga! (UnderbaraClara, Jessica, Stina, Nanó, Paula)
Hetaste: Hanna Fridén. Snygg, smart, rolig, insiktsfull.
Bäst klädda: Åh jesus! De jag läser har alla så grymma klädstilar! (UnderbaraClara, Kristoffer, Nanó, Elin Kling, Agathe)
Coolast klädda: Samma som ovan! Men det finns klart så oerhört många fler!
Sötaste: Lätt Paula!!!
Störigaste: Annaa! =) MEN jag rådiggar henne. Men vi kommer inte så bra överrens men jag gillar någon som rör runt lite!
Mest imponerande: Blondinbella och Kajsa!

Vilken bloggare vill du:
Bli kompis med: Jag vill träffa dem alla och kompis blir jag om vi kommer överrens.
Ge en kram: Alla som någonsin besökt min blogg!
Ge en diss: Öh en hel del faktiskt! Speciellt trångsynta idioter som tänker jävligt enspårigt.
Helst träffa: Helst ville jag träffa Hanna fridén och Clara och de har jag fått träffa nu.
Inte träffa: Öhhh...typ....Stina-Lee kanske. Rätt intetsägande. Vi hade inte haft mycket att prata om.

Nu utmanar jag alla de jag skrev om!

Fina-Stina

Idag ska jag hem till Stina.


Hon har en bloggträff för några av sina läsare.
Vi ska klippa och klistra och göra inspirationstavlor.
Nått som Oprah håller på med tror jag.
Men jag både älskar att klippa/klistra och visualisera mig drömmar och liknande så det ska bli spännande.
Plus att jag har sett framemot att träffa Stina så himla länge.

I'm meating up with this blogger, Stina, today!
I can't wait!

Till anonym

"En sak jag tycker är lite underligt med dig och din blogg...
du ber om kommentarer, och att folk som besöker skall skriva en rad.
Men du svarar aldrig på dem?"

Ja, kära Anonym.
Det kan finnas många anlednignar som gör att du tror detta.
First of all svarar jag alltid på mina kommentarer i kommentatorens blogg.
Alltså jag svarar inte på inlägg i min egna blogg och utan föredrar att återvända till den andras blogg, läsa, besöka och där svara på det de skrev i min blogg.
Men hur gör jag med de som inte har blogg?
Jo det är knepigare. Jag har liksom inte bestämt mig om jag ska börja svara bland mina egna kommentarer, skita i dem eller maila. Men ofta så mailar jag en rad till de som inte har en blogg.
Sen har vi den sista, den anonyma läsaren.
Ja det finns inte så mycket att säga till en anonym,
Jag vill ha namn och en person.
Anonyma ord på internet är svårare att ta till sig.

Så kära Anonym. Jag svarar visst på mina kommentarer, men kanske på ett annolrunda sett än vad du hade velat.
Kom med förslag på hur vi löser det!


Big in Japan

Igår sjöng vi karaoke.
Jag och folk från Davids klass. Tänk er, alla är ju fotografer så jäklar vad det fotades igår! =)
Vi var på ett ställe på odengatan där man hyr ett litet bås (precis som i Japan) och sen så väljer man själv sina egna låtar.
Det var kul men blev lite väl skränigt efter ett tag.
Varken jag eller David hade kamera med, men vi kan ju säga att såg ut typ som henne.

Cindy Lauper

Yesterday me, my boyfriend and people from his school sang karaoke.
I didn't bring a camera but I looked somewhat like her.
Cindy Lauper

Nej nu!!!

Sigrid skriver om Edie Sedgewick, Andy Warhols musa. I ett tidigare inlägg skrev hon att hon blev så himla inspirerad.
Jag fattar ingenting. Denna Edie var anorektisk, neddrogad, utfattig, sexuellt utnyttjad och sen hängde hon lite med Mr warhol innan han hittade en ny. Hon var inte cool eller häftig. Måhänga att hon var vacker och hade coola kläder men jag tror det otroligt farligt att glamorisera neddrogade såkallade ikoner. För det finns inget med droger som är inspirernade, häftigt eller coolt. Det finns inget med ätstörningar som är kul, glittrigt eller glamoröst.
Jag tror det är viktigt att se upp till kvinnan på ica, tanten som bor i ens trapp, ens mamma som kämpar varje dag, sin syster som är himla bra, kvinnan som jobbar inom det mansdominerade yrket och så vidare.
Jag hatar att man älskar filmen Pretty woman då den faktiskt handlar om en prostituerad. Richard Gere upplevs som en sympatisk man vilket är sjukt för vad han är i filmen, är en usel sexköpare.
Jag hatar att man älskar sångaren i Libertines, Pete Doherty, när han är en smutsig, urfattig, nerknarkad kille. Det finns ingen skillnad på honom och en narkoman på gatan. Men ändå tycker folk det är ok att digga Pete och älska honom, men se ner på uteliggaren och rynka på näsan.
Edie Sedgwick, och alla andra modeller som är ätstörda och knarkar, är inte coola, inte musor, inget att se upp till. De lever ett tragiskt liv som ingen hade önskat sig om man väl var där.

Det jag vill säga är bara att man ska vara försiktig med vem man väljer att vilja efterapa, likna och inspireras av.
För det är fel att välja fel idol, och man kan hamna rejält snett här i livet.

Frågestund

Idag är jag borta hela dagen så vi kör en frågestund!
Fråga på och jag svarar!
Ni har till imorrn på er!


Jag vill se ut som en Moschino i vår

Såhär vill jag se ut ungefär varje dag!



Moschino s/s 2009 från Milanos visningar

This is from Moschinos s/s 2009 show in Milano.
And I would love to look like this every day.
Or atleast some days.

Min dag i fast forward

vaknade, såg filmen Nanny McPhee
Jobbade, Kollade mitt tentaresultat.
Fick G. Dog på insidan av besvikelse
Bet ihop, Jobbade klart
tränade på sats med david
prövade mina kläder som är beställda från internet
Deppade över tentan
Ringde min smarta klasskompis som sa kloka ord
Åt kvällsmat, Åt en pepparkaka...eller kanske 12
Nu sova

En annan dag får ni roliga bilder, fin text och vad som helst.
Men just nu är det mycket.

Men vi kör en frågestund!!! Fråga allt mellan himmel och jord!
Fråga på till imorgon kväll så sätter jag ihop ett inlägg då

Ibland är Tradera som nyckeln in i modehimlen

Denna underbara klänning kommer från Balmain

Och kolla blusen jag köpte för 11 kronor på Tradera

Ja vad säger man?
Slumpen är divine!

The dress is from Balmain and costs a fortune.
But I found this shirt at Tradera.se for only 11 swedish crowns

Favoriter från Paris

Följande är mina favoritkreationer från s/s 2009 Paris visningar.

Chanel                                                       Chloé

Giambattista Valli                                    Lanvin

These are my favourites from the Paris shows, showing spring/summer 2009.

20-talets Vogue

Såhär såg Vogue's covers ut på 20-talet.
Lite annat från idag!?

Vogue 1919

Vogue 1922 Juli

Vogue 1924 November

Vogue 1926 Maj

Vogue 1928 Juli

Vogue 1929 Maj

Here you can see Vogue's different covers from the 20's.
Quit different from today!



Den bästa prenumeranten är jag

Jag är en sån som alltid går på "köp tre nummer av Damernas Värld + få smink och schampoo för 49 kr"
Lite korkat kanske ni tycker?
Men icke!
Jag är även den som noga har koll på hur många jag får och se så säger jag upp min prenumeration.
Sen så börjar jag prenumerera igen.
Och häromdagen fick jag följande:


En flytande eyeliner plus en pensel

I subscribe to a fashion magazine and I recieved some make-up from Face the other day.
A tiny brusch was included.

Men kan vara stylish

Men när jag vill vara riktigt fin, så tar jag på mig min stora päls.

Då känner jag mig som en rockig och trendig New York brutta

But sometimes I wear my big fur.
It makes me feel very New-Yorkish!

Rena rama Norrland

En frusen liten skåning som jag är inte helt förberedd för sånt här väder i november.



Om man sitter inomhus är det supermysigt med snö.
Men inte lika mysigt när man ska ut.
Vintern pajar min stil. Jag vill ha klänningar, söta blusar, fina tunna jackor och högklackade skor.
Men det ser ut som jag får köra på Michelin-gubbe stilen i några månader nu.
Och det är inte kul!

Since I come from the southern parts of Sweden (and now live in Stockholm),
I'm not used to this much snow this early.
It's cosy when you're inside but when it's time to go out I feel a little bit down.
The cold winter ruins my style. I want dresses and heels.
Now I look like a fluffy teddybear. Big coats, beanies, gloves. You can only see the tip of my nose.

En shoppingdag i firandets anda

Åh jag kände idag att jag hade mycket att fira.
Livet, David, skolan, jobbet, hemmet.
Så jag firade med lite shopping. En hel del faktiskt.
And it was sweet sweet love all the time.

Knallgul oversized kuvertväska från Monki

Låtsas diamanter från H&M

Rosa 80-tals örhängen från H&M

5 rosetthårsnoddar för 25 kronor. Minns inte affären


Nya matburkar i vintagestuk från Kitsch

Grå stickad t-shirt med nitar

Grått linne med fina basknappar.

Yesterday I felt that I had a lot to celebrate.
School, David, life, my work.
So I decided to celebrate it with a little shopping spree.
And know these pretty things are in out apartment and make me smile all day.

To all you international

Eftersom jag har börjat få en del internationella läsare kommer jag skriva
även på engelska i slutet av ar inlägg.

Since I have started to get a lot of international readers I will write in English
in the end of the post.
Enjoy!


Att leka affär

Jag har precis börjat jobba på mitt nya jobb. Ordning&Reda.
Sen många många år tillbaka har jag innerligt gärna velat jobba i butik, men aldrig riktigt fått till det.
Just därför är jag så himla glad att jag fick det här jobbet.
Att packa upp saker ur kartonger, knappa in siffor på maskin, packa in paket, allt är så skoj.
Det är precis lika fint som att leka butik när man var liten.
Jag har bara jobbat tre dagar men det känns så himla skoj redan.
Jag försöker lära mig snabbt så jag kan vara effektiv och duktig.
Framförallt är jobbet kul för alla människor jag träffar.
För när bara en enda säger "tack så mycket för all hjälp", så känner jag mig himla stolt.
Om ni behöver vackra kaelndrar, fina pennor, underbara fotoalbum så kom.
Jag ska hjälpa er så gott jag bara kan!


Kom igen kommentera!
Vad vill ni ser mer/mindre av?
Vad är tråkigt vad är kul?
Vad kan jag göra bättre?

Ja, jag sjunger

Efter sista föreställningen hade vi en avslutningsmiddag.
Då fick jag uppträda med en av mina låtar.
När jag sjunger ser det ut lite såhär.



Ja så kan det gå!
Nu ska jag ut i snövärlden och sen ta mig till jobbet

Rockstars in my house

Igår blev Davids och min lilla lägenhet invaderad av fyra rockstjärnor.
Det blev livat och vilt och jag kände mig som en tjatig morsa.
Men så är. De små rockiga liven måste hållas i öronen.
När jag gick och la mig lyssnade jag på en kör som skrek:
"Var har Frida tagit vägen? Det bor en tant här"
Och när jag vaknade i morse hade delar av bandet somnat iförda mina nattlinnen.
Där sussade de så söt bland skinnjackor och elgitarrer iklädda rosa volangprydda nattlinnen.
Jahapp...så kan det gå.
Vill ni lyssna på bandet gör ni det här.




Ikväll ska jag ut med grabbarna Grus och Dave.
Vi ska till två ställen vad jag vet. Flashing och Marie Levaue (jag kanske stavar fel)
Vad borde man ha på sig?

ACNE s/s 2009

Jag tycker (ve och fasa) att Acne gör riktigt tråkiga kläder.
Jag har aldrig hittat något som passar mig
Deras kläder är för basic för mig
Men här kommer två plagg jag gillade.

Den långa tröjan till smala jeans är supersnyggt,
såväl som det svarta, lite genomskinliga, linnet.

Glöm inte tipsa mig om loppis

Ett byxtips för våren

I vår ska vi ha på oss haremsbyxor igen.
Och det gör jag gladeligen.
Tighta byxor har alltid gett mig lite ångest. Man blir så instängd och ihoptryckt.
Vårens trend var jag redan förra våren, närmare bestämt när denna bloggen var ny.


Här är Diesels version av haremsbyxan

Glöm inte tipsa mig om loppisar!

Loppis i Sthlm????

Jag är döende!!!
Typ!
Om jag inte hittar någon bra billig loppis här i Sthlm kommer jag bli kokko!
Snälla ni som vet.

VAR FINNS BRA LOPPISAR I STHLM.
Ge mig all info ni har!

PUSS!


Från en söndag

I söndags kände jag mig lite busig i humöret.
Lite vild och galen.
Lite som en Ronja Rövardotter i storstaden.
Då åker toppluvan på!




Nu fortsätter min föreläsning om Diskrimingering.
Hemskt intressant!

Vad ska ni göra idag?

Som jag myser

Ni må tro att jag haft en bra dag.
Mina föreläsningar var inställda så min dag har spenderats på följande sätt
Jag har läst en massa bloggar, jag har klippt och klistrat i mina inspirationsböcker,
jag har målat en brun låda med små lådor i svart och rött.
Jag har druckit te och ätit årets första pepparkaka.
Nu väntar jag på David som kommer hem från snön.
Då ska vi laga lasagne och blåbär/bjänrbärs paj.
Sen ska jag följa med honom ut och träffa hans klass.

Dagens outfit är en av Davids stora skjortor, prickiga mjukisbrallor, stora raggsockar och rosa nagellack.
Ain't it stylish so say what is!?

När svaren värmer

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg där jag bad
er berätta om när ni gjort något som gjorde dig riktigt stolt.

Här kommer de urfina svaren!:
Jag fick just idag beröm över ett jobb jag gjort åt en stylist
Det var mitt första så jag blev jätteglad Fick ett nytt att ta tag i nu


Riktigt stolt när jag kunde besinna mig och lägga fram saker sakligt,
 trots att jag inte fick den reaktion som jag ville ha.


När man löser precis det där hopplösa dataproblemet som någon annan inte fixar.
Eller som idag - fick vara med och korskoppla så nätuttag funkade.
Fick allt på plats, och tror jag fick med allt i skallen. För hur länge? Kvittar just nu, jag klarade det!!!
De kom in på nätverket och tom nätskrivaren fungerade!!!
Och inte drog man ur någon kabel som INTE fick tas bort. Ja, vi tog bort några som inte användes också samtidigt. Men, ingen patient fick sina apparater nedmonterade ;)
Alltid något!!!


 Jag är superrädd för att prata inför folk,
men jag har tagit mod till mig att anmäla mig till en kurs för sånna som är rädda
 och denna vecka gjorde två muntliga redovisningar.
Båda gick superbra och jag fick tillockmed höra att det jag redovisade var genialiskt!

Har jobbat som timanställd på ett jobb från och till i tre år nu,
men intensivt sen januari, dvs mer än heltid.
Blev uppsagd av chefen för att jag ville ta ledigt lite nu när jag skulle starta på min usk utbildning (som jag ville ta för att kunna få fast jobb där jag var då).
Men nu efter tre månader av att gå hemma och bara studera så ringde jag min chef,
fick komma på möte med henne och gruppchefen
 och fick så mycket beröm så jag visste inte vart jag skulle ta vägen.
De var så glada att jag ringde, och visar att jag vill vara där.
Har nu blivit lovad fastanställning efter min utbildning,
 och båda tyckte jag var väldigt modig som ringde upp chefen och bad om att få komma tillbaka. :)
Glad är jag nu iaf!
 Och stolt över mig själv som aldrig vågar ringa någon sådär, att jag gjorde det.

 Mamma Jag är stolt över att vara din mor!
Jag är stolt över att vara din systers mor
och jag är stolt över att jag har vänner som jag haft i 40 år och som fortfarande är vänner.
Något som jag inte är stolt över men oerhört glad och tacksam för
är att våra töser har fått våra värdegrunder och kunnat bli bra människor!
 Kram MOR

Jag är stolt över att bara kunna vara!
Inte känna ngn press över att hålla igång samtal, fixa för alla så alla mår.
Jag började jobba med mig själv (på riktigt) för 1 1/2 år sedan
då jag insåg att jag ljög o fixa till saker för att de skulle låta bättre/vara bättre.
Visst bryr jag mig och vill att folk ska må bra men det är inte min uppgift att lösa allt.
Jag kan bara få vara och det är så skönt att veta.
Ha ditt lyckorus och låt det vara längre än någonsin...


Är inte alla svaren bara så inspirerande?

Hang the DJ

"Hang the blessed DJ...
...Because the music that they constantly play...

... it says nothing to me about my life"


Filmen Twilight - the review

Hmm... ja vad ska man säga.
En vampyrfilm. Inte riktigt min grej för jag är rädd för skräckfilm. Men detta var snarare en romcom.
Med en snygg kille som huvudroll.
Filmen i sig var gullig och i fina färger men jag funderade över vissa saker.
Detta är vad jag vet om vampyrer (rätta mig om jag har fel)
* De dör av vitlök
* De dör om de blir spetsade av en påle
* De dör av solljuset
* De har ingen spegelbild
* De fastnar inte på ett fotografi
Men i denna film klarade vampyrerna av allt detta. Sånt gör mig lite sur.
Men för tusan, se den. Kan ju inte skada. Den var iallafall romantisk!


Här ser ni en massa bloggare!

Like a spring flower

Här kommer bilder från Anna Sui's visning för ready-to-wear spring 2009.


Det är docklikt med en touch av vilda västern, inka och folklore.
Någor jag gärna hade kunnat ha på mig!

Vad tycker ni?

Nytt porslin i mina skåp

Häromveckan fick jag en stor porslinsamling av min mormor och morfar.
Stora och små tallrikar, en djup skål, ett uppläggningsfat och en stor karott.
Mönstret var fina rosa rosor.
Oh I love!


När jag blir rik vill jag börja samla på den här servisen!
"Berså" av Stig Lindberg



Den där Alexander vet vad han gör

2005 skapade Alexander McQueen den här looken.
Djurisk, feminin och sexig.
Jag älskar den fortfarande och hade gärna sett ut så här varje dag!


Alexander McQueen created this look in 2005.
Animalprints, feminine and sexy.
I'd love to go dressed like this all the time!

Ett litet tips om rabatt

Alla ni skönhetsjunkies ska nu få ett hett litet tips.
Fram till den 20:e november får man 10% rabatt,
 om man beställer produkter från Hudoteket.se
Det enda som gäller är att man ska ange rabattkoden Modette007.


This is a tip for all you beautylovers out there.
If you decide to order products from hudoteket.se, you should do it now.
This, because you will have 10% discount until 20 november.
All you have to do is to write the code Modette007.


Att pyssla ligger i blodet

Om ni tycker jag gör fina smycken borde ni kolla in min syrra.
Hon gör helt outstanding smycken.
Just nu ligger 3 par örhängen på display i hennes blogg.
Se för er själva!




Och han bad om ursäkt

Häromdagen hade jag föreställning med spexet. Jag och en annan tjej hamnade i en hetsig diskussion och under tiden smyger en kille runt. Killen, bör nämnas, har en mycket taskig attityd och mitt tålamod med honom har länge varit mycket kort.
Jag och tjejen diskuterade feminism, bloggare, att shoppa och jag tyckte hon hade rent åt helvete dumma argument och ett riktigt iq-befriat resonemang. Mitt i allt stoppar han in sitt lilla tryne och säger "åh men tjej, väskdebatten är så förra året"!
Jag blev så jäkla arg. Jag kände mig trampad på och en smula förlöligad. Här pratar jag om det jag brinner mest för och så fick han vår diskussion och mitt argument att låta som om det handlade om något så fjantigt som om man får köpa väska för 20.000 kronor eller inte.
Jag gick fram till honom och sa "nu får du fantamig ta och förklara vad du menar. Vill du säga nått eller gillar du bara att höra din egen röst?". Hans blick irrade runt som en galen pingisboll på steroider och så stammade han fram..." men öhöö hallå, jag skämta. du ska inte va så jävla sur. Varför blir du arg".
"FÖR ATT DU ÄR SÅ JÄVLA KORKAD!" skrek jag. Och gick.
Sen skämdes jag. Kände mig så jäkla dum som gick till personangrepp, jag försöker alltid hålla mig saklig. Sen gick jag en hel kväll och grämde mig över detta. Skämdes över det jag sa och över min reakion.

Men hör och häpna, igår kom han fram till mig och bad om ursäkt för sitt dumma beteende. Jag uppskattade hans ursäkt och kände mig faktiskt ganska stolt. Undrenas tid är inte förbi och det var kanske inte så dumt av mig att bli så arg.
På det sättet fick jag honom att inse att det inte är ok att gå runt och leka herre på täppan.

Och angående den dumma tjejen jag diskuterade med. Ja det är en annan historia.

Bio

Idag ska jag och David på bio och se filmen Twilight.
Den kommer visas på Svenska Filminstitutet.
Eleonore Nygårds från Modette kommer vara där och prata om höstens svarta.
Givenchy och YSL.
Idag ska alla vara svart klädda.

Men nu föreläsning, sen lämna in ett arbete sen föreläsning igen.


Mina favvisbloggar

* UnderbaraClara - rak, ärlig och en frisk fläkt. Med en stil, ett sinne och en integritet som bara kan beundras.
* Get Nanóismed - en tjej, vacker som dag, med superfräcka outfits och utstrålar äkta ömhet
* Ruutha - en tjej helt i min smak. Intelligent, insiktsfull och bländande.
* Vintage Darling - Fina Jessica personifierar kärlek, snällhet och en visar sin enorma talang som fotograf
* Lilla Fröken Jag - min lillasyster som med kämpaglöd tar sig an bloggandet. Hon är fin hela hon
* Hanna Fridén - som en rejäl käftsmäll när andra vill stryka medhårs. Kreativ, smart som tusan och jäkligt snygg.

Nu ska jag steka lax och baka lussebullar!

Tjolahopp!

Raindrops keep falling on my head!

Okej!
Tredje föreställningen idag och sen en imorgon. Sen är det slut.
Då börjar en helt galen vecka, men som jag ser framemot mycket!

Jag har haft så mycket att göra känns det som, samtidigt som jag vissa dagar bara gjort ingenting.
Och nu är tvättberget massivt, lägenheten en bombnedslag, mina läxor ligger pyrt till.
Så idag ska det städas, tvättas och pluggas...jag tror det kommer ge mig lite ro i själen.

Så nu klockan 13.00 är det föreställning sen kör jag så det ryker och om ni har tur är jag
en människa fylld med inspiration lagom till ikväll.

För övrigt är detta regn och rusk så jäkla trist!




Sen kan ni väl tipsa mig om era favoritbloggar!
Behöver mer inspiration, glädje, färger och vackra bilder.
Förnuftiga texter, starka kvinnor och inspirerande män.
Så spill the beans!

Would you like to tell me your favourite blogs?
I need inspiration, strong women and men, colour and happiness!
Who is your favourite blogger and why?

Åh som jag myser

Igår gick spexet av stapen. Nu har vi tre föreställningar kvar!
Jag sitter här i en stor skjorta och mjuksbrallor.
Käkar ostmackor, dricker te och lyssnar på riktigt bra musik.
För lite gamla godingar kan ni lyssna här, och här och här.
För nyare skönsång kolla här och här

Åh så fint!

Kan ni inte tipsa mig om er favoritmusik!
Favoritlåt?

Tightsen är ju från H&M

Ni är många som frågar om de skrikiga tightsen.
De kommer från H&M och jag köpte den för flera år sedan.
Så tyvärr finns de nog inte i affär längre.


Glöm inte supporta min syrras blogg!

Desperately Seeking Susan

Vi fortsätter i 80-talets tecken.
Med en oversized, midjekort, vit skinnjacka,
med stora axelvaddar, sned dragkedja och asymmetriska fickor,
är jag redo att ta mig an dagen.




Strax ska jag hämta min mamma som är på väg till Stockholm med tåget.
Hon är är för att titta på vårt spex.
Med sig har en mormors gamla porslin, ett porslin fyllt med rosor.
Och även den underbara 50-tals vågen jag fick av mormor och morfar i födelsedagspresent.

Sen vill jag tipsa er om min lillasysters blogg! Äntligen har hon startat en!
Än så länge med 3 inlägg men tro mig det kommer mer, och det kommer bli fabolous!
Paulas blogg Lilla Fröken Jag hittar du här!

Hon kom in som en virvelvind!

Vet ni?
Sen år 2003 har jag haft en tio år äldre brevvän.
Vi har på alla dessa år träffats bara två gånger och han vet allt om mig.
I tårdrypta mail och glada msn inlägg berättade jag om hela mitt liv.
Utan och innan, smuts och fint, sorg och saknad, kärlek och glädje, besvikelse och skam.
Han kallar mig för Virvel. Inte Frida, utan Virvel.
För jag kom in i hans liv som en virvelvind.
Rörde runt lite kanske.
En tio år yngre förvirrad sextonåring som inget visste om livet.
Det fanns ingen romans bara kärlek.
Inget flörtande bara intresse.
Det finns fortfarande vänskap!
Än idag har vi kontakt. Han är sambo och har barn.
Jag har sambo och är inte lika förvirrad längre.
Men för alltid kommer han spela en stor roll i mitt liv.
Han och Virvel! Virvel och han!







Man kan aldrig ta 80-talet ur henne

Jag älskar 80-talet. Det märks på på många olika sett, men mest på min klädstil.
Min stil går i perioder och det senaste året har handlat om plisserade kjolar,
söta blusar, lockigt hår och rosiga kinder.
Now I'm back on track more furies than ever!
Det är dags att rocka till det lite. Det är dags att röra runt i grytan!
Nu vill 80-talet komma in i mig igen!
Så här har vi henne!
Frida - straight from the 80's.
Worship me bitches!



Okej kanske inte fulls så aggresivt! Men nästan! =)

Klänning och jacka och skor: Monki
tights: H&M
Halsband: ärvt, H&M och vintage

När rosorna sloknar

Häromdagen kom David hem med knallrosa rosor till mig!
Faktiskt den finaste rosen jag sett!
Varför? sa jag.
Bara för att! sa han.
Idag har jag på mig svart topp från Viktor & Rolf by H&M, svart pennkjol. Allt ärvt.




Idag är det genrep av spexet!
Hoppas det går vägen.
För jag har ont om tid och måste plugga!

Galna män

Denna underbara serie handlar om 60-talets Amerika och om affärsmannen John Draper.
Om inget annat är serien en enda stor klädesinspiration.
Mad Men heter serien. Ni borde ta er en titt!


Ett par som inget annat

Den bästa stunden på dagen är när jag vid nio-tiden på kvällen, sitter med datorn i knät.
En dålig serie på tv (typ CSI) och David bredvid mig.
Vi pratar inte, jag får vara ifred, läsa er bloggar och bara vara.
Han kanske tycker jag är lite tråkig.
Men det är ju så skönt att få vara tråkig.

Men ibland slår även jag klackarna i taket!


Bilderna är från festen vi var på härom helgen.

Jag tror på Gud

Han la sin vilande hand på min stressade, svettiga panna idag och vips tu tre så fungerade min dator igen!
Kan I here you scream Hallelujah!

En outfit från häromdagen:

Mormor Karlas gamla kråsblus
knallrosa pennkjol second hand


Nu ska jag slänga i mig lite mat och sen ska jag löneförhandla.
Och sen plugga!
Undrar hur många gånger ni kommer läsa ordet plugga i min blogg de närmsta åren? =)
Men so far so good och jag tycker det är kul!

MIn dator är paj

Min dator är sönder. Jag är sönderstressad. Jag stressar över skola, premiär, jobb, träning, livet.
Ingen bra tid för bloggning!
Ursäkta om det bara blir ett inlägg om dagen eller något sådant!

Puss på er mina fina!

Nu ska jag skriva uppsats!

Lite extra glitter på en söndag

Här får ni se min nya glittriga 80-tals klänning!
Oh how I love!
Är den inte fab så säg!?




Naglarna är målade i mörkmörk vinröd från Face

Driftig eller bitchig???

Jag är ju som bekant med i ett spex. Ett skolspex och ingen Ingmar Bergman film. Det gör att nivån på repitionerna är väldigt låg. Det flamsas och tramsas och ingen brukar allvar. Folk kommer försent, kan inte sina repliker, har inte lärt sig sina låtar och pratar högt när andra repeterar på scenen. Det retar gallfeber på mig.
För vi är alla där och lägger ner tid och energi. Jag har en krävande skola som gör att jag skriver uppsats just nu en timme här och där, tidiga mornar och sena kvällar, allt för att jag ska kunna vara med på de sista repitionerna innan vi har premiär på torsdag.
Vår regissör mådde inte så bra idag och ringde mig igår och frågade om jag kunde styra skeppet idag.
Aldrig har våra repitioner varit så bra, aldrig har folk varit så tysta, aldrig har man brukat så mycket allvar. Men resultatet var också att jag gång på gång fick be folk vara snälla och respektera de som repeterade, ge folk hemläxa och säga vad de skulle lära sig till imorgon.
Det flesta var tacksamma och tyckte det var riktigt skönt att vi för en gångs skull kom någonstans. Men några himlade med ögonen och tyckte jag var bitchig.

Men var jag bitchig eller är dessa människor så vana vid att de kan göra som de vill så de blir stötta när någon påtalar vanligt hyffs? Är jag bitchig för att jag blir arg när mitt och andras engagemang i detta spex blir spottade på när andra tramsar som ett jäkla dagis?

Nej det är sannerligen svårt att styra ett skepp. För ju bättre man gör det desto surare blir de som inte fick bestämma den här gången. Jag hatar att inte bli respekterad och jag hatar när folk runt mig inte heller blir respekterade.
För är det förmycket begärt att folk ska bruka allvar fyra dagar innan en premiär, så säg?

Jag försöker inte glorifiera min egen existens eller del i spexet utan snarare påtala svårigheten i att vara den som styr skeppet. För hur mycket man tjoar, tjimmar, ropar hur bra det går och peppar folk så surar vissa och tycker "man tror man är något". Varför inte bara acceptera att idag fick jag jobbet att regissera och att de kanske får det imorgon?
Sen är det ju faktiskt så att ju bättre man är på något desto mer ansvar får man. Och ju mer engagerad man är desto mer förtroende får andra för en.

Eller har jag fel?

En riktigt ung dam

Igår fikade jag med min vän Hanna.
Temat på vår dag var när en tant säger att man blivit "en riktigt ung liten dam"
Så på med pennkjolen och det röda läppstiftet!
Efter timmar med prat och kärlek, livet, skolan och allt möjligt begav vi oss på lite vintageletande.
Jag hittade en alldeles utsökt klänning från Vera Mont.
Jag tror den är direkt från 80-talet? Men vem vet?
Sen köpte jag även en sak till Dave som han letat efter i evigheter.
En hattask. Och den var fantastisk. Lagom sliten, men med fungerande knäppen och spännen.
Undrar vad han ska ha i...han jar ju ingen hatt?



Nu är det hop in i duschen för att sen bege sig till spexrep.
Vi har ju premiär på torsdag!

Skjorta - vintage från en okänd designer
Kjol - Gina Tricot
skor - forever21
halsband - vintage
päls - vintage
kuvertväska - vintage

En ljus kväll

Igår såg jag på filme Holiday för jag vet inte vilken gång i ordningen.
Och jag grät på exakt samma ställen som alltid.
Stackars David somnade i sängen och vaknade till av mina kvävda ylningar!
"Vad har hänt!!!????"
" ÅÅÅÅhhhhhh det är ju så romantiskt!"



Nu ska min vän Hanna fira min födelsedag.
Jag vet inte vad vi ska göra, men jag ska vara chict klädd!
Visar bilder sen!

Min ena hemlis

Nu ska jag berätta en sak för er.
År in och år ut har min stora dröm varit att gå på audition för Idol.
Men jag vågade aldrig.
Min stora passion är sång och jag är jäkligt bra på det.
Men tänk så hade de sågat mig. Min stora dröm hade då krossats.
Men med David i ryggen åkte jag dit, köade i nio timmar. Sjöng för en låtsas jury som sa:
"Tack, vi tycker du är bra och skitcool, men du är inte vad vi söker"
Jag dog lite på insidan. Och grät som en galning varje gång Idol var på tv.
Men inte nu. För jag är så olik årets idoler så det gör inget att jag inte kom med.
Jag var inte vad de sökte. Och tur är väl det, för jag tycker i ärlighetens namn att årets idoler är ganska träiga.
Jag sökte med denna låten:
"Is you is or is you ain´t my baby" med Renee Olstead


Det känns lite pirrigt att berätta för er faktiskt!

Ett stycke lyx i köket

Jag prenumenerar på Sköna Hem.
Där finns lyx i överflöd och det är sällan jag kan köpa.
Men i en av tidningarna fanns ett tidningsställ.
Eller snarare en modern version av mormors gamla brickhängare.
Så häromdagen kom David hem med den.
Nu hänger den i vårt kök och allt känns lite lyxigare än innan!


Vad tycker ni? Snajsigt va?

Sanningen bakom hollywoodkyssen

Där det finns stor kärlek, finns det alltid mirakel – Willa Cather

När jag träffade David trodde jag att jag skulle dö. Pirr i magen, äkta kärlek, trovärdiga ord och trygghet så in i norden.
Fantastiskt eller hur!? Vi var så kära så vi flyttade ihop på en gång. Kanske ett stort risktagande men jag längtade efter tryggheten i att ha en låda för mina trosor och en låda för hans kalsonger. Tryggheten i att veta att jag kunde bråka med min kille utan att vara rädd för att han skulle dra till nästa tjej. Tryggheten i att veta att jag kunde säga nej till sex, ha orakade ben och fisa utan att han skulle tycka jag var tråkig och torr och ligga med en annan tjej istället.
Ja, jag har dejtat många praktsvin i mina dar.
Många av er skriver kommentarer som värmer mig. Att jag och David är fina ihop och att ni vill ha ett förhållande som vårat. Jag har nog en del i det jag med. Jag menar, jag skriver ju alltid om hur fint allt är, hur kära vi är och hur lycklig jag är.
Men det är inte hela sanningen. Detta är inte hela sanningen för någon. För inget förhållande är som en hollywoodkyss varje minut, varje dag, varje år.

Jag är rädd för att jag och David ska göra slut. Jag går runt och analyserar ord, blickar, beröringar och allt möjligt. Det är så dumt. Ett tu tre så tror jag att jag kanske inte är kär i honom, kanske vi bara håller på att bli vänner, kanske att vi inte hör ihop?
Men vet ni? Då säger david så här "Frida, du måste nöja dig med att saker är bra och inte fantastiska. för inget är fantastiskt hela tiden". Och det är så sant. För bra är ju bra, bra är inte dåligt. Men jag vill ha fyrverkerier och filmkyssar. Men så är det inte på riktigt.

Man kan inte ha pirr i magen varje dag, en dag slutar hans slarv vara charmigt och en dag tycker han att jag är ganska tråkig som hellre kollar på tv än pratar kärlefulla ord och smeker hans kind. För så blir det. Man hamnar så himla fort i tristess och rutin. Man börjar fokusera på storhandling, dammråttor och smutsiga strumpor och glömmer fokusera på ömma ord, små vardaliga presenter och uppmärksamhet. Men jag är kär i honom och jag är med honom av en anledning. För jag säger som Charlotte i sex in the city " Jag kanske inte är lyckliga hela tiden varje dag, men jag är iallafall lycklig minst en gång varje dag". Det räcker! Han är en vanlig människa och jag är en vanlig människa, vi är inte karaktärer i en romantisk komedi, och därför har vi ett vanligt förhållande.

Ett vanligt förhållande är inte dåligt, det är precis som det ska vara.
Lite bråk, lite tjafs, lite tröttnande på varandra men i slutändan massa kärlek.
För bra är bra och jag är nöjd med det. Jag behöver inga rosor på sängen, romantiska stråkorkestrar och tända ljus (tro det eller ej!?) jag behöver honom. Precis som han är och den han är. För i längden är det bra mycket mer värt att bara vara med honom än med någon annan. Och det måste jag komma ihåg.

Lycka för mig är tryggheten i att ha en fantastisk man vid min sida, inte fyverkerier hela dagen varje dag.



En föreläsning i mol!

Jag sitter på föreläsning.
Oh my!
Föreläsaren är så tråkig att klockorna stannar
Ni får en gammal outfit bild så länge!

För övrigt älskar jag 80-talet.
Och idag hämtade jag ut en underbar stickad magtröja i skrika regnbågsfärger!
Oh, How i love!!!
Det är kärlek ska ni veta!
Kärlek i en magtröja!

En skoltös på väg hem

Såhär såg jag ut häromdagen när jag åkte hem från skolan.

När både David och jag pluggar sent brukar vi mötas halvvägs och åka hem ihop!



Som ni ser går jag runt med en ryggsäck.
Den är visserligen bra för ryggen men jag känner mig som en glad 12-åring
på väg till skolan!
Den är ju inte så moderiktig direkt.
Men ibland får praktiskt gå före snyggt!

Turban/pannbandet kommer från Indiskan
Sjalen är från en av mammas resor i Indien
Kappan är min mormors gamla

A pink invasion

Rosa var aldrig min grej.
Sen var det som en rosa gen implementerades i min kropp.
Nu ska allt vara rosa.
Hemma i Malmö har jag ett rosa kök!
Här i Sthlm har jag också rosa. Fast inte en hel vägg!







Underbar design

 Jag vill inte bara vara älskad,
utan höra att jag är älskad
                                    – George Eliot

Design av Jimmie Martin


Läs mer om the designers här.

Det bästa/sämsta i oktober

Okej!
Det bästa som hänt mig i oktober är faktiskt många saker:
* jag fyllde år
* jag och Dave firade 1 år ihop, igår faktiskt!
* Min första tenta är klar och över och det kändes skitbra
* jag har fått ett jobb

Det sämta i oktober:
Ja det skulle va våran sablans hyresvärd som deppar ner mig totalt.


Så allt som allt en pretty good month!

Vad är det bästa/sämsta som hänt er i oktober?

If it was a summerday

Om vädret var varmare än så här, så hade jag nog sett ut lite såhär!

 
Summertime någon?
Fast det är ganska mysigt med höst, fast bara om man får vara inomhus!

#26

Skyhöga klackar från New York. Stlk 39-40. Använda 2 gånger


Fantastiska heels med superhög klack. Skorna är inköpta i New York men passar mig inte riktigt.
Skorna är i brun, bronsiga och rost toner. Med en bronsrosett med "juvelknäppe".
Skorna kostar 250 kr + frakt.


Vid intresse kan du maila mig på [email protected], eller kolla mina goda referenser på Tradera, under signaturen Milanofrida.
 Inbetalning sker på mitt konto och sen skickar jag varan på posten.
Märk mailet med numret på varan du är intresserad av.
(Jag samfraktar gärna vid köp av mer än en vara)

För mera fashion i webshoppen kan du titta här!

En utmaning på sju

Fina Madde och Sassy utmanade på båda två mig att berätta 7 saker om mig själv och utmana 7 nya personer!

1. Jag är otroligt känslig och gråter jätteofta.
2. Jag är superallergisk mot äpplen
3. Jag dricker ingen alkohol sen 16 månader tillbaka
4. Jag har mer och mer börjat älska inredning.
Och vågar göra mer saker i vårt hem.
5. Jag äger en bostadsrätt i Malmö
6. Jag får lätt ångest och dåligt samvete för typ allt
7. Jag har precis blivit invald i styrelsen för juridiska förening så Sthlm Universitet

Nu utmanar jag:
Daniel
Att ha det gott
Hundmodebloggen
Katarina
Ruutha
BK-bloggen
Style by Emelie

Ni som är utmanade!
1) Skriv vem som utmanade er
2) Gör utamningen
3) Skicka den vidare till 7 personer


När man är duktig

Minns ni att jag berättade att jag skulle på jobbintervju?
Guess what! Jag fick det!
Jag ska börja jobba på Ordning & Reda på Götgatan här i Stockholm!
Jag älskar verkligen den butiken, med alla deras produkter!
Så glad jag är!


Hon såg sig om över axeln

En tjej gick ensam på en väg. Någon gick bakom henne. Hon tittade sig över axeln flera gånger och såg en kille gå en bit bakom henne. Hon gick snabbare. Tittade bakom sig igen och såg att han tittade på henne. Och hon sprang, med andan i halsen och tron att han var en våldtäktsman.
Killen i fråga var min vän. Eller min pojkvän.

Ofta pratar jag med män i min närhet som berättar att de fasar över att hamna bakom en ensam tjej. För varje gång hon vänder sig om så känner han sig smutsigare. Han är ingen våldtäktsman, ingen rånare utan bara en helt vanlig kille på väg hem. Men hon är rädd, och han kan förstå att hon är rädd. Kanske byter han till andra trottoaren för att visa att han inte vill henne ont. Men när han byter sida så kränker han sig själv. Han förlikar sig med tanken på att han är utpekad som potentiell våldsman. Och det gör ont.

Vissa mäns beteende på kvinnor smutsar ner de vanliga männen. De män som är goa, rara och vanliga människor.
Dessa dåliga män föder en rädsla i oss kvinnor som tyvärr går ut över de snälla männen.

Ikväll kommer jag sannolikt titta mig bakom axeln när någon går bakom mig. Men för första gången kommer jag även få ett sting dåligt samvete när jag gör det, för han är bara en vanlig kille på väg hem.

Men i min fantasi har han knivar, gillar strypgrepp och kommer snart göra mig illa.

Våldsmän skapar inte bara rädsla i oss kvinnor, de föder även skam i män som aldrig borde behöva känna skam.

Karla Kummerfeldt

Många av er berättar om vem som inspirerar er.
Filmstjärnor, musiker och gamla moviestars från svart/vita filmer.
Min inspiration är Karla Kummerfeldt, min gammelmormor.
Hon var en av Tysklands första kvinnliga jurister.
En affärskvinna ut i fingerspetsarna.
Hon var även ett riktigt modelejon. Omsvept i pälsar, pärlor och figursydda dräkter.
Hon föddes 1904, i en tid där kvinnan var som ett husdjur.
En tid när kvinnan producerade barn, lagade mat och städade.
Men inte min Karla!
När mitt liv känns tungt tänker jag på henne.
Hon klarade allt det jag vill klara, men i en tid bra mycket svårare än min tid.
Se så vacker!




En hejdundrande fest

Åh, ni må tro att jag har haft en fin helg!
Tre av Davids bästa vänner fyllde alla 25 så det blev en stor 75-års fest.
Det fina med att vara Davids flickvän, förutom att va med honom såklart,
är han underbara vänner.
Många av dem är riktigt finfina människor!

Leopard skjorta vintage
tubtopsklänning från H&M
röda pumps från Kina
Röd vintage väska



Min Älsk

Fina Emelie och Calle

Jag, Karsten och Magnus

Sir, Yes SIR!

Linda, Dave och Calle

Så glad!

Hello Dallas

Simon, den ena födelsedagsgrisen

Caroline, den andra födelsedagsgrisen

Fina Henning

Annas fina hårdekoration

Anna & Emma

David, Linda och Anna

Anna

Sandra, Maria och Linda

Åh det var en fin kväll!

Ett kalas och en teaterföreställning

Denna helgen har det varit ont om bloggande för jag har varit hemma i Malmö.
Vi firade min födelsedag i efterskott.
Jag fick en underbar våg av min mormor och morfar, men den får vi fota en annan dag.
Sen fick jag även massvis med porslin med rosor på.
Lite pengar, nu kan jag köpa en ny parfym. Eller kanske nått på Beyond Retro.



På kalaser hade jag på mig silvertights och klänning från Monki.

Sen efter middag och kakor blev det teater.
vi var ett gäng som såg Jesus Christ Superstar med Ola Salo i huvudrollen.
Oh my! Första akten inte så bra, men andra!
Suvverän!
Jag grät och hade mig när Jesus dog!


RSS 2.0