30 dagars utmaning - börjar imorgon

Dag 01 – Om mig

Dag 02 – Min första kärlek

Dag 03 – Mina föräldrar

Dag 04 – Det här åt jag i dag

Dag 05 – Vad är kärlek?

Dag 06 – Min dag

Dag 07 – Min bästa vän

Dag 08 – Ett ögonblick

Dag 09 – Min tro

Dag 10 – Det här hade jag på mig i dag

Dag 11 – Mina syskon

Dag 12 – I min handväska

Dag 13 – Den här veckan

Dag 14 – Vad hade jag på mig i dag?

Dag 15 – Mina drömmar

Dag 16 – Min första kyss

Dag 17 – Mitt favoritminne

Dag 18 – Min favoritfödelsedag

Dag 19 – Detta ångrar jag

Dag 20 – Den här månaden

Dag 21 – Ett annat ögonblick

Dag 22 – Det här upprör mig

Dag 23 – Det här får mig att må bättre

Dag 24 – Det här får mig att gråta

Dag 25 – En första

Dag 26 – Mina rädslor

Dag 27 – Min favoritplats

Dag 28 – Det här saknar jag

Dag 29 – Mina ambitioner

Dag 30 – Ett sista ögonblick

 

Börjar imorgon den 1 december.

 


Shoppa för behövande hos Soko

"Fashion Alert är en välgörenhetsauktion till förmån för Sveriges Stadsmissioner och de hemlösa. Auktionen startar tisdagen den 30 november kl 18, och pågår i en vecka. Några av Sveriges mest kända och uppskattade artister, modeskapare, bloggare och personligheter har bidragit med fantastiska plagg, smycken och accessoarer. Titta in i FashionAlert-garderoben igen på tisdag efter 18!"

Här kan man slå två flugor i en smäll. Shoppa och hjälpa behövande.
Här är mina favoriter.

Chloé. Nypris- 35000 kr. Skänkt av Nathalie Schuterman.

dolce & gabbana cruise collection skänkt av emilia de poret

See By Chloé. Skänkt av Carolina Gynning.

 

Aktionerna hittar du här! Glöm inte berätta om du budar på något!

God natt!


Crystal Renn by Tom Ford for Vogue Paris December 2010/January 2011

Ja, hon är vacker som en dag men långt ifrån sitt forna själv.
Är detta en hyllning eller kritik mot plastikirurgins framfart i världen?
Vad tror du?

Vogue Italia December 2010 Cover | Gisele Bundchen by Steven Meisel

'
Hon är den bäst betalda supermodellen just nu och jag frågar er:
Vad är storheten med Gisele? Självklart är hon vacker men det finns ju så många andra vackra modeller med lite mer av vad jag tycker är wow-faktorn!

lunch och big dreams

Nu är det lunchpaus i plugget och jag passar på att drömma om vackra men ack så dyra ting på net-a-porter.





Burberry en masse och jag älskar allt! Ge mig en rejäl lottovinst nu för tusan!

pluggoutfit

Gårdagens outfit såg ut ungefär såhär.

prickig vintageblus, leopardpälsväst och pärlor. Crazy kombo!
Och läsglasögonen på plats såklart.

jeans och guldskärp var nederdelen på denna outfit.

Och sen måste jag slå ett slag för mörka naglar. Det behöver inte vara svarta men mörkt i alla de slag.
mörkrött, mörklila, mörkgrått, ja ni fattar grejjen!

Såhär ser alla dagarna ut, på dagarna

Jag vet att jag är urbota tråkig these days men jag är ju bara så jäkla busy med tentaplugg.
Den är på fredag och sen väntar underbara dagar. Baka, adventsfikor, rimstuga, klappinpackning, kalenderöppning, träning, fikor, vänner, middagar you name it.

Så såhär ser minadagar ut.

plugg plugg plugg. Iband tar jag en kaffepaus, ibland en måla naglarna paus men roligare än så blir det inte.

om träning

Ni är många som gav mig så himla fina kommentarer på det här inlägget.
Några efterfrågade att jag skrev mer om min träning och det gör jag så gärna.
Your wish is my command!





Det var frågor om kost, träning och viktnedgång och nu ska jag berätta lite mer.
Nyckeln till viktnedgång är ju helt klart styrketräning. Muskler ökar förbränningen i upp till några dagar efter ett hårt pass. Så det gör att du bränner med energi även om du just den dagen är mer stillasittande. Jag har alltid hatat styrketräning och gör väl det fortfarande, men det blir roligare och roligare. Men vi snackar roligare i rejäla myrkliv. Jag försöker träna 3-4 ggr i veckan och det är med en jävla (rent ut sagt) kraftansträngningen jag släpar mig dit. Sen tränar jag även kondition. Kanske styrka två gånger i veckan och en kondition som kan bestå av powerwalk, löpning, aerobic eller simning.

Jag har hållt på länge utan några egentliga resultat och den stora boven var kosten. jag är uuuuusel på att äta godis en gång i veckan. Men nu kör jag stenhårt, inget onyttigt fram till dagen innan julafton men jag erkänner att när mensvärken fullkomligt drog tankeverksamheten ur mig fanns det bara en tröst. Karamellkungen. Och så fick det bli. Men å andra sidan fick jag slita rejält på gymmet några dar senare.

Allt som allt har jag gått ner 4 kilo, varav jag gått upp ca 2 i muskelmassa. Men det gör inget för den stora vinsten är att jag gått ner 3 cm på princip alla de viktga måtten. Bysten, midjan, höften och rumpan. Därav en smalare siluett. Men den allra störta vinsten är att jag tappat 2 % i fettmängden i min kropp. Det är riktigt riktigt bra. För man ska inte snöa in sig på kilon utan mät kroppen med måttband, det är en mycket bättre måttstock.

Nu när jag styrketränar så mycket så äter jag också mer mat. Det är ok och så som sig bör eftersom min kropp gör av med mer energi. Och det är en regel jag har: riktig mat är aldrig förbjudet. Jag äter ris, pasta, potatis med gott samvete. Och nu för tiden har vissa rutiner blivit naturliga. Jag äter bara en portion, jag väljer sallad till lunch om jag inte ska träna men en rejäl bit lasagne om jag ska träna på kvällen. jag äter knäckebröd istället för bröd och gröt istället för kelloggs all bran (mycket energi i dem). Jag dricker aldrig läsk, alkohol, saft eller juice. Bara lättdryck för ibland är jag bara så satans trött på vatten. Jag har honung i teet istället för socker. Jag försöker äta iallafall 4 gånger om dagen för att hålla igång matsmältningen och dricker mer vanligt bryggkaffe än latte.

Så vad för tips kan jag ge. Upp ur soffan, rör på din bak, träna muskler och var konsekvent i ditt val av mat.
Konsekvens är nyckeln! Man går inte ner mycket på 3 veckor. En större viktnedgång, 10-20 kg, kan ta upp till 2 år. Och det är helt ok. För går du ner snabbt går du upp igen ännu snabbare. Dieter funkar - kortsiktigt. Min viktnedgång är väldigt stabil. Ett halvt kilo och sen ligger jag ett tag på den platån, sen ett halvt till och så stannar jag där ett tag. Och numera är jag medveten om att jag går upp nästan två kilon när det är dags för mensen, så tänk på det. Bli inte förskräckt om vågen visar mer och byxorna är trängre. Vissa tjejer samlar mer vätska i kroppen under mensen än andra.

Så nu är det den 23 december som är nya delmålet. Runt den 17:e kommer en ny vägning och mätning göras och då håller jag tummarna att resultaten gått åt rätt håll.

Har du fler frågor så svarar jag mer än gärna på dem. Men kom ihåg, detta är tips som funkar på mig, kanske inte på dig. Men jag försöker leva efter sunt-förnuft-principen och den tror jag funkar på de flesta!

Stor puss! Och ut och svettas med dig!

Paus i plugget med Gynning

Igår fick jag en paus i pluggandet inför den stora tentan på fredag. Den spenderade jag på PUB där jag såg på den utställning som Carolina Gynning har tillsammans med sin mamma. Jag gillar verkligen hennes konst och hade gärna haft en av de enorma tavlorna hemma hos mig (men det föutsätter självklart att jag har ett enormt vardagsrum med minst 4 m i tak).

Dagens outfit bestod av:
boots - monki
jeanstights - urban outfitters
topp i silke/bomulls blandning - Åhléns
kashmirhalsduk
vintage Diorväska

Prins William med sin vackra Kate


Nu är det bröllopsyra igen och ingen är lyckligare än jag. Jag älskar kungligheter. De är så mycket på något sätt. Vissa eleganta, andra supputtar, en del skandalösa och andra någon att se upp till. Det är som en såpa som sträcker sig över Europa!

Och om ni inte sett denna intervju så gör det nu. De är så avslappnade och kära. Och det är mycket mer informellt än när den svenska kungliga familjen intervjuas. Då ska det nias, och prinsas och hers majestätas hit och dit.
Och i slutet av denna intervju när prinsen med glimten i ögat säger att hon får det hett om öronen om hon blir av med ringen ja, då börjar jag tjuta! Kärleksyra!

nu får de bestämma sig

Bilder på Crystal Renn i Decembernumret av Harper's Bazaar har nu kommit ut på nätet.
Och Crystal är tunnare än någonsin. För vart nummer ser hon ut att väga fem kilo mindre.





Nej, nu vill jag inte höra talas om att denna modell är plus-size längre. Hon är smal och inte plus-size. Då var hon plus-size. Men låt mig klargöra några saker. Crystal ser gudomlig ut på dessa bilder. Och om detta är resultatet av att hon hittat en balanserad livsstil som gör henne lycklig så säger jag go for it! Hon är varken underbärd eller extremt mager. Hon är aningens större här än de modeller vi vanligen ser och med det så öppnar hon upp dörren att börja använda aningens större modeller än de levande galgar vi ofta ser idag.

Men Crystal har gjort sin karriär på att i en hyllad bok berätta om sin anorexia och besatthet till träning. Hon valde livet och med det fick hon en hyllad karriär på köpet. Och om detta är en ny lycklig livsstil eller ett återfall in i ätstörningarnas våld det får vi aldrig veta.

Man kan inte göra mer än hålla tummarna att hon har gått ner dessa kilon för sig och att modevärldens grupptryck inte varit den utlösande faktorn.

Men nu slutar vi kalla henne plus-size!

She confirms it!

Som om det var en nyhet! Men nu har Rachel Zoe (en av mina favorit stilikoner) har nu bekräftat att hon och hennes man Rodger äntligen väntar barn. Vi som följt säsong 3 av hennes serie har ju fått veta en hel del om deras barnlängtan. Och nu är den på väg.
Och jag vet inte om jag längtar mest efter att se hur Rachel stylar mamma-kläder eller hur bebisen kommer att bli klädd. Stort grattis från Little Peaché iallafall!




Grymt inspirerande!! Love her!

Du frågar jag svarar

Hur ska jag gå från dag till kväll undrar många.
Hur gör man vardagens outfit kvällsglammig?
Carey Mulligan visar här ett kanon exempel tycker jag.
Svart kjol har vi alla hemma i någon variant iallafall. Så om du börjar med den, adderar en festlig topp och sen trär på en skol/jobb vänlig kofta över det, har svarta strumpbyxor och en låg sko så klarar du hela dagen.
Till kvällen tar du fram dina färgglada pumps ur väskan, adderar (mer än Carey gjort) något stort smycke, ett såkallat statement piece. Bättra på rougen och ta av dig koftan så är du redo för kvällen.
Egentligen inte så svårt. Den modiga har smyckena på sig redan under dagen och behöver således bara ha ett par skor och lite rouge i väskan. Den mer nedtonade tar således bara med sig smycket i handväskan.
Så enkelt kan det vara att med bara lite accessoarer ta outfitten från jobb till party.

Bambi Northwood-Blyth covers Harper's Bazaar Australia December 2010

Modevärldens älskling ( ja man måste ju faktiskt älska någon som heter Bambi) får sig ett eget omslag i Australiensiska Harper's Bazaars decembernummer.
Och omslaget är underbart. Juligt och härligt. Ja, jag börjar tjata lite jul, men det är ju bara så härligt!
För övrigt hade jag inte tackat nej till denna klänning till årets julfirande hema hos min familj i Malmö.

Blake Lively covers Vogue's Best Dressed 2010 Special Edition

Eftersom Blake numera är BFF med Anna Wintour är det inte allt för chockerande att hon är utsedd till årets bäst klädda i Vogue. Men jag tycker faktiskt att det var ett utmärkt val!
Jag ska faktiskt sätta mig och photoshoppa ihop en bildkavalkad på blakes fantastiska outfits både i gossip girl men även privat. Åh, vad denna tjej klär sig bra. Och det med tanke på att hon inte använder sig av någon stylist privat!

iphone outfit

jacka - kenzo
t-shirt - river island
jeans - urban outfitters
mc boots - monki
halsband - h&m
örhängen - gina tricot

Är inte liljor än såndär blomma som omedelbart tillför en rejäl dos glamour i hemmet?
Den är både vacker som tusan och luktar sagolikt.
En riktigt glammig blomma!

Mer om "Your Closet"

Nu ska ni få all info ni kan tänkas behöva om vintagebutiken Your Closet.
"Your Closet är en vintage- och second hand butiken som vill sprida budskapet om det unika och vackra med framförallt vintage. Your Closet står för en personlig stil och hjälper även personer att utveckla sin egen stil med tjänsterna färg- och stilanalyser, personal shopping, garderobsplanering m.m."
Här ser ni några smakprov på plagg och accessoarer att köpa.
grym kjol och skjorta.
långkjol från sand.
förtjusande väska!

vilken klänning?

Jag fick frågan om vilken kornblå klänning det var som jag egentligen bar på modevisningen.
Och självklart ska jag visa det!
Det var denna:
Jag resonderade som så:
jag har förstått att kotym i modebranschen är att ha på sig plagg från den designer som håller i den aktuella visningen. och eftersom detta var en vintage visning bar jag således vintage.

Vogue Germany December 2010 Cover | Edita Vilkeviciute

Vilket underbart omslag. Julkänslan infinner sig direkt!
Ett mycket köpvänligt omslag. Röd, tysk och mysig!

Natalia Vodianova by Mert & Marcus

Fru Vodianova, din skönhet gör mig knäsvag.
Mer finns inte att säga. Du är perfektion!

Zara November 2010 Lookbook

Alltså jag säger bara W-O-W! Zaras lookbook för november får mig att vilja akutköpa tio trisslotter och hoppas på högsta vinst.
Här är mina favoriter.
Gud vad jag vill ha denna kavaj...
och byxorna. Vilket ultimat höstköp. Jag hade typ använt dem varje dag!
vilken jacka! men den blir det inte för en leopäls har jag redan. Men å andra sidan så är den ju visserligen a-linje formad och inte alls lika rak som denna. Hmmmm... borde jag pröva denna ändå?
Och denna klänning! Alltså I die!!!!
Är detta den perfekta väskan!? I certainly think so!
Imorgon - trisslotter!

Hur klär man sig snyggt i vinter?

Nu i dessa kalla tider är jag alltid på jakt efter inspirerande bilder på modereportage involverande jackor.
Hur klär man sig snyggt när det är kallt? Ja när jag står där och kliar mig i huvudet så tittar jag på mina bilder och vips har jag fått en idé på en bra höstoutfit - trots att den involverar jackor.

Sophie Vlaming by Kim Myers Robertson for Marie Claire UK December 2010


Dagens outfit 14 november





kamelfärgad kappa i ull/cashmere blandning - ärvd från mammas moster
väska & kavaj - H&M
linne - gina tricot
boots - monki
kashmirscarf köpt på lokal marknad i Paris


Nu har jag åkt på att massera min man, men jag gör det på ett villkor: att jag får titta på tv samtidigt!
Om inte det är kärlek så säg vad!

2 fashionabla tips

Jag bara måste tipsa om två riktiga fynd!
Det ena är en underbar klänning från Gina Tricot. Perfekt till nyår, kanske jul och alla glöggpartyn som komma skall.
Den kallas för Violet party dress och är en riktig höjdare med paljetterna och en bar axel.
Vad kan gå fel med en massa paljetter?
Vad den kostar? 599 kronor.

Och här är ett annat fynd. Jag kan inte ens minnas senast jag använde armbandsur men kommer ofta på mig själv med att tänka på att jag behöver en. Och nu har jag hittat den.
Den är stor, rosatonad, vintageaktig och riktigt riktigt classy!

Du hittar den på asos.com för ca 250 kronor. Det är ju bara ett sånt fynd!

Jill Stuart - NY fashionweek spring 2011 rtw

Så himla vackert! och kolla in stövlarna längst ner till höger. Jag säger bara wow!

Vissa tycker det är fånigt att titta på modet som kommer först om nästan ett halvår.
Jag tycker det är skoj. Och så är det bra för mig får då vet jag lite vad jag ska spana efter för kläder, material och färger. Lite om läxläsning inför provet.

Och på tal om prov, två veckor till tenta och jag är busy busy busy!


Harper’s Bazaar Russia November 2010 - Coco Rocha by Alan Gelati



Jag älskar allt som kommer från ryska modetidningar och detta är sannerligen inget undantag.
Så glammigt, varmt och vackert!

Och sen tycker jag att Coco Rocha är en sådan spännande modell.

Your closet

Det rapporteras till höger och vänster om trender och alla klipp ute i butiker. Och det är ju kanon. Det är ju med handen på hjärtat man måste erkänna att även jag tycker sådan läsning är kanon.
Men vem skriver om vintage? Inte så många.
Eftersom jag fick den stora äran att titta på en modevisning idag (första gången faktiskt om man bortser från ståplatser på Cheap Monday) så ska jag nu med brinnande iver berätta om dagen.
Jessica är en såndär superduktig och galet driven ung kvinna som man bara måste tycka om. Vi sågs en kväll och tro min förvåning när det för några veckor sedan dök ner en inbjudan i min inkorg. Jag tackade självklart ja med vändande post.
Så idag hade Jessica anordnat en underbar modevisning med bra musik, fina modeller, härlig styling. Vilket hästjobb!
Det gjordes i regi av att hon driver en underbar online vintagebutik som heter YourCloset.

Jag måste ge Jessica en stående applåd för valet av modeller. Det var så uppfriskande att se modeller i olika längder och storlekar! För precis som hon sa "vintage är som människor - individuellt".


Kul att se Elinkan på riktigt.

Underbara pälshattar som säljs på bazaar i Skrapan var lördag.

Träffade en söt tjej, Fanny, som själv driver en vintagebutik på söder.

Det blev kornblått för min del.

En barndomskompis, Linn, var också där.

Fina Jessica!





Dessa två halsband reserverade jag. Gotta have them!

Vintage Oscar de la Renta! Underbar!!!!



Operation & Fredagsinspo

Igår opererade jag mig så idag har dagen avklarats i sakta gemak.
Mina föräldrar kommer droppa in om bara några timmar och jag längtar så.
Nu ska det bakas någon typ av chokladkaka, som jag för ovanlighetens skull inte kommer smaka.
Har en deal med min personliga tränare och det är lika bra att hålla sig till reglerna! =)
Jade Pafitt får stå för kvällens klädesinspiration då min mjukisstass inte är mycket att hurra över.
Jag har aldrig gillat blått men min mamma säger att det är fint på mig så kanske man borde tänka om.

Att få till även ytterkläderna till en snygg outfit

Missy Rayder by Laurie Bartley

 

Vem säger att man inte kan få till dagens outfit fast att man måste ha på sig diverse ytterkläder?


Måndag

Tre veckor kvar till tenta... alltså, jag är begraven i jobb.
Men ikväll ska jag jobba i butiken i tre timmar och sen blir det en timmas styrketräning.
Och jag längtar till gymmet, det må vara av ytliga anledningar. Men ändå!
Igår införskaffade jag mig ett par träningsbyxor med matchande topp och jag ser ju superstark ut!
Så det ska bli kul att se kläderna in action som man säger.
Plugg, jobb, träning... vad mer kan man egentligen begära av en måndag?
Den absolut största belöningen kommer bli att komma hem sent ikväll till middag på spisen.
Är inte det en lyx? Att slänga sig in i duschen, komma ut trött ren och sen krypa in i en den fluffigaste morgonrock för att sen inta middag framför nått dåligt tv-program. Gud vad jag älskar den känslan.
Och eftersom jag jobbar idag är dresscoden helsvart.
Men om jag hade fått välja hade en outfit som denna varit mycket snygg tycker jag.
Kate Moss för Isabel Marant.
Basic men med en attityd!

Emma Watson for Marie Claire US December 2010 by Tesh

Lilla Emma har blivit stor. Hon är vacker som en dag och studerar flitigt.
Hon är ju en sån tjej som man önskar att ens blivande döttrar blir som.
Ambitiös, down to earth och mogen.
Så vacker!

Moving on!

I sommar har den allra mest hypade klänningen varit från Miu Miu. Den har synt på otaliga omslag samt i tidningsreportage. Man blev helt enkelt mätt.
Och nu blickar modevärlden framåt och har hittat en ny favorit.
En klänning från Balmain är helt extremt hypad.
Den har synts på:
Cindy Crawford på Vogue Indias omslag.
På Claudia Schiffer i tidningens ZEIT Magazine's 40-års jubileum.

Omslaget till November numret av Vogue Spanien

10 Magazine sportar ljuvliga Anna Della Russo

Vogue Germany August 2010 Cover | Abbey Lee Kershaw by Alexi Lubomirski
Harper's Bazaars omslag för December numret. Där har Natalia Vodianova samma klänning på sig.

Sist men inte minst bär Anne Hathaway klänningen på Elle UK decembernummer.


Frågan är ju varför det blir såhär. Jag trodde en stor del av mode var exklusiviteten.
Att komma först, visa något först, ha något unikt för sin egen tidning.

Tro mig, det är inte sista gången vi ser denna klänning, och jag ska följa spektaklet noggrant och rapportera.

Varför blir en klänning såhär hypad? Det känns som man snarare blir mätt på den än inspirerad!

4 great looks


Sjukt snygg LBD!
Well done Kylie Minouge

Perfekt partyklänning på Daisy Fuentes

Amber Stevens visar en klockren vardagsoutfit.
Man borde verkligen ha hatt oftare.

Kate Beckinsale är typ jordens snyggaste mamma.
Idag ska jag göra en pumpadekorerad dukning för kvällens middag.
Borde sporta en liknande look!

Mina Lanvinfavoriter

Jag kommer som vanligt inte köa för HMs nya samarbete.
Men jag erkänner iallafall att det fanns himla mycket fint.
Här är mina favoriter.







Perfekta festblåsor för vinterns alla partys.

Konstaterande

Det är en skillnad i att döma och att ifrågasätta...

Kvällens visdomsord från min man till mina argsinta läsare!

I trötthetens tecken

Oj oj oj jag är så trött idag. Så det blir en tidig kväll med förhoppningar om bättre humör imorgon.


Ärvd klänning och MC-boots från Monki.

Nya underbara smycken som jag fick från Davids senaste resa. Allt är divine men halsbandet är lite extra perfekt.
Jag hade en dröm om hur jag ville att ett halsband skulle se ut, men jag kunde liksom inte sätta fingret på vad det exakt skulle vara med det. Och så bara poff kommer David hem med exakt vad jag ville ha. Mer perfekt än ens min egen fantasi kunde föreställa sig.

Tack David, dessa smycken vill jag använda varje dag!

Peace out!

RSS 2.0