R.I.P

Jag fick faktiskt tårar i ögonen när jag fick veta att Alexander McQueen tagit livet av sig.
Han var min absoluta favoritdesigner och det är faktiskt med sorg som man tänker på att hans skapande för alltid är borta från denna världen. Han är en riktigt ikon, vilket han blev redan när han var i livet.
För vem annars skulle våga sig på att använda riktigt människorhår i sina kläder eller låta sina modeller vingla ner catwalken i 20 cm höga platåer. McQueen mixade otroligt välsydda kläder och haute couture tillsammans med fantasier som sträckte sig från det obskyra till det sagolika.
Alla från Joan Collins till Lady Gaga har burit hans kläder och sjäv ansåg McQueen att kvinnor såg så mäktiga ut i hans design att "it took alot of balls for someone ot talk to a woman dressed in my clothes". Och är ite det fantastiskt!? En designer som vill hylla kvinnan och stärka henne istället för att alltid bara göra henne sexig, smal och med en fin siluett.
McQueen var en riktig queen i ordets bemärkelse. Hans homosexualitet var alltid närvarande och inget som han dolde. "Jag gick direkt från mammas livmoder in i prideparaden" skall han en gång ha sagt samt att "jag är min familj rosa får". Det sägs att han hängde sig, och mer dramatiskt än så kan det nog inte bli.
Om ni nu känner er osäkra på vad McQueen gjort så kan jag ju påminna som den kända dödskallescarfen som varenda kändis bar och varenda vanlig människa bar en kopia av.
McQueen var en sann rebel och det älskar jag. Han strök inte folk medhårs och han slickade verkligen ingen därbak. Som 21-åring skrev han i en prins foder i jackan "jag är en fitta" och när han blev chefsdesigner för Givenchy rakade han ner på hans föregångare där.
Ett år skickade han ut den stympade modellen Aimee Mullins med ett bar karvade träben vilket publiken ansåg vara högst kontroversiellt.
Många kändisar har burit McQueen genom åren.
Här ser ni Sarah-Jessica Parker tillsammans med Mcqueen själv, och SJP som bär hans design på premiären av den första Sex in the city filmen.
Det är verkligen en svart dag i modervärlden idag!

Kommentarer
Postat av: Att ha det gott

Tragiskt

2010-02-12 @ 09:29:48
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: Amanda



Vilket fantastiskt bra inlägg, jag får rysningar.

2010-02-13 @ 22:07:36
URL: http://ruutha.blogg.se/
Postat av: SANDRA

Hände detta den 12.? :(

2010-02-16 @ 15:09:54
URL: http://sandrarr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0