Maryna & Tom


Ja, idag måste jag plugga så att jag någonsin får ett jobb där jag kan klä mig såhär.
Och framförallt, ett jobb där jag har råd att klä mig såhär!

Maryna Linchuk & Tom Welling by Steven Meisel (2008)

Bara för att man har ett strikt jobb så behöver man inte vara tråkig.
Finns inget värre än uttryckslösa jurister i envist grå och svarta kostymer, som inte ens är i en snygg modell.
Jag tycker man kan vara både professionell, elegant, representabel och seriös i kläder fyllda med färger och detaljer.
Jag känner mig kvävd i tråkiga kläder. Jag vill kunna uttrycka mig genom min garderob.


Kommentarer
Postat av: Lobelia

spot on, babe!

2010-02-21 @ 21:59:48
URL: http://fashion-folder.blogspot.com
Postat av: Mad

Sv:



Hej!! De är bra med oss allihop. Jag skulle börjat igen nu men omständigheter gör att jag inte börjar skolan nu.



Inte lika självklart för mig att bli det jag läste. Nu har jag ändrat mig och söker pånytt in till högskolan i höst. Denna gången för att bli lärare och inte sjuksköterska.



Är du nere i Skåne något eller storstaden har frälst dig helt?

Kram

2010-02-21 @ 22:09:31
URL: http://mamamad.se
Postat av: Lisa

Åh snyggt!!!!!!! Vad pluggar du till? Ja, man ska inte vara grå och trist och tråkig, man ska vara färgglad tycker jag, det är fint, fast mörka färger är såklart fina med ibland.

2010-02-22 @ 01:02:50
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: MOR

Det är ingen risk att du någonsin blir grå eller tråkig, det har liksom inte med färgen på kläderna att göra, det har mer med färgen på själen att göra. I ditt fall är den regnbågsfärgad. Din gammelmormor Carla hade samma smak som du, ibland var det lite för bjärt då bad hennes yngsta dotter att hon skulle tona ner sig lite....

Love you

MOR



Nu snöar det igen....

2010-02-22 @ 07:55:43
Postat av: Smaragdalena

Jag håller med dig!! Jag skulle också kvävas om jag inte fick uttrycka mig i kläder.. men för den skull menar jag ju inte att man ska trampa andra på tårna. Men en gyllene medelväg, gå ju oftast att få ändå.. För jag håller med dig att kläderna på bilderna ovan är mycket representabla, utan att vara helt vanligt juristkostym tråkiga. Kör på i sann "Mad men" anda tycker jag... =)

2010-02-22 @ 23:26:42
URL: http://smaragdalenas-smaragder.blogspot.com
Postat av: Gatumusikanterna

Det gäller att gå emot strömmen och inte vara som alla andra! Heja dig! Och heja oss:)

2010-02-23 @ 10:53:16
URL: http://gatumusikanterna.se
Postat av: Free Fashion Pia

Grymt snyggt!

2010-02-23 @ 11:31:09
URL: http://freefashionblogg.blogspot.com/
Postat av: Anna

Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Sånt här är grymt inspirerande!



Jag är absolut en av de där juristerna som går omkring i grå och svarta (eller snarare blå) kostymer, om än mina är välsydda och välsittande. Ofta blir det helt enkelt en grej för mycket, ovanpå arbetsbörda, barn och försöken att ha ett liv, att dessutom fundera alltför mycket på vad sjutton jag ska ta på mig på morgonen. Ibland räcker dock orken och då är det roligt att ha lite bilder som inspiration när man gräver i garderoben.

2010-02-23 @ 14:21:56
Postat av: kajsa

Näst översta bilden, mjao!

Och hörru Frida min flicka. Ska vi inte försöka ta och ses snart? Är ju evigheter sedan nu!

2010-02-24 @ 00:18:10
URL: http://aenigma.blogg.se/
Postat av: Little Peaché

mamma: vad fint sagt! färgglad i själen, det är himla fint att vara det!



kram på dig

2010-02-24 @ 10:22:23
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

anna: var man klär sig som den vill, men jag tror att många väljer svart för att man inte vågar annat eller inte har inspiration till annat.

Så ut på stan med dig och köp en puderrosa kavaj, en grå pennkjol, och en mönstrad chiffongblus i rosa, grönt och vit!



ja, eller nått! =)



Kram på dig

2010-02-24 @ 10:26:11
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Smaragdalena

svar: Jag menade inget mer med det än att poängtera det du skrev i inlägget ovan, jag citerar "Jag tycker man kan vara både professionell, elegant, representabel och seriös i kläder fyllda med färger och detaljer." Du nämner ju där att du ju tycker att man faktiskt kan vara "professionell och representabel" fast, med betoning på just fast(!) man har kläder fyllda med färger och detaljer.. Alltså känner du ju själv att du måste betona det.. och om det vore en självklarhet.. varför betona det? =)

/KRAM

2010-02-24 @ 20:54:29
URL: http://smaragdalenas-smaragder.blogspot.com
Postat av: Anna

LP: Ja! Ja, det borde jag tamejtusan göra. Och om inte rosa så någon färg i alla fall. Men var hittar man sånt?! Jag är så glad åt min lila HM-kostym (som kanske inte går under "välsytt och välsittande", men som ger mycket ändå ;)!), men annars tycker jag att det är hopplöst svårt att hitta färg. Fast jag inspireras av dig och kämpar!

2010-02-24 @ 20:57:02
Postat av: Smaragdalena

Forts på ovanstående svar: ... Känner att jag kanske måste förklara mig ännu lite till. Är inte så bra på att förklara mig ;)

..Och om det inte är en självklarhet bland jurister och bland dom som har likn. "offentliga jobb".. Så kan det då vara så, pga av att "vissa" inte tycker att det passar sig att klä sig så, om man har ett sådant jobb? Och det är ju oftast "dom" som irriterar sig på (och som jag uttryckte mig "känner sig trampade på tårna") av dom som vågar sticka ut..

Krånglar jag till det nu? Eller förstår du vad jag menade med min kommentar? =)

/KRAM

2010-02-24 @ 21:14:56
URL: http://smaragdalenas-smaragder.blogspot.com
Postat av: Little Peaché

anna: du, i helgen (eller annan valfri dag) ska du åka in till stan själv. Inga barn, ingen karl, inga måsten. Utan att veta och ej heller snoka så vet jag ju inte vilken typ av inkomst du har och vad du vill spendera. Men du är absolut inte hindrad att vara snyggt klädd för att du inte köper alla kostymer från max mara.

Jag tänker såhär: skit i kostymen och dräkten. Ha inte samma nedandel som ovandel. Om du har kostymbyxor så tar du på dig en krispig chiffongblus med en kofta ovanpå. Till det har du klackar (som du inte behöver gå till jobbet i utan har sonika i en påse med dig) och om du är konservativ kanske lite pärlor, eller så rockar du till det med lite större halsband. Eller en rejäl ring med mer diskreta örhängen.

Eller om du istället vill använda din kavaj så kan du matcha med en pennkjol i färg. Kanske svart kavaj och grå pennkjol. Under kavajen har du vit t-shirt. På fötterna ett par klackar i knallig färg. Och om du vill ha svarta klackar så kanske en topp i en knalligare färg.

Och vill du ha den klassiska vita skjortan så matchar du den med ett par beiga lite lösare byxor med hög midja, klackar (always klackar) kanske en färgbomb till sjal som du knyter lite nonchalant runt halsen.

för att få riktigt bra insiration om hur man kan klä sig elegant, kvinnligt och age appropriate utan att för den delen vara tråkig borde du kolla in den här bloggen.

http://awomanalifeablog.blogspot.com/



jag hade älskat att vara din personal shopper!!! =) Jag har tusen idéer. Kanske borde tillägna ett helt inlägg till din nya sexiga, sofistikerade och kvinnliga powergarderob!



Gud vad vi borde gå på stan! =)



en sak till, om garderoben är grå och tråkig och du ingen inspiration har så ska du göra följande. Naglarna ska målas i en härlig pastell, kanske mintgrön eller ljusrosa och läpparna ska du omsorgsfullt måla knallröda. Med sånna läppar kan man ha på sig vad som helst och ändå vara en riktigt supercool jurist!

2010-02-24 @ 21:17:58
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Smaragdalena

sv: Oj.. nu hade du redan hunnit svara på mitt 1a svar, utan att jag märkte det.. Och jag hade redan innan jag läst det, skrivit "Forts." ;P Det där blev konstigt... men men..

Jo du har nog rätt i det, vi missförstår nog varandra. Och du har helt rätt i att du ej skrivit "fast" i ditt inlägg. Jag skrev bara dit det för att försöka betona hur jag förstod (och läste) ditt inlägg, inget riktat mot dig..

Jag läste nog in saker i ditt inlägg som inte fanns där, baserat på erfarenheter jag haft i mitt eget liv. Jag har massor av ggr fått höra (tom direkt) av människor att jag sticker ut för mycket och att jag är "fel" i vissa sammanhang. Hoppas du nu kanske förstår varför jag kommenterade så som jag gjorde? =)

/Kram

2010-02-24 @ 21:30:22
URL: http://smaragdalenas-smaragder.blogspot.com
Postat av: Anna

LP: Personal shopper, det vore något det :)! Stort tack för roliga tips, jag ska tänka på det när jag står där och stirrar håglöst i garderoben. Jag har ju en massa fina kläder, det är slentrianen hur jag sätter ihop allt som jag måste vara vaksam på. Plus köpa lite mer uddaplagg kanske, och på så sätt få in lite mer färg.



Tanken på knallröd färg på läpparna på det här gubbygget är helfestlig. Det kommer nog aldrig att hnäda, men tanken är indeed uppfriskande!

2010-02-25 @ 14:02:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0