Dag 05 - Vad är kärlek

Kärlek är något som är det enklaste i världen. Kärlek är något som är det svåraste i världen. Man älskar sina föräldrar men man kan inte prata med dem på något annat sätt än att skrika. Man älskar sin syster men istället för att säga det så bråkar man med henne. Man älskar en kille som inte älskar en tillbaka. En kille älskar en som man inte älskar tillbaka. Kärlek är det svåraste som finns när den inte är besvarad, och så fort den är besvarad är det, det enklaste som finns. "När kärlek är rätt, är det lätt" det är mitt motto för att veta om det känns rätt.
Man kan känna kärlek till många olika saker. Sina barn, sitt jobb, sina studier, sin katt, sig själv, sin partner osv. Kärlek är ibland villkorslös och ibland är den helt och hållet villkorad. Jag har nog aldrig kännt villkorslös kärlek för det tror jag kommer först till sitt egna barn. Min kärlek till David, och hans till mig, är självklart villkorad. Den är villkorad med ett outtalat krav på trohet och ärlighet. Skulle det kravet brytas ja då är kärleken kompromissad och genast hade kärleken blivit svår.
Kärleken är enklast om den vårdas. Så fort den inte vårdas blir den smutsig, jobbig och tveksam. När man bekymrar sig mer över en vänskap än att må bra av den då är kärleken svår. När man bråkar oftare med sin partner än man älskar då är kärleken svår. Men om man trippar lite på tå för kärleken och balanserar den väl med vardagen ja då är den faktiskt lätt tycker jag. Efter tre år med David känns nyrakade ben och nya underkläder lönlöst passé att vårda kärleken med. Istället är bra samtal, förtrolighet och tid bara för vi ett mycket bättre sätt att vårda kärleken. För en present från David gör mig glad men ett förtroende, en ögonkast som bara vi förstår vad det betyder eller ett internt skämt, det får kärleken i mig att blossa upp som vore vi nyförälskade.
Den finaste kärleken för mig är den som är lite naggad i kanterna, lite sliten och utmanad. En kärlek som gått igenom högt och lågt, skratt och tårar. När man kämpar för sin kärlek så blir den magnifik. Den blir storslagen och omöjlig att slå. När jag ser på David och alla stunder vi delat passerar i mitt minne så fylls jag av den största av värme. När jag inser vad vi har så känner jag mig stolt. När jag hör om andras bekymmer så slår det mig hur skönt det är att våra bekymmer består av vem som ska diska eller hur i helvete David igen kunnat glömma köpa diskmedel eller hur jag för femtielfte gången förväntat mig något av honom utan att berätta det. För om man alltid pratar om allt, hela tiden och vågar prata om det som känns jobbigt så kommer man ut starkare varje gång.
Och vi är starka. För riktig kärlek är stark!
Här är en av årets alla julklappar. I Rom hittade jag och David en butik helt tillägnad sådana här stämplar till lackning. Vi köpte en med våra egna initialer. Det känns så galet romantiskt att vi har vår egna stämpel. För vi är en familj.

Vad är kärlek för dig?

Kommentarer
Postat av: Lisa

vad fint, helt underbart inlägg och kloka tankar om kärlek!

2010-12-06 @ 00:52:07
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: MOR

Vilken fin stämpel, Precis som Victoria och Daniel....

Puss

MOR

2010-12-06 @ 13:12:43
Postat av: Banana

Sicken fin stämpel!!

2010-12-06 @ 21:17:02
URL: http://annabanan.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Så bra och fint skrivet. Själv har jag precis upptäckt kärleken på nytt och de är underbart!

2010-12-06 @ 22:02:03
URL: http://sunrice.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0