Jag läser i DN:

"En 13-årig jemenitisk flicka som tvingats till äktenskap dog bara fem dagar efter sitt bröllop när hennes könsorgan spräcktes och hon förblödde till döds [...] Jemens dödsbrudar, varav många giftes bort redan före puberteten, hamnade i fokus i september när en 12-årig flicka dog i barnsäng."

Andas.....

Läs gärna om det här igen...

Ta in det...

Nu är min fråga: Varför gör män såhär mot barn. Man kan ju inte kalla de kvinnor. De är bara barn.
Hur kan en man för det första vilja gifta sig med ett barn, för det andra ha sex med hennes ännu inte fullvuxna kropp så att hennes vagina spricker och för det tredje, hur kan han lämna henne att förblöda ur sitt underliv ända tills hon dör.

Varför gör män såhär mot barn?

Sen vill jag även tillägga att detta sker i ett land som har oerhört starka motsättningar MOT att införa förbud mot barnäktenskap. Detta land på den arabiska halvön vill alltså att barn ska lida, gå miste om sin barndom och utsättas för pedofili. Hur kan staten inte reagera!? Hur kan man inte motarbeta det här?
Sätt stopp för skiten för fan! Sluta tillåta att barn tvingas till samlag med gamla gubbar som sen lämnar dem åt döden!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Helt fruktansvärt, jag läste också det där.

2010-04-12 @ 00:45:10
Postat av: Paula

Det finns så många människor på jorden jag vill hjälpa, så många som lider och mår dåligt. Jag känner mig så liten i denna värld.. Jag får börja med att försöka göra en liten del i Thailand.. Håller med dig om det vi pratade om härom dagen, hoppas alla göra något, då hade det säkert blivit lite mer lycka på jorden.

2010-04-12 @ 09:56:28
URL: http://baus.webblogg.se/
Postat av: Anna

Jemen har en lag mot barngifte. Det är förstås åt helvete att den inte funkar, men det blir helt fel att gapa om att ingenting görs. Det är förstås också åt helvete att könsstympning fortfarande existerar någonstans i världen, men även där har jag ett litet hopp om att saker håller på att förändras. Det är svårt med prioriteringarna i ett så fattigt land, som dessutom har haft så mycket interna stridigheter. Både UD och FN har pågående arbeten i Jemen, i såväl flyktingläger som centralt. Så det kanske ger lite förhoppningsfullt ljus på din andra fråga?



Svaret på den första frågan, varför gör män såhär, är väl "för att de kan". Och så småningom kommer de inte att kunna det, men jag håller med om att väntan är otroligt lång, även när man är en del av lösningen.

2010-04-12 @ 10:07:02
Postat av: Little Peaché

åsa: ja man blir så ledsen!

2010-04-12 @ 11:04:00
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Anna: Det stod i DN (om jag förstod rätt) att det finns motsättningar mot ett förbud och då tolkar jag det som att det inte finns ett förbud ännu. Men du har säkert rätt och jag rest my case som man säger för man ska inte gapa högt över saker man inte vet något om! Däremot gapar jag gärna över ingenting görs. Det är genom gap vi kvinnor har rösträtt. Det är genom gap det numera är olagligt att slå sin fru och barn och det är genom gab som det nu sedan 70-talet finns våldtäkt inom äktenskapet. Hela jag är ju fanken ett enda stort gap! =)

Du verkar besitta mycket information om Jemen och du får gärna berätta mer för det verkade himla intressant det du skriver.



Angående män... "för att de kan". Men jag kan liksom inte köpa det där. För det uttrycket får det att låta som att män är okapabla att stanna upp och tänka. Är män djur? Så länge det finns kvinnor och män som säger att de inte är feminister så kommer män fortfarande ha makten och det jävla patriarkatet kommer aldrig försvinna.

2010-04-12 @ 11:11:11
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: PrettyInPink

Kan knappt läsa. Blir så jävla arg...

2010-04-12 @ 12:30:59
URL: http://prettyinpink.blogg.se/
Postat av: Anna

LP: Ja, visst är det för att folk har höjt sina röster som vi har kommit så pass långt som vi har avseende demokrati, syn på barn etc. Det är väl just den gamla frågan om var och hur man påverkar som kan vara knepig.



Bara för att förtydliga: Jag tycker naturligtvis inte att det är ursäktligt att barngiften och könsstympningar förekommer. Och jag är också en av förespråkarna för att män inte är djur och därför bär ett ansvar för sina handlingar även på ett kollektivt plan. Mitt svar var mer lakoniskt, för jag tror att det är precis så. Man lever i en viss tradition och det färgar ens omdöme för vad som är ok.



Såg du SVT-dokumentären om barnaga och vuxnas våld mot barn häromhelgen? Riktigt bra (även om den var tendentiös på sina ställen), där man satte ljus på att barn har en väldigt rättsosäker ställning i Sverige, där det blir hyllat att en pensionär örfilar en tolvåring. Det är lite det jag är ute efter. Att man agerar på det sätt som samhället tillåter. Förhoppningsvis vaknar tingsrätterna och ser att de tillämpar lagstiftningen i strid med dess syfte, men tills dess kommer förmodligen våldet mot barn att fortsätta vara mindre uppmärksammat och straffat än det mot vuxna. Precis som jag hoppas och tror att män i Jemen såväl som i andra länder kommer att vara tvungna att anpassa sig till en annan opinion.

2010-04-12 @ 13:41:37
Postat av: Little Peaché

Anna: Jag såg bara dokumentären en mycket kort stund. Men jag hann bli riktigt arg på den korta tiden! =)

(Vad betyder tendentiös?)

Jag såg en riktig kärring som slog till en ung tonåring som åkte skateboard. Och jag blev så jädra arg. För det är sant som du säger att pensionärer har frikort när det kommer till våld. En örfil, en rusk i armen, en lätt smäll med käppen är ju inte farligt. Det är ju bara den gamla generationens sätt att vara bla bla bla. Det är människor som slår precis som alla andra människor som slår!



Tack för intressant input! Du är ju bara så jäkla kunnig!



kram på dig

2010-04-13 @ 20:46:17
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Anna

LP: Tendentiös: De vinklade doku:n ganska kraftfullt. När de talade om misshandelsstraff allmänt pratade de om att man kan sätta dagsböter mellan 30 och 120, när de sedan talade om den specifika domen sa de (upprört) att det blev "lägsta antalet!" dagsböter, som om det blivit något lägre än de trettio de just talat om. Såna grejer, som man studsar lite på när man har ett hum om hur det funkar. I övrigt tycker jag den var bra dock, otroligt intressant om hur domstolarna hamnat fel i praxis avseende straff för misshandel av barn, tar hänsyn till saker som inte hör dit etc.

2010-04-14 @ 09:46:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0