Bitchiga brudar

Idag gjorde en tjej i min klass en grej som är så otroligt typiskt för kvinnor i alla åldrar.
Hon gav mig en väldigt inlindad pik. En sådan pik som man inte riktigt vet om det var en eller inte.
Det finns tjejer som är mästare på att trycka ner andra tjejer utan att säga elaka ord.
"Åh, du har börjat klä dig så snyggt nu för tiden" är ju en rejäl diss.
Eller, "hmm intressant frisyr" är också en sådan där inlindad svåruppfattad pik.

Tjejen i min klass såg att jag färgat håret och sa:
"åh du har färgat håret. Hmmm.... Är det ny hårfärg för att det är ny säsong?"
Då kanske ni undrar var dissen var?
Jag blev inte irriterad på det hon sa. Hon får för allt i världen tycka min nya hårfärg är ful.
Jag blir irriterad på människor som måste låta käften gå och som alltid ska visa sin åsikt.
Hade jag velat ha hennes åsikt hade jag bett om den.

Eftersom hon inte följde upp sin fråga med att säga att jag var fin i håret kan hon ju inte tyckt det var snyggt.
Fair enough!
Men måste man då säga något överhuvudtaget?

Nej, vissa brudar är för dumma för sitt eget bästa.
Käften ska alltid glappa och de ska alltid yttra sig.

Så sa Top Model tjejerna i första avsnittet.
Sen blev det liv i luckan som vanligt.
För många tjejer blir ofta en jädra hönsgård.
inget viktigt sägs utan bara skit, skit, skit!

Kommentarer
Postat av: Peg

ooooo..Jealous!!!

Slår vad om att det stack henne lite i ögonen att du var fin.

Lågt.

Men varför visar du inte inte din nya frisyr? Visavisavisa!

Kram



2009-09-23 @ 19:57:09
URL: http://polkadotparadise.blogg.se/
Postat av: Anna

LP så du säger! För många tjejer blir hönsgård och skit?! Tjejer är bra på pikar?



Men nej! Det är ju knappast något som bara tjejer är bra på, det är ju mer ett mänskligt problem?! Jag blir ledsen när ngn dissar tjejer på det där sättet, som om tjejer vore en alldeles egen ondskefull sort. Så är det ju inte!



Däremot är jag övertygad om att du är jättefin i håret och vill också gärna se.

2009-09-23 @ 20:05:14
Postat av: Lisa

Jag håller med ovan, visa håret! Eller är det här en sån där cliffhänger som vi måste sukta efter i flera dagar ;)

2009-09-23 @ 20:08:45
URL: http://fangbanger.devote.se
Postat av: Anna-Karin

När får VI se håret då?! Är så nyfiken.



En annan sådan "trycka ner utan att säga elak sak" är när en tjej säger: den här kan inte jag ha för då ser jag tjock ut (eller byt ut till vilken noja som helst) men DU passar bra i den".

Yeah sure! Om du säger att du är för tjock (eller vilken noja som helst) så varför skulle jag då se bra ut i den (eftersom jag är tjockare än dig (eller vilken noja som helst).

2009-09-24 @ 07:49:00
URL: http://twitter.com/annarosv
Postat av: MOR

Vad är problemet? Om man vill sticka ut och synas får får man finna sig i att man sticker i ögonen på vissa. Vill man vara anonym och osynlig så klär man sig därefter. Alla människor gör val varje dag - VÄLJ VEM DU VILL VARA! Var inte så jädrans lättsårad, du vill ju synas och få uppmärksamhet och ända vara osynlig? Det funkar inte såååå. Hon kanske inte uppfattar sig som bitchig, bara ärlig! Jag har en gång varit likadan, troligen för att jag var osynlig, sedan lärde jag mig hålla truten ibland. Damma bort det och gå vidare, det är inte ens värt bokstäverna vi ägnar åt detta.

Puss o kram

MOR

2009-09-24 @ 09:51:51
Postat av: Little Peaché

Anna: nej jag har faktiskt aldrig träffat killar som kan är elaka på just detta sätt som jag skriver om i detta inlägg. Att killar kan vara elaka, självklart! Men just den här småsinta attityden med pikar och dissar tycker jag är typiskt för tjejer.



Och många killar i ett rum blir inte hönsgård, men det blir det däremot med många tjejer, tycker jag!

2009-09-24 @ 10:01:03
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

anna-karin: håret visar jag när nyansen är klar. jag väntar fortfarande på 2 blekningar.



ja det var också en taskig diss!

2009-09-24 @ 10:03:22
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Mamma: det finns olika aspekter av den här problematiken. För det första känns det viktigt för mig att ta upp det här beteendet för det finns väldigt många tjejer och killar som inte vet hur det ska bemöta dolda dissar och snyggt formulerade pikar.

För det andra så finns det inte ett likhetstecken mellan att klä sig så man syns och då bli retad/mobbad/utittad/skrattad åt. Man ska få klä sig som man vill utan att någon är elak.

Sen är det helt ok för mig att folk tycker mina kläder är fula men jag hatar människor som måste säga att de är fula när jag inte bett om deras åsikt.

Jag är inte lättsårad. Jag är inte ens sårad! Vad jag gör är att reagera på ett elakt beteende, och det har jag gjort sen jag var en liten flicka.

Elakheter har jag som bekant inte mycket till övers för.

Men så lättstött skulle jag inte kalla mig. Jag tar inte ens åt mig.

2009-09-24 @ 10:10:49
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Lisa

Kanske är jag inte tillräckligt brudig, men jag tycker inte det behöver vara en diss. Hon uppmärksammar ditt utseende och att något hänt. Att hon inte breder på med stora penseln behöver ju inte betyda att hon dissar dig.

2009-09-24 @ 10:13:15
URL: http://www.schmut.net
Postat av: MOR

OK då! Bra!

puss

MOR

2009-09-24 @ 10:41:06
Postat av: Charlotte

Anna-Karin jag känner igen de där och kan inte hålla tyst när någon jag känner säger "Usch vad jag ser tjock ut i denna" eller likande då jag är "bredast" av mina vänner men är man född med ett as to die for så är man och jag är stolt över de! Men åter till saken då brukar jag säga "om du är tjock då borde jag vara smällfet" och då svarar de oftast "men de är du ju inte" när men de va ungefär precis vad de precis sa tänker jag då för mig själv.

De förstår kanke inte alltid men en sådan sak kan såra även om de kanske inte var menat så.

2009-09-24 @ 12:22:10
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Anna

LP: Det är förstås olika erfarenheter man har, och eftersom killar inte är uppfostrade att se utseende som sin främsta tillgång kanske de inte pikar om just detta. Men nog förekommer pikar i andra sammanhang! Bilstorlek, löner, huruvida man har söner/döttrar, jag kan göra en lång lista.



Och hönsgård, är det ok som feminist att tala om kvinnor i grupp som hönsgård? Jag tycker inte det, och inte för att jag inte "tycker man ska kalla en spade för spade", utan för att man använder ett nedsättande begrepp om kvinnor i grupp. Vad sägs om att tala om diskussioner istället? Om meningsskiljaktigheter?



Det är ett intressant ämne och jag hoppas du inte tar illa upp för att jag fortsätter diskussionen! Har ju ingen egen blogg att utveckla mig i.

2009-09-24 @ 12:41:27
Postat av: MOR

Jag måste få kommentera det här med "för många tjejer och hönsgård". Min erfarenhet av detta från tillverkningsindustrin där själva tillverkningen består av enbart män är - att för många män på samma ställe förvandlar även dem till kärringar. Efter alla dessa år har jag börjat förstå att det kanske är bra med balans. Hur som helst, Top model! Vet ej om de har manus, om de är osmarta eller om de bara är unga. De flesta av dem skulle nog skämmas om ett par år, om de fick se sig själv i repris.

Keep up the good work, det är kul när det blir lite diskussion.

Love you

MOR

2009-09-24 @ 13:13:29
Postat av: MOR

Glömde säga att när jag ser tillbaka i backspegeln och kommer på att jag ibland gav "inlindade pikar" så var det sällan jag tyckte det var fult snarare tvärtom. Idag försöker jag istället komma ihåg att säga något fint när jag tycker det, men säger ingenting när jag inte gillar det. Få människor frågar rakt på sak vad man tycker om frisyrer eller kläder o dyl. Jag känner bara en i min egen ålder som gör så.

Love you

MOR

2009-09-24 @ 13:18:27
Postat av: Anders

Jag håller med dig, brudar är för jävla vidriga och glappkäftiga mobbare i själen. OBS! Grov generalisering, men det stämmer för det mesta!

2009-09-24 @ 15:51:47
Postat av: Anders

Förresten, när får vi se din nya hårfärg?? Längtar... :)

2009-09-24 @ 15:53:33
Postat av: Anneli

Jag förstår inte alls vari dissen ligger faktiskt.. uteblivet beröm är inte en diss? Hon uppmärksammade din nya hårfärg. Hon sa inte "du har ny hårfärg" utan "åh du har ny hårfärg". Hon menade troligen att det är schysst med ny hårfärg till hösten. Eller va? Missar jag nåt?

2009-09-24 @ 18:43:23
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: Anonym

Håller med föregående. Vilken diss?

2009-09-26 @ 13:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0