Nu vill jag inte vara tjock

Jag vet att jag, sen denna bloggens start, har pratat vitt och brett om vikten att acceptera sig, välkomna mode för kurviga tjejer och vara stolt för hur man ser ut. Men allt är inte svart eller vitt och nu har jag bestämt mig för att gå ner i vikt. Det handlar inte om att jag inte accepterar mig själv, jag kommer fortsätta vara kurvig men jag är inte stolt över hur jag ser ut. Eller snarare ska jag säga att jag är inte stolt över hur jag lever.
Första gången jag bestämde mig för att banta var jag nog 6-7 år. Om jag bara blev smal som granntjejen skulle en kille vara kär i mig med, jag skulle få fler kompisar och ingen skulle reta mig i skolan. Nu nästan 20 år senare gör jag om allt igen, men denna gång utan bantning.

Vad jag saknar i mitt liv är balans. Antingen tränar jag massor, äter supernyttigt och lever ett sketatråkigt liv. Eller så rycker jag på axlarna, stoppar i mig massa skit, rör inte kroppen någonting alls och ett tu tre så blev jag såhär. Jag är inte ful, jag är inte fet och jag är inte oduglig. Jag är däremot tjock, mullig, överviktig och det är inte alls bra för min hälsa. Jag har velat gå ner i vikt i snart ett år men tog aldrig riktigt tag i det, men verkligheten hann ifatt mig när min mormor nu börjar bli blind på grund av en diabetes som är ett resultat av många många års övervikt. Jag ska gå ner i vikt inte för mitt yttres skull men för mitt inres.

En annan grej är att jag har en garderob fylld med vackra kläder men som jag inte kan använda för ingenting passar. Det är en sån sorglig påminnelse varje gång jag öppnar garderobsdörren och tittar på samma underbara klänningar som inte längre passar. Men förhoppningsvis så passar de om ett tag.

Jag känner att det är viktigt för mig att skriva om detta i bloggen då jag fortfarande står för samma saker, jag tycker fortfarande att size-0 idealet är stört och jag älskar fortfarande kvinnor i olika former . Men jag vill inte älska min egen form i alla lägen, inte om det äventyrar min hälsa. Jag kan inte med gott samvete förespråka alla kroppsstorlekar då det helt enkelt inte är hälsosamt. På samma sätt som jag aldrig skulle uppmuntra någon att knarka vill jag inte heller uppmuntra mig själv eller andra till en farlig övervikt.
Jag vill helt enkelt lära mig att leva balanserat, behandla min kropp som det där jäkla templet det tjatas om och äta med gott samvete, träna med energi och motivation och få på mig de där snygga jeansen. Så återigen vill jag poängtera att detta handlar INTE om snygghet utan hälsa. Jag vill vara lika vacker på insidan som utsidan. Jag vill att mina organ ska stråla lika mycket som mina ögon och min kondition le lika mycket som min mun. Och jag ska lära mig detta nya liv utan skuldkänslor och utan skam. Det ska helt enkelt bara vara roligt, utmanande och jäkligt svettigt!

Så idag dansade jag afrodans och skakade min rumpa i takt med den tunga basen. Svetten rann och jag kände mig som en svart kvinna ute i öknen som dansade i takt till byns mäns trummor. Allt hoppade och skakade så härligt och jag var tvungen att tjuta till ibland och tjoa! Afrodans! Sicken grej! Helt underbart!

Tränar ni? Och vad i såfall?

Kommentarer
Postat av: Jojjo

För mig funkar det bra att gå långa promenader i rask takt. Helst två till tre gånger i veckan. Tempot är viktigt och att jag svänger sådär fånigt mycket med armarna. Minst i en timma går jag, men gärna en och en halv så det riktigt känns i kroppen!



När jag vill svettas extra mycket sätter jag på mig ett viktbälte som jag köpt på Stadium så blir det ännu jobbigare. Ibland plussar jag på med handledsvikter också som jag tror väger runt 0,25 kg. Låter inte så mycket men efter en timma gör det det kan jag lova.



Knepet jag tar till för att kunna gå så länge utan att tröttna är att antingen lyssna på radio i mobilen, P3-dokumentärer som jag laddat ner till iPoden eller ljudböcker som jag lånat på biblioteket. Tycker det funkar hur bra som helst.



Hoppas du lyckas! Att vara periodare med träningen tror jag är helt normalt. Ibland hinner och orkar man ju bara inte. Trixet är väl att se till att man inte faller allt för djupt så det inte blir för motigt att komma igång igen.

2009-05-28 @ 22:00:02
Postat av: Nanó

Jag hade också svårt att erkänna på min blogg att jag måste gå ner ett par kilon, för hela min garderob (storlek 40) var för liten vid ett skede, och jag älskar mina kläder! Det gick faktiskt rätt snabbt att gå ner i vikt, efter en månad passade mina kläder igen. Vad jag gjorde vad att jag ibland åt fullkornsbröd (inte alltid bara samma ljusa goda bröd), ibland lämnade bort godiset och började aktivera mig varje dag. Jag motionscyklar framför tv:n, spelar badminton och går på långpromenader med min hund!

Jag har också varit som du, antingen satsar man allt eller inget, men jag har lyckats hitta en mellanväg nu tror jag. Jag har inte gett upp bara för att jag en dag inte orkade träna eller att jag inte kunde hålla mig borta från godiset (som förr!). Det är skönt, för första gången någonsin känns det som att jag hittat en sund balans vad gällande sund mat och träning. Hoppas bara det håller i sig. Och hoppas du hittar den gyllene mellanvägen du också!

2009-05-29 @ 09:00:47
URL: http://getnanoismed.blogspot.com
Postat av: Charlotte

Jag tränar body pump (2-3 ggr/vecka) och olika sorters kondtionsträning som fys/kikcboxning, en del dans och annat jag tycker är roligt. Annars är promenader ultimat för det kan man planera in när man vill. Lycka till vännen!

2009-05-29 @ 09:01:31
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Tant Brun

Afro är ljuvligt befriande och alldeles alldeles underbart. Längesedan jag tränade det dock. Yoga är också toppen.

Lycka till med hälsan. Vi har samma inställning du och jag där. Vacker blir man om man har hälsan. En med bmi normalvikt kan se oerhört glåmig ut om hon/han inte har hälsan.

Kram till dig.

2009-05-29 @ 09:46:04
URL: http://tantbrunsfunderingar.blogspot.com
Postat av: Cata

Jag har signat upp mig till ett välgörenhets race i juli på 5 km, så jag tränar 3 ggr i veckan för att få upp min kondition. Har satt som mål att kunna springa ett maraton innan jag är 30!



Håller helt klart med om att det är viktigt och skapa balans och må bra med sig själv. Jag tror att jag är halvvägs dit =)



Lycka till =)

2009-05-29 @ 10:17:52
URL: http://catariyalundgren.blogspot.com
Postat av: Mamma

Power yoga är nog också något för dig. Fast Afro måste vara det du är bäst på. Du vet verkligen hur man skakar på rumpan.... Dans överhuvudtaget är nog det som antagligen passar dig bäst. Du är så dansant.

Din mormor har inte bara problem med diabetes, hon har ständigt ont någonstans. Jag tror att om hon hade levt sunt redan tidigare i livet så hade hon nog inte mått så skit som hon gör idag. Dessutom mår hon nog mentalt inte så bra av att ständigt vara tjockisen som en gång var en älva. Hennes kroppstyp är inte avsedd för klädbranschen...

Ha en kanonfin helg, med lång promenad.

Love you

MOR

2009-05-29 @ 13:02:56
Postat av: paula

gillar din inställning syrran! det är precis rätt anledning till att börja träna, för att kroppen på insidan ska må bra! en lycka till spark i baken nu:D kramar<3

2009-05-29 @ 13:42:13
Postat av: Fatima

Åh vad bra att du skriver om detta, och vad roligt att du vill värna om din hälsa! Det handlar ju inte om att se snygg ut beach 2009 (även om det förstås är kul att känna sig het på playan) det handlar om att fortfarande må bra och känna sig fin beach 2029. Min poäng är att träning är den bästa investering man kan göra för sig själv. Det är en gåva man kan ge sig själv. Övervikt och size zero är lika farliga, och man ska inte förespråka någoan va dem (som du skriver).



Jag har dansade när jag var yngre, från 5 år till 23 år typ. Nu är jag inne i en träningssvacka efter en händelserik vinter/vår då jag försöker finna mig tillrätta i en ny stad (Sthlm). Men jag har kort på SATS och där gillar jag mest danspass och box.



Kanske springer vi på varandra på nåt svettigt pass ;) Vilket sats tränar du på? (för du tränar där va?)

2009-05-30 @ 10:46:39
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Lisa

Jag har ungefär samma figur som du och går ned i vikt av samma skäl- ärftlig diabetes spökar i hela släkten. Så för två år sedan så insåg jag att 25 kilo behöver jag gå ned, för min hälsas skull. Mitt mål är inte att bli så smal som möjligt, utan att gå ned 2-3 kilo under den övre gränsen för normalvikt. Och jag gör inte det här fort. Jag gick ned tio kilo under 2007, men sedan sa min kropp stopp och ville inte gå ned mer, och jag tog en paus och startade igen för några månader sedan när jag kände mig motiverad igen. Jag har nu 10 kilo kvar. Under tiden jag inte gick ned så gick jag inte heller upp.



Jag har inte gjort några drastiska förändringar. Nu när jag går ned så undviker jag mjukt bröd och håller ett öga på hur mycket fett jag stoppar i mig, men jag ha ingalunda slutat med smör på mackan eller en skvätt grädde i såsen. Lightprodukter undviker jag helt. Jag drar också ned på hur mycket ris eller pasta jag äter vid en måltid- mindre portioner, men definitivt så att jag bli mätt. Nu äter jag ganska sunt generellt sett och tycker inte om sötsaker, så det är ingen uppoffring att avstå från läsk och liknande. Däremot älskar jag choklad och äter det nästan varje dag- men bara en eller två bitar. Motion avskyr jag, men går mycket och cyklar på träningscykel i 30 minuter, minst tre gånger i veckan. Jag går ned på det här, men ganska långsamt, 1,5-2 kilo i månaden. men så är jag också 40 och har fött barn, så min ämnesomsättning är nog inte samma som din. Lycka till!

2009-06-02 @ 01:51:58
Postat av: emma

Hej söta du! Jo jag har börjat träna lite jag också... idag har jag sådan träningsvärk att jag knappt kan röra mig. Och det beror inte alls på att jag vill gå ner i vikt eller banta utan helt enkelt för att jag mår bättre och känner mig friskare, starkare och gladare när jag rör på mig.Fast jag är också en sän där periodare, antingen så tränar jag fem gånger i veckan eller inte alls. Mest inte alls. Men nu har jag kommit igång med att gå till jobbet, springa lite på löpbandet på gymet, gå på combat någon gång ibland och bikramyoga någon gång ibland (väldigt sällan...) Vill du hänga med till Sats eller bikramyogan någon gång så säg bara till! Vart är det du bor förresten? Kram

2009-06-02 @ 15:24:45
URL: http://isuspectowlsinthebog.blogg.se/
Postat av: Little Peaché

Jojo: Det lät som du hittat ett bra och balanserat liv och det glädjer mig!



Kram på dig

2009-06-02 @ 16:08:34
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Mamma: jag håller med dig! det handlar om ett livsstilsbyte och det går att göra men det tar ju sån tid.



Kram

2009-06-02 @ 16:15:00
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Paula: Tack lillsyrran! det blir till att gå powerwalk med mig när jag är nere i skåneland!

2009-06-02 @ 16:15:35
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Lisa: Det låter som du hittat ett hälsosamt och balanserat liv och det glädjer mig. keep me posted om hur det går för dig så kan vi peppa varann!



Kram

2009-06-02 @ 16:23:14
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Becca

Låter rätt så bra, men låt det inte gå så långt att du bara vill bli smalare och smalare.. för usch vad jobbigt det är (anorexia alltså)

Glöm inte bort att unna dig godsaker också ibland! :)



sv. Ja! Vad mysigt det skulle vara att få ligga inne i ett litet örngott och gosa! :D

2009-06-02 @ 19:14:07
URL: http://beccatroll.blogg.se/
Postat av: Titti

Vad bra att du slutat förespråka ohälsosam och osnygg fetma. Ett stort hjärta till dig vännen <3

2009-06-07 @ 13:28:18
Postat av: Mikaela

Vi söker nu deltagare till ett nytt livsstilsprogram där träning, hälsa och skönhet står i fokus. Är du överviktig och lever ett ohälsosamt liv?



Nu har du chansen att åka till Hollywood och göra den förändring du alltid har drömt om.



Skicka in en bild och en presentation där du berättar om dig själv och din livssituation till: [email protected]

2010-06-03 @ 13:39:50
Postat av: Maja

Jag går långa promenader, springer och kör rockring (sån med vikter på). Funkar bra för mig:)

2010-06-03 @ 14:22:27
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Bantningspiller

nice blog

2010-09-30 @ 10:44:56
URL: http://www.thermapower.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0