Att söka

Fina Stina är sedan en lång tid tillbaka en trogen Kabbalist och jag har ändå sedan hennes och mitt möte funderat mycket över den spirituella tro. Jag har alltid varit, som min mamma kallar mig, en sökare och vill väldigt gärna leva efter något. En tro, ett motto eller en livsstil. Jag vill ha en stöttepelare som kan hjälpa mig när livet är tungt och glädja mig när allt går som på räls. Men religion har aldrig varit något jag helthjärtat kunnat omfamna och leva efter. Det finns rent för många aspekter av religion som blir en motgång för mig och en viss slags problematik.
Jag kommer från en familj med judisk bakgrund och judendomen har under många års tid engagerat och förundrat mig. Jag har judiska symboler hemma och tycker att det är en fin religion och trots att jag inte kan kalla mig judinna, då jag inte ärvt det genom min mor, har jag ändå länge känt en samhörighet med denna grupp.
Eftersom Kabbalah är sprungen ur judendomen har jag beslutat mig att lära mig mer och försöka leva som Kabbalist. Dock tar det ju tid att bli en del av en spirituell grupp och än så länge är jag väldigt okunnig men sugen på att lära mig mer.

Det jag förstått än så länge är att Kabbalah inte är en religion utan mer ett sätt att leva. Det handlar inte om någon Gud utan allt utgår ifrån sig själv och att man ska lära sig att man själv styr livet. Hur jag lever idag påverkar världen idag.
Som en start i detta nyfunna intresse får jag dagligen mail från Kabbalahcentret med vissa ord och instruktioner på hur jag ska leva just idag.



Kommentarer
Postat av: Charlotte

Kabbalismen låter som ett bra val. Själv lever jag mer eller mindre efter mottona "det som inte dödar dig, det härdar dig" detta då jag gått igenom mycket skit och eleände i livet som har gjort mig till den jag är idag och med jämna mellanrum på börjar en ny resa som kanske verkar omöjlig men då tänker jag "även den längsta resa börjar med ett steg" så samlar jag modet att ta första steget och min senaste resa är att rensa i mitt förflutan så jag kan gå vidare i livet som en piggare och gladare person. Vända allt skit jag varit med om till något positivt som inte hotar att dra med mig ner i djupet vilket det kommer göra om jag inte gör något åt det. De var ett svårt men ändå lätt beslut att ta då jag vill få må bra.

2009-05-18 @ 14:34:27
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Johan

"man ska lära sig att man själv styr livet."



och:



"får jag dagligen mail från Kabbalahcentret med vissa ord och instruktioner på hur jag ska leva just idag"



Hur pusslar du ihop det här egentligen? Det låter som om du börjar bli hjärntvättad.

Sluta söka paketerade lösningar och tänk lite själv för i helvete.

2009-05-22 @ 18:33:38
Postat av: Little Peaché

Johan: Värst vad du var ilsk! Jag essensen av kabbalah är att man själv styr sitt liv genom sina val. Och de mailen jag får från kabbalah handlar tex om hur jag ska uppskatta min medmänniska bäst, eller hur jag ska uppskatta mig själv.

Jag lär mig till och med att uppskatta dig, trots att du svär åt mig, insinuerar att jag är dum och låtsas att jag börjar bli hjärntvättad.

2009-05-25 @ 09:06:12
URL: http://littlepeache.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0