Hon får mig att se rött part. 1

Det här gör mig så jävla lack! "Man borde kalla sig humanist istället för feminist"... Öh va?
Nej, man MÅSTE kalla sig feminist för vi kvinnor är underlägsna männen i alla kulturer över hela världen. Vi lever i samboförhållanden med otroliga män men trots det visar sig våra hemförhållanden vara splittrade och kvinnorna presterar bra mycket mer i hemmet.
Man MÅSTE kalla sig feminist för det handlar om jämlikhet. Inte jämställdhet för alla människor kan inte leva hela livet jämställda. En läkare bör faktiskt tjäna mer än en städare.
Som sagt, jämlikhet. Vi ska alla ha samma förutsättningar här i livet. Jag ska inte straffas hela mitt liv för att jag föddes med olika kromosomer istället för samma. Jag ska inte behöva straffas för att det är just i min kropp som ett barn skall utvecklas. Jag ska inte behöva straffas för att jag en gång i månaden har menssmärtor så ohyggliga att jag ibland kan gå till skolan eller jobbet.

Man MÅSTE kalla sig feminist för att kämpa för att behålla den fina betydelsen och kämpa mot hur ordet svärtas när just nu.

Att kalla sig humanist förstör allt som kvinnor och män kämpat för i massor med år. Att kalla sig humanist förstör.

Man MÅSTE kalla sig feminist! Det är livsviktigt!

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jämlikhet är inte samma sak som lika. Det glöms väldigt ofta bort i Sverige!

Love you

MOR

2009-03-17 @ 09:00:22
Postat av: annabanan

Jag håller med dig! Det är det jag går och predikar om hela tiden.

2009-03-17 @ 09:01:21
URL: http://annabanan.blogg.se/
Postat av: Fatima

Exakt! Feminist är viktigt och får INTE försvinna! Det finns många former av förtryck och alla är de viktiga att uppmärksamma. MEN skillnaden är att kvinnan inte tillhör en minoritetsgrupp. Därför är det så otroligt viktigt att skilja feminism från humanism, allas lika värde.



2009-03-17 @ 15:05:56
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Fatima

Oj, så flummig min kommentar blev. Jag förtydligar gärna om du inte fattar nåt av vad jag menar. ;)

2009-03-17 @ 15:06:24
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Kristoffer Lindh

Jag måste säga att jag tyckte att hon förde ett väldigt vettigt resonemang i sitt inlägg och har lite svårt att se varför det är så viktigt att använda sig av det specifika epitetet feminist. Det är väl vad man gör som räknas, inte vad man kallar det? Och om man nu tycker att det är viktigt vad man kallar sig och man tycker att könsmaktsordningen suger kan det väl finnas en poäng med att inte välja ett epitet som understryker och erkänner en skillnad mellan könen, något jag tycker feminism som begrepp gör.



Jag kallar mig själv varken det ena eller andra, jag låter mina värderingar tala för sig själva. Ideologiska epitet är ihåliga och kan egentligen rymma vilka värderingar som helst. Så jag har svårt att se varför det är viktigt vad man kallar sig.

2009-03-17 @ 23:39:01
URL: http://ungfarbror.blogspot.com
Postat av: Anonym

Du har så rätt, kunde itne ha sagt det bättre själv! Du är en klipsk brud du!



kram

2009-03-18 @ 19:11:42
URL: http://eurotrash.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0