Svar på tal

Vad bra att du slutat förespråka ohälsosam och osnygg fetma. Ett stort hjärta till dig vännen <3
Detta skriver "Titti" en av mina läsare till detta inlägg

Mitt svar är:
Titti: jag måste erkänna att din kommentar förbryllar mig. Jag har aldrig förespråkat en ohälsam fetma eller en sådan livsstil. Vidare skulle jag aldrig dra en parallell mellan övervikt, eller fetma som du säger, och fulhet. När jag skrev inlägget om att jag vill ändra livsstil och bli mer hälsosam så har det ingenting med snygghet att göra.
Det har med min kropps insida att göra, mins livlängd och mitt välmående.

Din kommentar får det att låta som att jag en dag vaknat upp och insett att alla överviktiga, tjocka, mulliga och feta tjejer är fula. För så är verkligen inte fallet. Jag tycker kvinnor i alla former är vackra på samma sätt som jag ser kvinnor i alla former och tycker de inte alls ser bra ut. Min åsikt om någons yttre är inte baserad på deras midjemått, det ska du ha jävligt klart för dig. Och tillbaka till ditt påstående att jag slutat förespråka ohälsosam fetma. Hur har jag någonsin förespråkat det?
Genom att baka kakor? Genom att äta godis? Genom att visa upp min egen kurviga kropp?
För alla de sakerna har jag gjort för att visa livskvalité för mig.

Så jävla korkad kommentar! Jag fattar ingenting. Jag blir bara arg och ledsen.
För det är kommentarer som dessa som blir dolda pikar och mobbande i viss mån.

Kommentarer
Postat av: annabanan

Vilken knasig kommentar. Förstår att du tog illa vid dig av den.



Din magiska basker är förresten helt fabulös!

2009-06-08 @ 14:06:57
URL: http://annabanan.blogg.se/
Postat av: Becca

Ja, det var så lite så :) om du känner att du mår bra av det, som du verkar göra, så är det ju jättebra! :) Det låter sunt.

Tacktack så mycket! Ja, den killen verkar ha lite osunda tankar. Man kan ju alltid hoppas att det inte är sant..



Ha en finfin liten vecka.

2009-06-08 @ 14:22:11
URL: http://beccatroll.blogg.se/
Postat av: Emma

Det var faktiskt den dummaste kommentar jag sett på bra länge. Herregud.

2009-06-08 @ 15:36:14
URL: http://onthemoonwithsteve.blogg.se/
Postat av: Sofia T

Håller med Emma. Och att avsluta med "ett stort hjärta till dig vännen", vilken hycklare.

2009-06-08 @ 16:36:42
Postat av: Fatima

Bra svar på tal!



Sv: Det skulle vara jättekul att träna tillsammans någon gång. För mig blir det dessutom första bloggdejten. Spännande ! =) Jag kan träna på alla SATS. Nu ska jag lämna sthlm ett par veckor, men jag hoppas på ett svettigt pass när jag kommer hem!

2009-06-08 @ 16:50:26
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Lina

Som trogen läsare har jag förstått vad du står för, och inte är det att förespråka ohälsosam och osnygg fetma, tvärtom, att alla är vackra på sitt sätt och att man ska älska och acceptera sig själv. Ditt beslut att jobba med din vikt tar inte på något sätt bort betydelsen i det budskapet. Stå på dig!



2009-06-08 @ 17:31:48
URL: http://misslinis.blogspot.com
Postat av: Titti

Varför ger sig all på mig nu? Jag tyckte ju bara att det var bra av Frida att ge sig på att kämpa med vikten. Jag har själv behövt göra detta i etapper i mitt liv. Ingen vill väl vara tjock heller?

2009-06-08 @ 18:14:15
Postat av: fine

tack! spikad dejt med fotoautomat nu.

2009-06-08 @ 19:40:02
URL: http://fine.webblogg.se/
Postat av: Elin

Titti: Ja varför ger sig alla på dig? Kanske för att du skriver så korkade och klantiga kommentarer. För du gör det nu igen ju... Vadå "ingen vill väl vara tjock eller"??? Det är människor som du som gör att vi har size sero som ideal idag. Människor som du som ser ner på tjocka och tycker att de är ohälsosamma utan att veta ett smack om deras livsstil. Som tycker att tjock=ful/äcklig/lat och smal=fin/fräsch/bra.



Vad har storleken med hälsa och snygghet att göra? Man kan vara överviktig OCH hälsosam. Man kan vara smal och ohälsosam som faan. Det går liksom inte hand i hand. Men det fattar väl inte du för du fattar ju inte ens varför folk reagerar på din kommentar...

2009-06-09 @ 08:06:14
URL: http://istalletforljud.wordpress.com
Postat av: Mamma

Sluta att uppfatta allt som påhopp. Visa saker som jag läser får mig att häpna. Att du ville banta när du var 6 år för att Eva var smal. Du var ju inte ens i närheten av tjock när du var 6. Du blandar ihop det med din syster som var rund som en tunna och som även fick höra detta av alla. Jag orkar inte tala om vare sig din eller någon annas vikt längre, för det är "farligare" att snacka om vikt än att säga att man är rasist eller nazist. Ingen vill vara tjock, ingen vill vara mager, ingen vill vara ful, ingen vill ha grått hår, finnig osv osv. Våra föreställningar om vad som är fint eller fult är lika ohälsosamt som att vara - tjock. Men om man inte vill vara det ena eller det andra så får man göra något åt det. Du har ju klarat av svårare saker eller hur! Jag hade komplex för att jag rökte, jag slutade för att jag bestämde mig för att ja kunde. Jag skulle också behöva en tandställning, helkroppsvaxning, ansiktslyftning mm mm och tro mig, det finns människor som tycker att detta är det (vikt)igaste i livet!

Träna på så slipper du bli benskör när du blir gammal.

Love you

MOR

2009-06-09 @ 09:28:35
Postat av: Mamma

Jag vill bara skicka en hälsning till Titti! Nej ingen vill uppfattas som tjock det har du rätt i. Men ibland är det svårt med vad som uppfattas som tjock och vad som verkligen är tjock. Jag har en uppfattning om vad jag tycker är tjock, men den behöver ju inte vara samma som din. Jag känner två riktigt, vackra kvinnor. Den ena är trådsmal, alla hennes syskon plus hennes son är lika smala. Hon har aldrig bantat, men hon tränar och äter sunt ändå för att må bra på insidan. Den andra kvinnan var slående vacker men, just det, tjock. Hon åt inte sunt, men när hon bärjade äta sunt och träna blev hon smal och hör och häpna hon är inte lika vacker längre (tycker jag), men hon är lycklig med sig själv. Och det är det som är viktigt, att vara lycklig med sig sälv.

Kram

Little peaché's mamma

2009-06-09 @ 10:08:05
Postat av: Emmas Form

Titti har antagligen inte tillräckligt med livserfarenhet som bara ser till utsida och ytlighet. Påverkad av dagens ideal och förstår inte att man kan vara hälsosam OCH överviktig/kurvig. Att vara tjock innebär inte automatiskt att man är ohälsosam.



Titti jag rekomenderar böckerna: Peta inte i maten samt Fettpaniken till dig. Och till alla andra som behöver få upp ögonen för kroppen och dess funktioner.

2009-06-09 @ 11:37:38
URL: http://emmasform.blogg.se/
Postat av: Little Peaché

Sofia T: jo det var kanske lite konstigt formulerat

2009-06-09 @ 11:38:02
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Titti: Möjligen att din kommentar uppfattades annorlunda av mig än du menade att den skulle. Men jag kände att det fanns ett behov för mig att klara upp dina påståenden. Jag har aldrig sagt att "tjocka" är fula och jag har heller aldrig förespråkat att man ska bli överviktig.

Och du skriver "ingen vill vara tjock". Men vem är tjock? Vad är tjock? Hur mycket väger man då?

Tyvärr blir ju resultatet av dina kommentarer att fullt "normala" tjejer tänker att de är tjocka, när de är fullt normala.

2009-06-09 @ 11:41:53
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Maja

Kommentaren i sig visar att personen som skrev den har misstolkat ditt resonemang. Jag har ex. aldrig uppfattat det så, ditt resonemang, det du skriver om kropp, hälsa, skönhet och välmående. Du har heller aldrig varit inkonsekvent med dina åsikter. Jag förstår att du blir arg när du får en sådan där kommentar, men du får även tänka på att saker och ting kan uppfattas annorlunda, kan präglas av ens egna tankar och känslor, oavsett hur tydlig du varit. Men jag gillar att du säger ifrån!

2009-06-09 @ 11:47:24
URL: http://somaja.blogspot.com
Postat av: Little Peaché

Mamma: Du får häpna allt du vill för faktum är att uppfattningen om att man är tjock sitter sällan i midjemåttet utan i huvudet. Jag har känt mig som tjockast när jag var som smalast och när jag varit lite rund har jag haft mitt bästa självförtroende någonsin. Jag har alltid trott att jag var tjock av två anledningar, den ena att det kändes som att alla andra var smalare än mig vilket gör mig tjock. Ett konstigt resonemang men så var det. Den andra anledning är att jag fått höra det sen jag var liten.

Och det är känsligt att prata om vikt, det borde kanske inte vara det, men jag tror det är så känsligt för vi lever i en tid där vårt egenvärde som människa tycks ligga i hur vi ser ut och om man är annat än en tråd ja då måste man ju vara värdelös. I vår tid är "fet" allt det som inte är trådsmalt, tyvärr.

Jag uppfattade inte Tittis kommentar som ett påhopp men jag vill kunna argumentera tillbaka när någon påstår att jag agerat på ett sätt jag inte gjort. Jag har aldrig förespråkat en ohälsosam livsstil och jag har heller inte baserat snygghet på midjemått.

För frågan är vad som är att vara tjock. När blir man det? Hur ska man se ut då? Vad ska man väga då? Det är ett ord folk använder till höger och vänster men frågan är vilka som egentligen använder det korrekt?



Love you too!

2009-06-09 @ 11:52:11
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Mamma

Det stora problemet är och förblir välbefinnande. Det gamla ordspråket en sund själ i en sund kropp stämmer med allt som man behöver veta. Allt och alla behöver balans. Om man lyckas få denna balans så mår man bra sen kvittar det om man väger + eller -. Det jag vet är att den berömda size 0 inte är ett resultat av balans såvida man inte är en liten asiatisk kvinna.

puss

MOR

2009-06-09 @ 16:03:32
Postat av: Eva

Det har inte alltid varit så lätt att vara den "smala grannflickan" heller. Att vara för smal har för mig alltid varit lika jobbigt som för de som kännt sig "tjocka".

När jag var yngre kunde jag aldrig hitta några kläder som satt snyggt på mina benrangel till ben. Jag var alltid avundsjuk på de som hade lite former, jag såg ut som en sparris.

Detta problem har jag som tur är växt ifrån och äntligen skaffat mig lite former!

Jag är gammal konståkare och ser flickor i allt yngre åldrar svälta sig själv, det är direkt skadligt för deras kroppar som inte utvecklas som de ska. Därför måste vi försöka ändra detta sjuka kroppsidealet som finns idag.

Alla är fina som de är, man borde träna för att må bra inte för att sträva efter att bli sjukligt smal, det mår ingen bra av att vara!

Jag tycker du Frida är en jätte bra förebild.

2009-06-09 @ 17:32:23
Postat av: Charlotte

Denna hemska vikthets, vad är tjock kan man undra?! Jag skulle tro att hos de flesta sitter det i huvudet. Själv skulle jag vilja säga att jag varit vädligt knubbig (kanske renatav tjock) som tonåring med mina 75 kg (163,5 cm lång) men sen hände det något och jag gick ner nästan 13 kg under ett sommarlov. Just nu kämpar jag med att gå ner dessa sista kilona och detta är endast då jag vill komma i balans med muskler, fett, vätska etc. Detta gör jag genom att regelbundet med hjälp av BIA-mätning (PRENET) på gymet mest för att se hur mycket muskler jag lyckats bygga upp sen sist och ser direkt när jag slappat igen med maten och ätit onyttigt. Fick ett litet bakslag på senaste mättningen men tar nya tag och denna gången ska jag klara det! Lycka till Frida du kommer klara vad du än sätter dig för att göra! Kramar

2009-06-09 @ 18:44:07
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Elin

Till Fridas mamma som hävdar att Titti har rätt i att ingen vill uppfattas som tjock. Jag vill hävda att ni har fel! Tjock är ju bara ett ord. Det är ett konstaterande om hur man ser ut. Det ligger dock ingen som helst värdering i ordet tjock. Det är människor som ni som lägger en värdering i det när ni hävdar att ingen vill vara tjock. Nä, ingen vill väl anses vara ful, äcklig, lat, dum, sakna karaktär osv. Men det är man ju inte för att man är tjock (som vi redan konstaterat).



Det finns många tjejer som kallar sig själva tjocka. De (inkl jag själv) vill ta tillbaka ordet tjock och avdramatisera det. Jag är tjock. So what? Man behöver vara blind för att inte se det liksom... Jag har inget problem med ordet tjock, jag har problem med vad folk tror sig veta om mig PÅ GRUND AV att jag är tjock. Det är en jävla skillnad det.







Frida: Jag ser helst att du inte svarar i min blogg, utan här i så fall. Min blogg är en ren fotoblogg och jag vill behålla det så. Hoppas du förstår! :)

2009-06-09 @ 21:59:20
URL: http://istalletforljud.wordpress.com
Postat av: Little Peaché

Elin: Jag håller helt med dig. Man kan inte lägga en värdering om hur en person är baserad på deras midjemått. Men till min mors försvar så menar hon inte att hon lägger en värdering i hur du, eller någon är som person, när hon säger "ingen vill vara tjock". Det hon menar är att ingen borde vara tjock då det är riktigt dåligt för hälsan. Leder skadas, benskörhet drabbar överviktiga, övervikt leder ofta till diabetes typ 2 som inte bara är en onödig sjukdom utan även allvarlig. Har man barn, till exempel, anser jag att man borde tänka på sin vikt så att ens barn inte äter samma saker och blir tjocka. Då tjocka barn också är en hälsofara. med det sagt lägger jag återigen ingen värdering i just dig. Men mer generellt så är övervikt något som borde fortsätta diskuteras men inte i kontexten snygg/ icke snygg utan ur hälsoaspekten. För det är härligt att man kan säga "so what, jag ser ut så här och jag älskar det". För en överviktig människa kan vara gudasnygg, men om man en dag blir sjuk på grund av din övervikt så är det nog inte lika lätt att säga "so what".



Mvh!

2009-06-09 @ 22:06:43
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Elin

Fast då menar ju du att man inte kan vara tjock OCH hälsosam. Och jag menar att man visst kan det! Jag känner flera tjejer som är tjocka men som är fullt friska (enligt läkare t o m) och mår toppen. Så en tjock person behöver ju inte vara/bli sjukare än en smal.



Ärligt talat så tycker jag det är värre att säga att ingen BORDE vara tjock, som du säger, än att säga att ingen VILL vara tjock. För att inte vilja det kan jag ändå förstå. Man får ta så jäkla mycket skit från omvärlden och stå emot så många nervärderande blickar och kommentarer. Dagens ideal är fruktansvärt smalt och inte många passar in i den bilden (och definitivt inte vi tjocka). Men att säga att ingen borde vara tjock tycker jag är otroligt fördomsfullt. Med det uttalandet är ju inte du bättre än någon som tror att man är lat och ohälsosam bara för att man är tjock...

2009-06-09 @ 22:49:33
URL: http://istalletforljud.wordpress.com
Postat av: Little Peaché

Elin: Du missförstår mig eller så kanske jag tolkar ordet "tjock" fel. Tjock är i mina ögon någon som är överviktig och om läkaren säger att man är hälsosam och allt är normalt i kroppen så är man inte tjock. För då kan man i min värld inte vara både tjock och hälsosam. men om det kanske är så att tjock är alla de tjejer med lite mage, eller nått dallrigt lår eller mer fett än en modell ja då kan man nog vara både tjock och hälsosam.

men jag associerar tjock med övervikt. Så det är kanske ett missförstånd när det kommer till ordet i sig och dess betydelse.

Tjock är man väl om man har en vikt som överstiger det förväntade eller "normalvikten".

2009-06-09 @ 23:18:39
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Elin

Ja, jag menar också tjock som i överviktig givetvis. Tjejer som är smala men har lite mage eller lite lår anser jag inte vara tjocka nej. Man behöver vara bra mycket större än en modell för att jag ska tycka att personen ifråga är tjock.



Jag tar mig själv som exempel: Om jag uppsöker läkare och den säger att jag är fullt frisk så är jag alltså, enligt dig, inte tjock. Trots att bmi-skalan (som jag i och för sig inte är mycket för) säger att jag t o m är fet och att jag uppenbarligen ser tjock ut när man tittar på mig. Nä, ditt argument håller inte för fem öre...



Man KAN vara tjock/överviktig/fet men ändå vara hälsosam och fullt frisk. Som jag sagt tidigare så vet jag flera som är det och för mig är det bevis nog. Jag lyssnar hellre på dem än på media och hjärntvättade människor som proppar oss fulla med lögner om hur farligt det är att ha några kilos övervikt för att kunna tjäna pengar på oss genom diverse bantningsmetoder...

2009-06-09 @ 23:48:33
URL: http://istalletforljud.wordpress.com
Postat av: Mamma

Jag fastnar för kommentaren från Elin om att människor tror sig veta saker om en tjock människa bara för att han/hon är tjock. Så är det säkert. Trist! För det syns ju inte på utsidan om man är tjockskallig eller ej.

Detta är min sista kommentar i tjock-debatten.

Kram

Little Peache's mamma

2009-06-10 @ 08:46:46
Postat av: Little Peaché

Mamma: Bra sagt i tjock-debatten! =)



Stor kram på dig

2009-06-10 @ 14:35:46
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Eva: Är detta Eva som var min granne?

2009-06-10 @ 14:36:38
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Elin: Jag har aldrig hört talas om att en tjock person samtidigt är hälsosam och sund och har en kropp och själ som mår bra. Allt säger det motsatta och vi får enas om att vara oense i just denna fråga.

2009-06-10 @ 14:39:16
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Eva

Ja

2009-06-10 @ 18:56:47
Postat av: Eva

Ja

2009-06-10 @ 19:00:08
Postat av: Eva

Ja

2009-06-10 @ 19:11:44
Postat av: Elin

Om du aldrig hört talas om en tjock person som är hälsosam och sund skulle jag vilja rekommendera ett väldigt bra blogginlägg skrivet av Kate Harding - "Don’t You Realize Fat Is Unhealthy?". Du hittar det här:



http://kateharding.net/but-dont-you-realize-fat-is-unhealthy/





Sedan undrar jag lite när du kom till insikt om att alla tjocka personer är ohälsosamma? För om jag minns rätt så skrev du efter Minimarketgrejen att du äntligen fick en möjlighet att ge kurviga tjejer ett ansikte i modebranschen. I samma inlägg visar du bild på Beth Ditto och hyllar henne. Beth Ditto är inte bara kurvig, hon är tjock. Jag vågar nog till och med påstå att hon är fet. Betyder det att du då HAR förespråkat ohälsosam fetma som Titti sa från första början? För man kunde ju inte vara tjock OCH hälsosam enligt dig, eller?

2009-06-11 @ 20:59:07
URL: http://istalletforljud.wordpress.com
Postat av: Little Peaché

Elin: Att vara kurvig är inte att vara tjock. Att vara stlk 40 är inte att vara tjock. Och ja, jag var innerligt stolt över att få respresentera en annan kroppstyp än den vi är vana vid att se i modebranschen. Att jag tycker det är fantastiskt att Beth Ditto var på ett cover betyder inte heller det att jag anser hennes fetma vara hälsosam. Jag förstår inte varför de ena utesluter det andra. Jag anser att hennes storlek är ohälsosam men jag kan likväl hylla henne för sitt mod att posera naken "trots" att hon har den kropp hon har. För det kräva en beundransvärd inre styrka att ställa sig naken och låta sig fotograferas till en tidning med vetskapen om att folk har mycket dåliga åsikter och förutfattade meningar om tjocka människor.

Så nej, jag tycker inte man kan vara tjock och hälsosam men det betyder inte att jag ser negativt på tjocka, mulliga och feta kvinnor. Det enda jag påpekar är att jag vill gå ner i vikt då jag anser att jag vill hitta i en balans i mitt liv.

Din diskussion börjar gå lite till överdrift nu.

2009-06-11 @ 22:12:38
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Elin

Ja, det är jättemodigt att göra det Beth Ditto gör! Jag tycker också att det var modigt av dig att göra det du gjorde. Jag var kanske lite otydlig i min förra kommentar dock. Jag påstod inte alls att du var tjock. Jag ville enbart visa på dubbelmoralen av att hylla Beth i det ena inlägget när du i nästa påstår att ingen tjock människa kan må bra och vara frisk och hälsosam. Dock har du nu förklarat för mig vad du menade med Beth-hyllningen. Jag hade misstolkat dig helt enkelt.



Men.



Jag har inte en enda gång pratat om att du vill gå ner i vikt eller att jag skulle vara emot det. Du får göra precis som du vill med din kropp. Den här diskussionen handlar inte alls om dig och din eventuella viktnedgång så jag förstår inte ens varför du känner behovet av att försvara dig där.



Nä, den här diskussionen handlar om att du påstår att tjocka människor inte kan vara hälsosamma, vilket jag tycker är ett oerhört trångsynt uttalande. Jag gav dig t o m en länk till ett väldigt bra inlägg om ämnet där Kate Harding förkastar de fördomar om överviktiga människor som folk tycks ta som sanningar.



Jag vet inte vad det är du tycker att jag överdriver. Men vi kanske ska sätta punkt här då, för jag verkar inte nå fram till dig ändå. Jag hoppas i alla fall att jag fått upp ögonen för någon som läst det här och att han eller hon förstår att man faktiskt kan vara överviktig och ändå leva ett hälsosamt liv och vara fullt frisk!

2009-06-11 @ 23:16:18
URL: http://istalletforljud.wordpress.com
Postat av: mikaela

det är större risk att drabbas av benskörhet om man är underviktig.

2009-06-11 @ 23:50:53
Postat av: Little Peaché

Elin: "nå fram till mig"??? Hallå, acceptera att människor ibland är oeniga. Att man ibland inte kan komma överrens om samma sak. Din åsikt har klart och tydligt framkommit fler än en gång men jag är inte inne på samma linje som du. Det betyder inte att du inte når fram till mig det betyder bara att jag anser mig vara rätt och du vara fel. Nu sätter jag punkt för den här tjock-debatten jag med.

2009-06-12 @ 11:47:36
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Mikaela: Varför chansa?

2009-06-12 @ 11:49:02
URL: http://littlepeache.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0