Banta eller inte banta, det är frågan

En stor vikt och bantningsdebatt pågår just nu i bloggvärlden. Denna diskussion pågår även hela tiden men tycks aldrig komma någon vart. Att size-zero idealet är livsfarligt och att nerbantade modeller inte är något att se upp till pratas det ideligen om. Men inget händer.
Blondinbella rasar mot Katrin Schulman och Carolina Gynning som ihärdigt skriver om sitt bantande, sina fläskiga valkar och ger tips och råd på hur man går ner i vikt, som att alltid dela sin mat med någon annan.
Vem har rätt och vem har fel?

Jag tycker alla har fel.
Jag tycker inte längre man skall prata om huruvida man ska banta eller inte. För vissa människor borde verkligen banta. En övervikt är farligt och borde därmed kontrolleras, inte för skönhetens skull utan för hälsans skull. Men majoriteten behöver inte banta för de är redan hälsosamma. Istället borde man prata om vikten av att älska sig själv. En diskussion om det fina i olika kvinnokroppar måste lyftas fram. Vi måste inse att vi alla inte alltid kan se likadana ut och vi måste lära unga tjejer och killar att de är snygga även om de inte ser ut som modellerna i reklamen. Sluta prata om 6 sätt att gå ner 6 kilo på 6 dagar och sluta prata om att det är okej att unna sig choklad på helgen, under mensen, när man är deppig, när man vill fira osv. Sluta prata om att man trycker en chokladkakasmet på helgen för att visa att man har ett hälsosamt förhållande till mat. Motsatsen till att banta behöver inte vara hälsosamt.
Jag tror det är farligt att skriva att man unnar sig godiset för då låter det som att man gör något lite förbjudet. Att man äter chokladen fast att man egentligen inte borde eller får. Men med det sagt är ju en självklarhet att man ska få lov att äta och dricka gott men nu vill jag att man ska få göra det utan dåligt samvete.

Det jag menar är att vi måste förstå att vissa människor borde banta för sin hälsas skull. Återinför lördagsgodis och börja träna regelbundet. Andra människor borde sluta banta och istället lära sig att älska hur man ser ut. För sanningen är den att många människor mår bättre av en mindre vikt men ännu fler mår sämre. Jakten efter idealvikten blir hårdare och hårdare och vikten man vill nå blir lägre och lägre.
Så sluta hela banta eller inte banta snacket och börja prata om det schyssta in någons ben, eller det fina i någons lite runda mage och det härliga i någons stora kinder. För de som verkligen måste banta tillhör inte vanligheten.
Det är människor med en ätstörning och inte vanliga tjejer som börjar få mage runt 30 sträcket.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Håller fullständigt med dig! Man kan äta allt men inte alltid och i lagom mängder. Jag har själv vägt 75 kg och har faktiskt lyckats gå ner dessa kg till någonstans mellan 61-63 kg och jag är 163 cm lång och är nu faktiskt rätt nöjd med min kropp och hur den ser ut. Jag brukar tänka som så att jag har en sak som inte alla har nämligen en riktigt fin rumpa som ofta får komplimanger, jag är så trött på size zero idealet, det är ju inte ens snyggt! Tacka vet jag oss tjejer med våra as och snygga former! Kram

2009-01-26 @ 16:06:18
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Josefine

överviktiga borde banta, underviktiga borde gå upp. det är en självklarhet. men size zero-idealet är verkligen på väg att förstöra speciellt tonårstjejernas liv

2009-01-26 @ 16:11:40
URL: http://juisy.blogg.se/
Postat av: Karin

Bra bra, jag håller med. Men tycker också vi borde diskutera idealen och varför denna bantningshets överhuvudtaget existerar. Gynnig och zytomierska är ju uppenbarligen också hjärntvättade och lever under kraven att se ut som en "modell".. så, fler långa, korta, runda, mulliga, smala, stora bröst, små bröst, svarta, vita, prickiga kroppar i media!

2009-01-26 @ 17:06:03
URL: http://koftan.blogspot.com/
Postat av: Anna S

Jag avskyr verkligen folk som kallar det för att "unna sig" när de äter något onyttigt. uäääh. Håller med dig till tusen om att det är bättre att äta lösgodis OCH träna än att kontrollera precis varje liten matbit man sätter i sig.

2009-01-26 @ 18:35:07
URL: http://evilkitten.blogg.se/
Postat av: Mamma

Jag tycker inte heller om belöningssystemet. Någon unnar sig en kaka, en grogg, en klänning etc. Jag har märkt att det få gånger jag bantat, har slutat med att jag ätit mer skräp än någonsin. Min hjärna blev helt upptagen av mat och det tog inte lång tid förrän jag också hade börjat med belöningssystemet. Jag är inte längre trådsmal men inte smällfet heller, utan väldigt normal. Jag tänker på att äta nyttigt eftersom vi har diabetes i släkten. Har man dessutom som jag turen att man kan cykla till jobbet mår kroppen bra.

Love you

MOR

2009-01-27 @ 08:59:05
Postat av: Kimberly

Lätt för blondinbella att snacka om att man inte ska banta när hon själv är tunn som en sytråd...

2009-01-27 @ 09:39:36
URL: http://kimberly.nu
Postat av: Sassy

Jag saknar sunt förnuft i alla dessa bantningsdebatter! Ät så nyttigt du kan, träna och må bra. Punkt. Och sedan tycker jag att de som lider av fetma ska få experthjälp.

2009-01-27 @ 18:15:33
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: vifsla

Bantning är en styggelse, ordet borde tas bort i vårt vokabulär och bantning borde banne mej förbjudas enligt lag.

Och att överviktiga borde banta är så jävla fel det kan bli.

Lägga om mat och motionsvanor är en sak, men banta. Vilket ångestskapande skitord.

2009-01-28 @ 08:38:59
URL: http://www.vifsla.blogspot.com
Postat av: Anneli

Jag håller med vifsla. Skippa bantandet helt och hållet.

2009-01-28 @ 22:26:20
URL: http://ungtant.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0