Religion... 2000-talets skitpapper?

Jag har väldigt svårt för religion. Begreppet där man tror på en Gud och man har sina heliga texter. Texter som många, självfallet inte alla, gömmer sig bakom.

Barn dör i explosioner i guds namn.
Unga flickor med svenska pojkvänner mördas i Sverige i guds namn.
Kristna pekar ut homosexuella som "en cancersvulst på samhället".
Flickors blygdläppar och klitoris skärs av, av rostiga rakblad i Guds namn.
Listan kan göras lång.

Jag kan tycka att religion är skenheligt så in i norden. I glada lag trallas det om hur vi ska behandla vår näste som vi själva vill bli behandlade. Dagens unga kristna plockar ut godbitarna ur bilbeln och väljer att inte beröra ämnen som att kristendomen förnekar homosexuella. För det är helt okej att prata om att Gud skapade jorden på 7 härliga dagar och att då vara, i viss form, bokstavstrogen men när frågan om bögar och flator kommer på tapeten ja då är man helt plötsligt inte bokstavstrogen längre. Jag gillar inte godbits-plockare. Det känns väldigt vända kappan efter vinden-aktigt.

Det känns bra ironiskt att Guds man, biskopen Richard Williamson, förnekar förintelsen. Och om judarna mot förmodan faktiskt dog så var det iallafall inte i några gaskammrar säger han.  Alla är inte perfekta säger ni? Nej men att vara biskop, präst you name it, är ett yrke. I mina yrken idag måste jag följa vissa regler. Jag får inte stjäla, jag har tystnadsplikt, jag måste vara klädd på ett visst sätt osv. Kan man inte ställa krav på dessa religiösa yrkesmän då? För om vanliga svenska män måste vissa upp sitt belastningsregister när de söker anställning på dagis så kan man väl fråga detsamma av en religiös yrkesman. För vissa har en försmak för unga pojkar och deras nakna kroppar.

Religion känns utdaterat, torrt och lite illaluktande. En solkig skärm som är bra att gömma sig bakom. Ett raspigt skitpapper att torka sig i rumpan med.

Men visst, tro på "något" kan man ju alltid göra. Vi bor ju i Sverige.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag håller med! Alla är inte så blåögt troende, men tyvärr allt för många och tyvärr använder folk gärna nåt "högre" som ursäkt för både det ena och det andra... (Pluggar religion bl.a. och har läst en del, både dumt och klokt.) Man får förresten visa upp utdrag ur belastningsregistret t.o.m. om man söker jobb på Ica! That's their policy. Märkligt att den inte är benhård när det gäller prästerskapet o.dyl. men det är kanske där tron på syndernas förlåtelse kommer in;P

2009-02-13 @ 19:43:24
URL: http://virgin-on-the-rocks.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det där handlar väl mer om kultur än religion?

2009-02-13 @ 23:21:53
Postat av: Att ha det gott

Jag har sett en massa människor få ett nytt liv

efter att de blivit kristna

2009-02-14 @ 10:25:05
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: Matilda M

Håller inte alls med. Jag tycker det är fint med de människor som tror starkt på sin religion, utan doubts. Måste vara väldans skönt att aldrig undra något heller. Man vet hur människan blev skapad, man vet vad som händer när man dör. Sen finns det ju folk som tar religion till det extrema, men normen är ju inte att alla som tror på gud springer runt och mördar andra.

2009-02-14 @ 10:53:07
Postat av: annabanan

Väl skrivet!

2009-02-14 @ 14:57:04
URL: http://annabanan.blogg.se/
Postat av: Sanna

Matilda M: Men hur bra är det all ALDRIG undra någonting? Undrar man aldrig någonting är man mycket mer benägen att gå med på saker som inte är rätt, bara för att ex. en religiös ledare säger att det är Guds väg. Nej, en så okritisk bild på samhället hör absolut inte hemma i vår tidsålder.

2009-02-14 @ 18:02:51
Postat av: Lina

snygg blogg verkligen! Kolla in min

2009-02-15 @ 02:55:09
URL: http://linadaniellaannas.blogg.se/
Postat av: Nanó

Ingenting kan göra mig så förbannad som människor som gör förfärliga saker i religionens namn.

Varför får man tycka illa om kommunism, men inte tycka illa om katolska kyrkan eller islam? Varför ska alltid tron på en högre makt vara så förbannat helig?

Jag tycker att allting tål befogad kritik. Men det blir direkt ett jävla hallå om någon säger ett ont ord om religion, eftersom det handlar om högre makter. Jag avskyr när saker ska vara så heliga.

2009-02-15 @ 11:22:26
URL: http://getnanoismed.blogspot.com
Postat av: Fatima

Men det är viktigt att skilja på religion och kultur. Att hemska handlingar sker i guds namna är inte på något sätt representativt för hur religion yttrar sig i de flesta troendes vardag. Jag kan tycka att din text är dömande och drar alla över en kam.

2009-02-15 @ 11:38:09
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Maria

Du glömde en väldigt viktig "detalj":

påven gick ut väldigt hårt mot den biskopen efter hans uttalande och gav honom ett ultimatum; ta tillbaka ditt uttalande eller förkastas av katolska kyrkan!



ibland tycker jag ändå att du borde läsa på lite mer när du uttalar dig om saker & ting frida... KOLLA UPP DET ORDENLIGT & tänk efter innan du talar. :)

2009-02-15 @ 17:26:22
URL: http://konversationer.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fatima: Det GÅR inte att skilja på religion och kultur helt och hållet. De är helt enkelt tätt sammanlänkade, och att det skulle finnas troende som på något sätt hållit sin tro helt åtskild från kultur är mycket otroligt. Dessutom är mycket av religion kultur, och mycket av kultur religion. Varför tror du annars att man säger att en del av vår kultur har sitt ursprung ur kristendomen?

2009-02-15 @ 21:54:42
Postat av: Little Peaché

Anonym: Nej jag tycker inte det handlar mer om kultur än religion.



Matilda M: Jag tycker det verkar ovanligt korkat att aldrig ifrågasätta och att alltid följa efter som en korkad hund. Självklart är inte alla religiösa psykopater men jag tycker relgion gör många självgoda och en aning fega.



Sanna: I agree!



2009-02-16 @ 09:57:22
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Anonym: I agree!

2009-02-16 @ 10:04:33
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Maria

Jadu. Somliga tycks ju tro att det existerar moderna avlatsbrev, mer eller mindre, och religionen är tyvärr ett väldigt användbart slagträ i olika sammanhang... Suck och stön.

2009-02-16 @ 17:17:15
URL: http://virgin-on-the-rocks.blogspot.com
Postat av: Fatima

Förvisso. Men hemska företeelser hade funnits även om inte religionen gjort det. T ex jönsstympning, krig och hets mot homosexuella går inte att skyllas på enbart religion.

2009-02-16 @ 18:53:41
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Fatima: Nej, men å andra sidan sker dessa saker ofta i någon religions namn. Det går helt enkelt inte att kalla det bara för kultur. Självklart hade hemska saker hänt även om religion inte existerat, men det är ett fruktansvärt dåligt argument för att tycka att religion enbart är någonting bra. "Även om USA inte hade gått in i Irak hade något annat land gjort det". Hemska saker görs i Guds (någon gud) namn, varför välja att ignorera det?

2009-02-17 @ 00:58:15
Postat av: Kimberly

Man måste inte följa en religion slaviskt, man måste inte tro på vartenda ord som står i bibeln. Man måste inte heller hålla med om allting. Det är inte religionen som gör att barn dör eller att kvinnor våldtas. Det är ett resultat av människor och OM de "gömmer" sig bakom religionen i de fallen så är det deras tolkning av religionen. Alla ser det inte på samma sätt och religion är för många något positivt. Man väljer såklart själv hur man ska ställa sig och hur man ska nyttja det man tror på. Jag tror på Gud och jag känner att det hjälpt mig många gånger, det räcker för min del. Jag har dock inget emot homosexuella och jag tror inte på att Gud skapade en människa av ett ben.



Over and out.

2009-02-17 @ 15:31:08
URL: http://kimberly.nu
Postat av: Maria

Religionsfunderationer in tha blogg... pekar

2009-02-19 @ 13:40:06
URL: http://virgin-on-the-rocks.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0