En blåtira läcker på en vecka, själen tar längre tid på sig

Efter långa härliga timmar på Långholmen stod jag utanför Ica vid Hornstull tillsammans med Josefine. Samtidigt pratade jag med David i telefon. En snabb uppdatering om hans hemresa. Jag tog en klunk vatten ur min Loka flaska och böjde mig ner och stoppade ner flaskan i min strandväska.
Jag hör en man bakom mig, han gör ett ljud med munnen som låter som en smisk och smackar till min rumpa i luften. Han går sedan snabbt förbi. "Låtsades han smiska min rumpa" frågade jag Josefine? Allt gick såfort och han var redan en bit framför mig. Han vänder sig om och skrattar mot mig. "Vad i helvete gör du" ropar jag. Då kommer han fram till mig. Sluddrig och full med amfetaminstinna ögon. Han står en decimeter från mig och han är väldigt lång. Och jag är väldigt rädd. Eller snarare, jag blir rädd då.
-Öhhh jag asså förlåt öhh asså e det lugnt? sluddrar han fram
- Nej det är verkligen inte okej. Vad tror du att du gör? Såhär behandlar man inte en kvinna eller en människa!
- Öh men vafan du hade en snygg rumpa!
- Det skiter jag! Du är jävligt respektlös, skriker jag tillbaka.
Han blir arg och börjar skrika.
- Jag vill fan inte be om ursäkt för din skull, säger han. Jag ber om ursäkt för min skull.
Jag skriker tillbaka och adrenalinet pumpar i hela kroppen och jag spänner varenda muskel för jag känner att snart lappar han till mig. Hans ådror på halsen börjar pumpa och jag kan lukta mig till smällen.
- Jag tycker du ska gå härifrån, säger jag. Bara gå bara gå!

Han muttrar något på sitt språk och väser fram "din jävla horunge" och spottar mot mig.
Där står jag, omgiven av människor som bara står där. Under tiden jag står och försvarar min integritet mot kvinna och min rätt att inte bli utsatt för sexuella trakasserier står alla tyst och lyssnar. Alla låtsas att de inget hör och ingen ingriper, ingen hjälper till. När mannen tillslut gått börjar människor snabbt skynda vidare för nu fanns det ju inte mer att höra, ingen snaskig intrig att berätta. Alla fick med sig en story hem, men jag gick hem själv.

David, som är kvar i telefonen vill veta hur det är med mig. Jag är helt chockad och bara darrar och så är jag tom. Alldeles tom. Jag åker tunnelbana med Josefine men sitter i princip tyst hela tiden. Jag känner inget. Vi säger hej då och kvar står jag på Slussens tunnelbanestation och så kommer tårarna. Jag bara gråter och gråter. Jag gråter av ilska, jag gråter av sorg, jag gråter för att det kan vara ett sånt jävla straff att vara född till kvinna, jag gråter för att den här mannen tror sig kunna smiska mig min rumpa, jag gråter för att jag stött på detta beteendet hundratals gånger tidigare. Blickar som klär av en, män som skriker och visslar efter mig, män som på bruten svenska säger "ey bruden du är fin", män som saktar ner sin bil, vevar ner rutan och skriker, män som kniper mig i rumpan, stirrar på mina bröst, män som på sitt eget språk väldigt uppenbart pratar om mig.

Jag ringde min mamma som sa "men frida du skulle inte sagt nått, du måste vara försiktig, lova mig att du är försiktig". Och jag blev arg. Jävla stenåldersmentatlitet! Min mamma talade till mig som en mor som är orolig. Min mamma är en annan generation. Min mamma har inte blivit kallad hora, blivit spottad på, blivit knipen i rumpan. Ingen har skrikit efter min mamma att hon är påsättbar eller har bra sugakuk läppar. Men vi, i min ålder, vi har alla blivit utsatta för detta.
Och hellre att han slagti till mig för en blåtira läker på en vecka men att ideligen svälja denna förnedrande behandling lämnar sår i själen som kanske aldrig kan läka.

Jag vägrar ta skit och jag hatar hur män tror de kan behandla kvinnor. Och jag hatar de män som inte ställer upp på kvinnor och jag hatar de män som står tyst vid sidan och lyssnar när deras killkompisar är sexistiska, mobbande och hemska. Men mest av allt hatar jag de svenskar som bara står och lyssnar och ingenting gör.

Men, å andra sidan, han låtsades ju bara smiska min rumpa för att han tyckte den var snygg. Och jag böjde mig ju faktiskt fram samtidigt som han kom. Och jag hade ju en svart, tight kjol. Och jag har en stor rumpa och stora bröst och då borde jag ju skylle mig själv. Det är väl klart att män måste titta och ta då.
Vadå, ta det som en komplimang...


Kommentarer
Postat av: fröken lila

gud vad jag blir arg när jag läser detta. jag förstár dig och hur du känner, att man blir sá hjälplös och fár ingen stöd alls när man stár upp för sig själv och sin integritet. här skickar jag en stor kram till dig och tycker att du har alldeles rätt att säga ifrán och att skrika át den där mansgrisen. tvi vad arg jag blir!

2009-08-21 @ 15:58:26
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: Anna

Ja, eller hur. Och killarna slogs med gympapåsen för att de var kär i en, och killar är ju så baaaaarnsliga och känner sig hotade av de mognare flickorna, det är därför de tar på flickornas mer eller mindre obefintliga bröst.



Klart han trodde att han hade rätt. Kanske var det första gången någon upplyst honom om att det faktiskt inte är han som bestämmer vilka kvinnokroppar han får röra vid. Heja dig! Man kan förändra världen även en person i taget.



Däremot förstår jag din mammas reaktion. Jag är livrädd för knarkare, pga oberäkneligheten, och säkert var det det hon reagerade på också. Din mamma verkar inte vara ngt mesigt fruntimmer i övrigt.



Du gjorde rätt. Han gjorde fel. De som tittade på gjorde fel. Heja dig!

2009-08-21 @ 15:58:56
Postat av: Anna

Ett tillägg bara. Det här är ju inte ett fenomen bland utländska män. Det här är ett fenomen bland män, eller rent av bland ojämställda människor generellt, ngt annat menar du väl inte?

2009-08-21 @ 16:03:00
Postat av: Lina

Jag tycker du gjorde helt rätt som sa ifrån! Det skulle jag också gjort om det hände mig, hoppas jag.



Jag kanske kan göra dig lite glad genom att berätta att jag har ingripit vid en liknande händelse en gång, jag såg en söt tjej som kom gående och en kille som stod vid sidan av och klappade till henne på rumpan. Men då visade det sig att tjejen och killen kände varandra. (viket iof inte är ett okej beteende endå, men tjejen verkade inte ta illa upp iallafall.) Så, jag vill säga att det finns folk som vill ingripa, men det borde vara fler av dom!

Många kramar till dig!

2009-08-21 @ 16:17:37
Postat av: anna

så otäckt!

Det är nog svårt att föra en diskussion med en narkotikapåverkad person.

Postat av: Undrande

Undrar samma sak som Anna.

Du skriver "Han muttrar något på sitt språk (...)" och "män som på sitt eget språk väldigt uppenbart pratar om mig (...)" och "Men mest av allt hatar jag de svenskar som bara står och lyssnar och ingenting gör".



Jag är ledsen att du blivit fruktansvärt dåligt behandlad och du är stark som vågar säga ifrån! Att markera hur otroligt fel det är att kommentera någon annans kropp! Men jag hoppas att du är medveten om det Anna skriver: Det är ett fenomen bland män. Oavsett etniskt ursprung.

2009-08-21 @ 16:33:22
Postat av: (En annan) Lina

Bra gjort och bra skrivet. Jag blir skitförbannad när jag hör om sånt här. Lyckligtvis är jag någorlunda förskonad från det själv (tror att det har något att göra med storleken på hemstaden - mindre stad - färre idioter) men det finns ju alltid. Det finns många gånger då jag velat höja knytnäven själv...

2009-08-21 @ 17:42:52
Postat av: S as in Sofia

Nej du ska inte skylla dig själv, jag vet att du vet det! Sånt ska aldrig vara okej!

Bra skrivet, bra att du tar upp en så viktig sak!

2009-08-21 @ 20:35:35
URL: http://sasinsofia.blogspot.com
Postat av: underbaraclara

All credd till dig! Du är modig. Folk är tyvärr mycket mycket fega



Stor kram och hoppas att det snart känns bättre. Jag vet av egen erfarenhet att sådana här händelser kan skada en för ett tag framöver

2009-08-21 @ 20:40:42
URL: http://folkbladet.nu/underbaraclara
Postat av: Charlotte

Du gjorde helt rätt Frida! Ingen man ska få göra så ostraffat. De spelar ingen roll om hur man ser ut, kroppdform eller hur man är kläd för ingen får kränga en annan människa. Håller med dig en blåtira är lättare för då hade man haft en anledning att slå tillbaka. Vi flickor, tjejer, kvinnor och damer måste visa att det inte är acceptabelt att vi ska bli behandlade och utsatta för sådana saker. Jag har vid de tillfällen jag blivit utsatt för sådana saker visat tydligt vart gränsen går. Min kropp är min kropp och den har ingen lova att röra om jag misstycker. Stå på dig Frida, någonstans måste vi sätta gränser och de är lika bra att börja nu!

2009-08-22 @ 09:58:07
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Thess

Känner igen vartenda ord du skriver.

DAGLIGEN är jag med om att invandrarkillar, ja jag skriver det rakt ut för det är inga svenska killar som klär av mig med blicken dagligen, eller busvisslar, eller pussar mot mig och kallar mig sexig.

Jag känner mig som en vandrande jävla fitta vissa dagar. Bara för att jag tycker om att gå i korta shorts och linne upp till affären, gör det mig lätt på foten? Gör det att jag gillar att bli avklädd med blicken? Hade jag gillat det hade jag gått naken!

Finns inget värre än sexismen killar lider av.

Sen är inte jag någon porrmotståndare eller tycker att glamourmodeller ska förbjudas, absolut inte.

Men killar kan lära sig vett.

SUCK!

2009-08-22 @ 23:17:08
URL: http://pitbullqueen.blogg.se/
Postat av: anna

Usch vilken obehaglig upplevelse! Men jag förstår också din mammas reaktion. En drogpåverkad person kan vara hur farlig som helst, även om han förtjänade en utskälling..



Jag var med om något liknande på valborg i Uppsala för några år sedan. Jag stog och pratade med några vänner på trottoaren utanför en pizzeria. Jag hade väl en ganska urringad klänning, fin och smickrande tyckte jag. Då märker jag helt plötsligt hur någon grabbar tag, verkligen klämmer på mitt bröst! Jag tar tag i hans arm och han forsätter gå men jag släppte först när ja fått en bra koll på hur han såg ut. "Vafan gör du?!" tror jag att jag skrek. Han skrattade och fortsatte bara att gå. Sen var jag helt i shock och fattade inte riktigt att det just hade hänt, för det gick så snabbt.

Jag tänkte polisanmäla det, men det gjorde jag aldrig. Polisanmäla borde alla som är med om något liknande göra. Inte för att jag tror att de lägger krut på att få fast idioterna, men då får de iallafall statistik på hur vanligt det är med den typen av trakasserier.

2009-08-24 @ 01:34:37
URL: http://annasomanarki.blogspot.com
Postat av: mallis

Fy vad obehagligt sånt är aldrig ok!

Stå på dig vännen

2009-08-26 @ 21:41:49
URL: http://malliss.blogg.se/
Postat av: fribonde

Oj vad obehagligt men starkt av dig att stå på dig. Men samtidigt blir jag förvånad över att man kan bli så arg för så lite, vad är det egentliga problemet, kanske är det ett lyxproblem egentligen. Jag pratar alltså inte om att grabba tag eller daska till på riktigt, det är absolut inte okej. Självklart objektifierar killar tjejer men tjejer gör detsamma, i alla fall en del. Om en tjej skulle lossas smiska min rumpa och säga att den är fin skulle jag bli glad. Skulle tjejen sen visa sig vara en ful gammal tant så skulle jag kanske känna mig lite förnedrad och kanske skulle jag reagerat som dig. Om det hade varit en pundare hade jag nog inte sagt något av ren självbevarelsedrift.



Men det är klart, händer sånt här varje dag blir man kanske trött på det, det kan jag förstå också. Men är inte syftet med att klä sig sexigt just uppmärksamheten och fördelarna det för med sig. Sen kommer det alltid finnas män som inte kan uppföra sig "moraliskt". Jag säger inte att det är okej, bara att jag inte tycker man ska blanda ihop "sexifieringen" av samhället och sjuka människor som tafsar. Det är lång väg från att tycka någon är snygg eller har en snygg rumpa till att ge en komplimang och ännu längre till att fysiskt tafsa och trakasera vilket är sjukligt beteende. Och jag tror inte du hade föredragit en blåtira. (Jag har just fått en blåtira, det var därför jag hamnade här, för jag googlade på sätt att dölja den.)

2010-11-21 @ 00:59:19
URL: http://fribonde.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0