Manlighet

Vad är manligt? Vad är att vara man?
Stora muskler, en mörk röst, yvigt hår på bröstet och eller kanske en fotbollsfantast?
Eller är det manligt när någon är en riktigt karl? Någon som kan skruva upp hyllor, borra väggar och rensa avlopp?
Är en riktigt man han som vägrar städa, tvätta, diska och laga mat för det är kvinnogöra.
Eller den riktiga mannen kanske är han som dunkar sitt fruntimmer i elementet för att sen gråta tillbaka hennes förlåtande.

Jag vet vad en riktig man är, för mig. En riktig man är precis som David.
Om han är i ett sällskap med okända människor och någon pratar nedvärderande om kvinnor ställer han sig upp och gör sin röst hörd. Står på kvinnornas sida och tolerar inte någon form av förtryck. Han tolererar inga sexistiska skämt eller berättelser.

David lyssnar alltid på mig och inga problem är för små. Vissa problem förstår han inte, för han är inte tjej men då ger han sig fanken på att han ska förstå ändå.
Han köper bindor och tamponger och kan glatt ropa genom ica "att nu har de äntligen fått in dina favvisbindor, de där stora med vingarna". Han oroar sig inte över några nattliga läckage.
På samma sätt som han är totalt omedveten om uruvida mina ben är rakade eller inte, för han kunde inte bry sig mindre.
Aldrig tycker han att jag någonsin är okvinnlig.

Han är klok och eftertänksam och hjälper mig alltid där hemma. Men rensa avlopp måste vi slåss om att göra. Förloraren får stå med klädnypa på nosen inne i badrummet.

Han vågar vara sig själv. Han lånar mina jackor och t-shirtar och sjalar, vågar prova olika frisyrer och tycker det är spännande när jag vill göra ansiktsbehandling på honom. Han står för det han tycker och är alltid på min sida. Även i stunder när det kan tänkas vara svårt för honom är valet självklart för min Dave. Hans tös kommer alltid först.

En riktig man är som min David. En riktig man är en människa som inte låter sig styras av stereotypiska könsnormer. En riktig man är den person som vågar vara just den mar är. Då är man en riktig man... om det är det man vill vara. För vissa män vill ha klänning och det tycker jag är precis lika underbart. Lika underbart som när min karl ilskt muttrar samtidigt som han med nedsänkta axlar sätter klädnypan på snoken och beger sig mot badrummet.

Med vad är då en riktig kvinna? Vad tycker du?

Kommentarer
Postat av: fröken lila

kloka ord av en klok kvinna. vet du vad? jag skulle gärna vilja träffa dig en dag. när jag väl är i stockholm igen, fast det lär inte bli snart, tyvärr.

jag tycker att en riktig kvinna är precis som din david. hon stár för det hon tycker och för den hon är, hon säger emot om nágon pratar nedvärderande om andra (vare det nu kvinnor eller män), hon gör sin del i hushállet, hon bryr sig inte om hennes kille är rakad eller inte (fast ibland kan det ju stickas lite när man kyssas) och hjälper sina vänner där de behöver hjälp. en riktig kvinna spikar i väggen och tar hand om värmepannan i källaren, precis som en riktig man dammsuger och syr sina egna kläder om han har lust till det.

2009-04-29 @ 15:06:05
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: Maria

En riktig kvinna är precis som en riktig man, en person som står för den hon är! Kliv över könsrollernas gränser för all del, men våga också stå kvar och stå för att du gillar det "tjejiga" eller "grabbiga" om du nu gör det! En riktig kvinna får inte panik om någon anklagar henne för att sitta fast i kvinnofällan utan river i och påtalar att det fria valet faktiskt gäller åt båda håll, att man är fri att gå likaväl som att stanna kvar. En riktig kvinna kan mycket väl raka benen, måla naglarna, sminka sig dagligen, vara hysteriskt förtjust i fåniga och meningslösa prylar (så länge de är rosa), laga mat och fixa lunchlådor. Så länge hon själv har valt det. För att hon gillar det. Gillar hon det inte så säger den riktiga kvinnan ifrån och väljer något annat!

2009-04-29 @ 16:46:31
URL: http://ellenmariamadelaine.wordpress.com
Postat av: Lina

Klockrent!

2009-04-29 @ 19:52:42
URL: http://misslinis.blogspot.com
Postat av: Charlotte

Precis så ska en riktig man vara! De är svåra att hitta men en del av oss har haft riktig tur så håll hårt i honom!

2009-04-29 @ 21:13:03
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Karin

Det är lite roligt det där sättet att uttrycka sig på, fast jag gör det själv ibland, "mannen ska hjälpa kvinna i hemmet". Vadå hjälpa? Det förutsätter ju att kvinnan gör något som hon behöver hjälp med.. Mannen ska väl inte "hjälpa till" utan arbeta hemma lika mycket som kvinnan. Petitess kanske, men ord är viktiga. :)

2009-04-29 @ 21:51:27
URL: http://koftan.blogspot.com/
Postat av: Johan

Till fröken lila:

"jag tycker att en riktig kvinna är precis som din david. hon stár för det hon tycker och för den hon är, hon säger emot om nágon pratar nedvärderande om andra (vare det nu kvinnor eller män), hon gör sin del i hushállet, hon bryr sig inte om hennes kille är rakad eller inte (fast ibland kan det ju stickas lite när man kyssas) och hjälper sina vänner där de behöver hjälp. en riktig kvinna spikar i väggen och tar hand om värmepannan i källaren, precis som en riktig man dammsuger och syr sina egna kläder om han har lust till det."



Precis min åsikt. Det är fint att davids man bryr sig om sådant här och skriver om det i sin blogg.

2009-04-30 @ 14:09:42
Postat av: Anna

Skulle också kommentera det där med "hjälpa till", men Karin hann först.

Annars håller jag med dig. :)

2009-05-01 @ 11:09:05
Postat av: Susannen

Jag var bara tvungen att skriva några ord. Du är för himla härlig! Du är en riktig kvinna! Man blir glad av att läsa din blogg! Keep up the good work!

2009-05-02 @ 18:12:00
Postat av: EGOFLOW

Din man låter ju som en hyvens kille alltså! Underbart! En riktig kvinna måste vara precis likadan eller hursomhelst. Kan man ens säga vad en riktig kvinna är? Eller man för den delen... Jag är osäker. Kram!

2009-05-03 @ 17:09:37
URL: http://egoflow.blogg.se/
Postat av: Nostalchic

Jag skriver under Marias fina formulering! Bra tankar från både dig och andra! Kram

2009-05-05 @ 19:52:06
URL: http://beyondsizes.wordpress.com
Postat av: annabanan

Fint skrivet!

2009-05-13 @ 15:52:36
URL: http://annabanan.blogg.se/
Postat av: Little Peaché

Johan: vadå man? det är jag ju inte!

2009-05-14 @ 10:01:03
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Anna: då kan du läsa vad jag svarade i karins blogg

2009-05-14 @ 10:01:59
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Susannen: tack! vilka värmande ord! Verkligen! kram

2009-05-14 @ 10:02:22
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Charlotte

Sv: H han är en sån person man bara inte kan ogilla, nästan alltid glad och på gott humör. Han struntar blankt i om jag inte rakat benen eller om jag verkligen har en sådan dag då ingenting passar och allt är åt helvete så berättar han för mig hur vacker, underbar och fantastisk jag är. Han brukar sticka ut huvudet från badrummet och fråga "är denna krämen/masken bra? Jag testar den" nästan så jag får gömma mina krämer för att få ha dem ifred. Han är en riktigt gentleman nästan alltid när vi haft vänner hemma på kvällen och de ska gå hem ensama följer han dem ända hem för att se så de kommer hem ordentligt då han inte tycker att tjejer ska behöva gå hem ensama när det är mörk och han möter mig alltid när jag inte cyklat till jobbet och har jobbat kvällen så han vet att inget händer mig. Han är helt underbar!

2009-05-14 @ 11:10:50
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Anna

Det gjorde jag, och jag tyckte det var ett ganska trist och defensivt svar. Tycker du inte det är trist att så väldigt många människor per automatik säger att hemmet/barnen eller vad det nu må vara är kvinnans huvudansvar?

Tycker inte du det är bra att människor påpekar det konstiga i detta och därmed får kvinnor och män att tänka efter lite, varför de säger detta och om det är så i verkligheten?

Jag tycker det är kanon att människor engagerar sig, väcker frågor och får andra att tänka efter.

Det är synd att män ses som duktiga och snälla för att de tar sin del av ansvaret för det gemensamma hemmet. Det borde vara en stor, fet självklarhet.

Och det där med skam du lallar om på slutet vet jag inte vad du menar med. Det är väl super om man hjälper varandra, det det handlar om är att ingen, oavsett man eller kvinna ska behöva dra det tyngsta lasset, bara för att man är född med kuk eller fitta.

2009-05-15 @ 09:42:25
Postat av: Little Peaché

Anna: Jag tycker att bara att det är tråkigt att vissa människor alltid måste hitta något att klanka ner på. Min text var ju jättebra och jättefin och var en hyllning till min kille som är en man som ingen annan. Varför kan man då inte bara säga "bra text frida, så fint av dig att älska din man så".



Men men jag förstår din poäng men denna eviga neggoattityd jag stöter på dagligen tar musten ur mig. Jag blir ledsen och arg.

2009-05-19 @ 21:04:05
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Anna

Det förstår jag, men jag kunde absolut inte utläsa något negativt eller pekpinneaktigt i Karins ord, bara en reaktion. Ibland ser man mer negativt på saker och ting än vad som är hälsosamt.... i det långa loppet. :)

2009-05-19 @ 22:47:42
Postat av: Little Peaché

Anna: Möjligtvis att vi tolkade hennes kommentar på olika sätt. Men det har varit mycket lärorikt med din input. Den har varit mycket konstruktiv och jag har fått tänka till! =)



Kram

2009-05-21 @ 21:52:13
URL: http://littlepeache.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0