När är okänd sperma på en själv ok?

Hanna Reuterwall skrev i sin blogg om en synnerligen uppretande och fruktansvärd och kräkig upplevelse som hon var med om. En okänd man stod bakom henne i tunnelbanan, det var trångt, varmt och mycket folk. Ett tu tre kände hon våt varm sörja på sin vad.
Äcklet runkade av på henne, mitt på dagen, bland massa människor, inne i tunnelbanan.
Jag började gråta när jag läste detta, för det är så jävla hemskt!
Jag blir så arg att jag till och med nu sitter med tårarna i ögonen!
Fy fan för detta! Fy fan för ett samhälle som ser ut på detta sättet! Fy fan för att människor tar sig sådana här friheter.

Tyvärr... men fy fan för män!

En kommentar som kommer reta upp många av er. Jag vet! Men jag kan inte ljuga! Dag in och dag ut kämpar jag med min åsikt "jag hatar alla män". Jag letar kontinuerligt och ihärdigt efter tecken, män och upplevelser som ska slå mig på fingrarna och få mig att förstå att det är inget fel på män utan det är något fel på människor. Men jag är ledsen. Jag är slagen. Jag har förlorat. Jag har gett upp min kamp. För varje dag gör en människa med snopp mig besviken.

Och jag står fast vid min åsikt om att det är något med mannen som inte går ihop med mig.


Så tyvärr...men fy fan för män!

Kommentarer
Postat av: Anneli

Så fruktansvärt vidrigt.

2008-09-11 @ 08:28:25
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: victoria

Du är så himla sweet, och din blogg gör mig glad.



Fast jag blir irriterad på dig för att du skrver att du hatar män, som du redan visar att du förstår. Jag förvånas inte över att du känner så egentligen, men jag håller inte med dig där på långa vägar. Män är underbara, män är inte mycket olika kvinnor. Allt är socialt konstruerat. :/



^^

2008-09-11 @ 08:56:06
URL: http://svartvitlila.blogg.se/
Postat av: Mamma

Det där hände min bästis på tunnelbanan i London 1978, vi slängde jackan i närmaste soptunna, men vad hjälper det? Störda människor finns överallt. Alla män är inte störda en del är.... människor, bra människor. Så jag hoppas att du kommer över din ilska.

Kram

MOR

2008-09-11 @ 10:02:38
Postat av: Att ha det gott

Sjuka människa alltså gubben

Nej jag bor inte i Stockholm men i närheten Uppsala

2008-09-11 @ 10:30:43
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: Peter PC Carlsson

Att runka "av sig" på någon som inte vill det är naturligtvis ett övergrepp oavsett om det sker i tunnelbanan eller någon annan stans. Ett sexuellt övergrepp, kort och gott.



Det är ju klart att vi inte vill ha det så, det är inte ett samhälla som vi vill ha, varken om man är kvinna eller man. Lätt att få en känsla av att den snubben vill jag nita. Inte heller det är förståss rätt. Även om det är troligt att jag gjort det om han gjort så i min närhet.



Jag tänker inte gå in på din generalicering annat än att säga att det är alltid vanskligt att generalicera oavset om det gäller män som du skriver om.

Eller om det gäller Zigenare som jag nyss svarade på att man kan inte säga att ALLA är svin. Lika lite som den blogg jag svarade på för ett par dagar sedan som skrev att ALLA invandrare är parasiter, eller den som skrev att Sverigedemokrater är alla Nasciter.



Du vet allt detta.



Jag förstår och delar din upprödhet, en het örfil hade varit på sin plats och ett utpekande av vem det var.



2008-09-11 @ 12:42:12
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: Mika

tyvärr måste jag säga att jag förstår dig. skrev på min blogg om egna erfarenheter om det som hanna reuterwall blev utsatt för och får kommentarer från män att kvinnor får skylla sig själva om vi är "dumma i huvudet och står för nära alkisar". det och "de kanske var fulla, har du tänkt på det lilla kära du?".



vet ju att alla män inte gör såhär men det är tråkigt att så många män som faktiskt uttalar sig försvarar övergreppen.

2008-09-11 @ 12:56:00
URL: http://themarilyngirl.blogg.se/
Postat av: Jenny

Okej jätteäckligt och aldrig okej nånstans någonsin, usch! Fast sen finns det vissa män som är finare än andra, måste jag tillägga, även om det finns alldeles för många arroganta med.

2008-09-11 @ 13:35:36
URL: http://pygmeestyle.blogg.se/
Postat av: victoria

Ja, det stämmer. Men synen på hur mannen ska vara och bete sig är väl ändå ganska universal? Eller tror du att kvinnan rent psykologiskt och genetiskt är vad vi skulle definiera som det "bättre" könet? Väldigt, väldigt intressant isåfall...



Det känns som att kvinnan kämpar för att slå bort alla äckliga fördomar om att mannen är så mycket bättre än kvinnan. Man pratar om att inte koppla ihop beteende och kön, och det är väl av den åsikten jag själv är. Det är det jag vill kämpa för. Att vi alla är lika mycket värda och förtjänar behandlas efter det.

2008-09-11 @ 16:05:54
URL: http://svartvitlila.blogg.se/
Postat av: Kristoffer Lindh

Det är svårt att kommentera sådana här inlägg tycker jag. Jag tror att vi delar många värderinar i frågan, men jag blir skitsårad när folk dömmer mig för mitt kön, och det tycker jag att du gör i det här inlägget. Att dra alla män över en kam är en väldigt okonstruktiv strategi om man vill komma åt problemet. Jag är din allierade i fråga, men jag tappar sugen när jag får klä skott för andra mäns beteende. Jag hatar män som beter sig som svin, och jag tycker inte för än sekund att tjejen får skylla sig själv. Men det är lika absurt att ge mig ansvar bara för att jag är kille.



Sen tycker jag att man ska skilja på "snuskgubbar" och våldtäcktsmän och andra. Blottare och "runkare" lider nästan alltid av psykiska sjukdomar och ofta utvecklingsstörning. Jag har svårt att moralisera över tvångsbeteenden och psyksjukdomar, därmed absolut inte sagt att jag tycker att det är okej, men om man vill komma åt problemet på allvar tycker jag att man ska betrakta sjuka människor som just sjuka. Sjuka människor behöver hjälp, någonting staten inte alltid är så bra på att ge.

2008-09-11 @ 18:10:29
URL: http://ungfarbror.blogspot.com
Postat av: Anna

Men dra nu inte alla män över en kant... Så kan du inte säga. Då tycker du min man är ett "fy fan" också och även din egen. Nej, tänk nu efter snälla du!



Btw, så var det jävligt äckligt iaf!

2008-09-11 @ 20:24:03
Postat av: Kristoffer Lindh

Först en disclaimer: Jag försöker inte på något sätt släta över några problem, jag tycker absolut att det finns problem och att det finns ett manligt förtryck av kvinnor.



Jag har inga reda siffror på i vilken utsträckning blottare är psykiskt sjuka. Men jag har själv arbetat med utvecklingsstörda personer som blottar sig och har hört många historier om bland annat autister som tvångsmässigt blottar sig. Att man är till synes normal är heller inte ett tecken på att det inte beror på ett tvångsbeteende. Men visst, jag kan inte ge dig siffror på det.



Sen är min poäng inte så mycket att klanka ner på dig som att belysa att det är jobbigt att bli dragen över samma kam som blottare och våldtäcktsmän. Det finns skitmånga ruttna män i sammhället (kvinnor med måste jag få tillägga) Men även om 90% är arslen så innebär det att 10% är bra människor, och det är inte värt att offra dessa 10% genom att klumpa ihop dem med resterande 90%.



Sen tror jag att det är svinen i samhället som märks. Jag ser folk jag blir förbannad på varje dag, och det är ju dem jag kommer ihåg, inte kassören som sköte sitt jobb eller busschaufören som morsade tillbaks. Jag ska inte uttala mig om dina erfarenheter, men jag tror generellt att man lätt låter ett fåtal individer stå som representanter för ett helt kollektiv.



2008-09-11 @ 22:49:39
URL: http://ungfarbror.blogspot.com
Postat av: Free Fashion Pia

Känslig frågeställning, det är lätt att tänka som du när världen ser ut som den gör. Känns som alla krig och övergrepp och nästan allt elände orsakas av mäns beteende.

Handlar det om kön, biologi, makt, arv, miljö eller är det enbart på individnivå? Men man kan ju inte döma ut halva mänskligheten ändå...du själv har väl ett ganska fint exemplar av hankön? Jag har ett iallafall :-)

2008-09-12 @ 09:14:49
URL: http://freefashionblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0