Dårar är vi allihop!

I dagens samhälle shoppar vi alrig förr. Man skulle kunna säga att vi shoppar som om domedagen stog runt hörnet. På trettio år har vi fördubblat vår konsumtion och bara förra årets omsatte svenskarna 567 miljarder kronor på köp som prylar, mat och kläder. Idag shoppar vi inte längre nödvändigheter och det vi behöver utan en ny klänning inför varje helg är ingenting konstigt. Att denna klänning används 1 gång för att sen hänga sorligt i garderoben är inte heller något konstigt.
Detta har lätt till ett starkt motstånd och antikonsumptionsdebatter sveper över landet och för med sig mängder av åsikter och milslånga spalter. Allt fler ifrågasätter vårt hysteriska shoppingbeteende. För blir vi lyckligare av en klänning garderoben?
Mats Alvesson, författaren till "Tomhetens triumf" som handlar om vår prylhets, menar att vi i jakten på det goda livet hela tiden går på de reklamer och budskap som syns överallt. Förr byggde ett bra självförtroende på bra betyg, fina vänner och väluppfostrade barn men idag får vi ett tomt självförtroende som byggs på av att vi är glassiga och äger dyra saker, mängder av saker och kanske helt onödiga saker?
Men detta är ett komplext ämne och det finns en motpol. Ekonomen Jonas Frycklund har skrivit boken "Yppighetens kraft" och menar på att detta shoppingbeteende är väl inarbetat och fullt naturligt beteende.

Jag kan hålla med om att våran shoppinghysteri är löjlig, otroligt löjlig till och med. Men jag har aldrig gillat när människor sållar sig till antingen vitt eller svar. Det är viktigt att inse att världen är otroligt mångfacetterad. Jag shoppar förnuftigt, consious shopping - medveten shopping. Jag köper mest second hand som jag sen syr om och fixar till i bästa Little Peaché anda. Det är ju inte bara mjölkkartonger som kan återvinnas!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Läste lite i bloggen, det var väldigt roligt. Mycket bra, mycket bra!

Tack för det, jag känner att det är jag. :D

Kommer forsätta läsa er blogg!

Blogg on!

2008-05-20 @ 12:18:24
URL: http://sannabromander.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0