Jag älskar päls, du är mest dum

Jag har mycket päls. Kappor, jackor, en skepparkavaj, kragar och muffar. Jag älskar päls. Det är varmt, mjukt, lyxigt och gosigt. Att gilla päls är på många sätt förknippat med himlande ögon, besvikna suckar och argsinta skrik.
Men vet ni vad jag gör åt saken. Ger dem onda ögat och placerat ett välmanikyrerat långfinger rätt i skallen på dem.

I min mening är det varken rätt eller fel att gilla eller ogilla päls. Alla får ha sin egen ståndpunkt. Men vad som gör mig så in i helskotta förbannad är alla wannabe-djur rätts aktivister. För de enda människorna som kommenterat mina pälsar på ett negativt eller otrevligt sätt är människor som lever på följande vis.
* De har skinnjacka. Eller varför inte nån trevlig stövel i skinn nu i vintertider.
* De använder smink och andra skönhetsprodukter som är djurtestade.
* De äter gladeligen kött och längtar till den 24 december då några extra prinskorvar ska tryckas in i det glänsande upphetsade ansiktet.
* Det är människor som tror mocka är ett tyg och därför tycker det är fräsigt med en liten fransig mockaväst nu i dessa trendtider.
* Det är människor som köper fuskpäls och tror att det är en bra grej utan att överhuvudtaget förstå att äkta som oäkta så utstrålar de att det finns en trend i pälsjackan. Att det är åtrovärt med något lurvigt runt ryggen när det är kallt.
* De som tycker päls är fel "men inte om man köper det second hand". Och anledningen till att de är puckade är för att de, som påståendet ovan, sprider meddelandet att päls är trendigt och på så vis får andra att sukta efter päls.
* De som hatar päls men gladeligen äter en hetsmatad kyckling, eller varför inte en utfiskad torsk.
* Slutligen har vi dem som bara måste ha åsikter. De som vet att "har du päls-höj på ögonbrynen- och rynka näsan" är ett säkert kort.

Men ser ni, dessa människor blir jäkligt tysta när jag dragit min lista. Då går de snopna hem och tycker genast att deras trendiga mc-jacka i läder för 995 kr från H&M känns lite trång. Eller så går de hem och tar på sig sin mocka kjol för det är ju faktiskt en tygkjol, alltså inget dött djur.

Men en eloge till alla de veganer, som aldrig har djurtestat smink, som aldrig har på sig något i djurväg och som dagligen äter ekologiskt! Ni är grymma!

Men jag är också grym. För jag gillar det här, står för det och är ingen jävla hycklare!
Och det är min åsikt om päls!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu fokuserar du dock endast på din åsikt till päls i relation till andra människors kritik. Vad tycker du om fenomenet päls? Alltså att i många/större delen av fallen då pälsar tillverkas får djur lida? Att de får lida för vår fåfängas skull? (Trots allt, vi MÅSTE inte ha päls på något sätt) Är det enligt dig värt det för att du skall få ha din lyxiga, gosiga päls?



Jag vill inte kritisera dig, använder själv t.ex. skinnskor och äter kött :) Vill bara få din syn på saken - utan störande moment runt omkring som idioter som gnäller eller argument som att "Men du äter ju kött!" och liknande.

2008-12-14 @ 00:53:55
Postat av: Little Peaché

Anonym: Ja du fokuserar på det personliga ansvaret. Där du självklart har en poäng. Men jag anser att man inte är mer än människa, man värnar om olika saker. För mig är det otroligt viktigt att hjälpa hemlösa, narkomaner och horor. Människan är den som står mig nära och som jag mer än gärna kämpar för. Deras lidande gör mig mer ont än djurens. Jag har aldrig varit en djurvän så därför är jag väl ganska okunnig om deras psyke. Men jag försöker dra mitt strå till stacken. Äter inte tvångsmatade fåglar, äter inte utfiskad fisk, försöker äta ekologiskt och slänger inte tuggummi på marken.

Jag försöker dra mina strån till stacken. Den längre till människan och det kortare strået till djuren.

Sen anser jag inte att min kärlek för päls är fåfänga. Jag anser att det är mitt genetiska arv från stenåldern som gör sig påmint. MÅSTE du använda skinnjacka? Eller den kanske inte alls har med din fåfänga att göra?

2008-12-14 @ 01:42:43
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Genetiskt arv från stenåldern? Skall du använda päls får du väl åtminstone erkänna att det är ett val du själv gör - att sätta din egen vilja att använda päls (som du själv uttryckte det, är det lyxigt) framför att dra ditt strå till stacken för att minska lidande för alla medvetna, levande varelser. Jag tänker inte fördömma dig eller säga att du är korkad för att du använder päls - det är ditt val och det är också något du får leva med. Klarar du av att ha det på ditt samvete så är det fritt fram så att säga :) Men att försöka kalla det för någonting genetiskt är ganska löjligt... Skulle du använda handskar av människoskinn om det någon gång för väldigt länge sedan hade använts av oss människor, om det kändes varmt/lyxigt/gosigt/whatever?



Att människors lidande gör en mer ont än djurs är självklart, they are kin so to speak. Men måste det betyda antingen det ena eller det andra? Kan man inte ha empati och respekt för liv överlag?



Jag äger ingen skinnjacka (var får du det ifrån?), däremot skor av skinn. Eller, jag äger ett enda par av skinn. Av den enkla anledningen att jag har mycket breda och platta fötter för att vara kvinna - att dessa passade (tro mig, de enda skor som passar mig är converse, och dessa) och dessutom kommer att hålla många, många år är ett mirakel. De är dessutom mer miljövänliga än skor av diverse syntetiska material. Det är också en skillnad i industrierna när det kommer till skinnskor och päls - när skinnet till skor tas från djuret, används resten av kroppen till exempelvis kött. För att kunna få en päls så vacker som möjligt kan man i stort sett inte använda resten av djuret. Alltså slaktas djuret enbart för vår fåfängas skull, inga andra anledningar.



Nåja. Jag tror inte att du kommer ta till dig något av det skrivna. Du har redan bestämt dig för att ditt användande av päls inte är fåfänga på bekostnad av andras smärta :) Dessutom har jag två uppsatser att skriva - all work and no play... God jul och gott nytt år på dig.

2008-12-14 @ 03:27:05
Postat av: Hundmodebloggen/Emma

Bra skrivet här, jag blir också less på hycklare vad det än gäller. Själv är jag en köttätande djurvän som gillar päls. Och det finns ju så många aspekter i den här debatten. Vissa hävdar att djur som ska bli päls faktiskt sköts mycket bättre än inom livsmedelsindustrin - mår de dåligt blir pälsen dålig. Och en pälsjacka håller i 50 år medan en syntetjacka kanske klarar en säsong. Plus att den kanske är sydd av barn ...

Tänk du, gumman :)



Kram!

2008-12-14 @ 04:53:18
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: Att ha det gott

Nu kan du se mitt lilla jobb

2008-12-14 @ 08:28:18
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: lisa

men du, du dömer ju ut alla andra för vad de har för åsikter samtidigt som du säger att du tycker att det varken är rätt eller fel att ha päls. hur går det ihop? du är ju knappast objektiv utan sågar alla vid fotknölarna. taggarna utåt direkt.



sedan skulle jag vilja poängtera att det skinn folk vanligen använder i sina plagg är en biprodukt från köttindustrin medans päls inte är det. oavsett vad man tycker om animalisk kost så har din skinnjacka har mättat människor och djur medans din päls bara mättat din fåfänga.



att folks klädesvanor sedan alltid ska hänledas till trend och att man måste ha i åtanke att vad man än klär sig i så sänder det signaler till modelejon, det är absurt. isåfall borde ju exempelvis ekologiska kläder göras så att de inte ser ut som traditionellt tillverkade kläder för annars ger de signalen av att vara traditionella.

2008-12-14 @ 12:27:37
URL: http://www.schmut.net
Postat av: Lina

Du har gjort det igen, väl talat! Jag håller med dig till 100%! Det är ingen skillnad på att bära päls eller att äta hamburgare, men tydligen sticker det folk i ögonen eftersom det handlar om fåfänga.



Stå på dig!

2008-12-14 @ 12:59:32
URL: http://misslinis.blogspot.com
Postat av: Kimberly

Åh jag vet inte alls vad min ståndpunkt är i detta! Jag tror jag egoistiskt nog inte valt att göra nån större research för jag är rädd att jag ska komma fram till att djurrättsakivisterna har rätt, päls är fel fel fel! :S

Själv har jag en pälssjubb som jag ÄLSKAR sååå mycket! Men jag ska erkänna att jag skämdes lite när jag hade den på första gångerna. Jag skulle nog inte våga ta reda på hur det där djuret mådde...



Tycker i alla fall att du e go som står för din sak! Jag tror jag hade vacklat!

Håller med dig att man engagerar sig olika. Jag skänker ofta pengar till Cancerfonden eftersom jag sett så mycket av det i min släkt. Det är en sjukdom som torterar människor och deras nära och en sjukdom som skrämmer livet ur mig. Jag erkänner frivilligt att jag bryr mig mer om dom än om djurens välbefinnande. Döm mig om man vill!



Kramar

2008-12-14 @ 16:40:11
URL: http://kimberly.nu
Postat av: Mariah N

Bra inlägg!.sv!,det blev lite grann till föräldrarna och syrran,hittade saker på Bodyshop till dem.

2008-12-14 @ 17:01:18
URL: http://nimah.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag har skrivit en artikel (som kommer nu på fredag då jullovet börjar) som innehåller tips och grejer man kan göra för ett mysigare jullov! Så det har varit mycke muffinsbak och brädspel och ansiktsmasker och sånt under veckoslutet för att få fotat alla bilder till artikeln ;)

2008-12-14 @ 20:45:33
URL: http://pleur.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag hoppas att du får känna på hur det är att få skinnet avdraget från hela din kropp då du fortfarande lever.

2008-12-14 @ 23:51:08
Postat av: Little Peaché

Anonym 1: Självklart försökte jag på mig på ett litet skämt angående det genetiska arvet från stenåldern. Ledsen att det inte gick fram ordentligt.

Och självklart kan man och bör respektera liv generellt men som jag nämde innan så tror jag (iallafall i mitt fall) att jag bryr mig mer om människan än djuret. Med det sagt bryr jag mig om djur men kanske inte lika fullt till den grad som du.

Det du skriver om att man äter köttet såväl som använder skinnet är inte riktigt sant. I fattigare länder använder man de båda men de länder som sverige ofta importerar ifrån behandlar skinnet med olika medel som hade gjort köttet äckligt att äta. Så det argumentet stämmer faktiskt inte helt.



Anonym 2: Tror du få fullaste allvar att vi, två vuxna människor, ska kunna föra en god konversation med bra argument om du vill att jag ska flås levande. Kom tillbaka när din argumentationsteknik vuxit till sig.

2008-12-15 @ 09:56:13
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Kristoffer Lindh

Jag tycker att resonemangen är lite väl enkla här. Jag tycker inte att det är hyckleri att ha på sig till exempel ett par skinnskor eller äta kött och vara motståndare till pälsdjursindustrin,precis som man kan köpa saker och samtidigt vara motståndare till kapitalismen. Om man kräver den typen av konsekvent agerande från folk så tror jag att varenda människa skulle falla in i kategorin hycklare.



Jag tycker till exempel att det är en sak att döda ett djur för att äta upp det och en annan att döda ett djur för att pälsen är fin att göra jackor av. Och även om det finns skinn som produceras så att köttet blir oätligt så är mycket av skinnet en restprodukt från köttindustrin. Jag tycker att köttindustrin är risig, men pälsdjurindustrin är ofta ridigare och jag tycker inte att deras fina päls är motiv nog för att berättiga en sådan behandling av dem och jag hoppas på att pälsdjursuppfödning liksom djurtester inom kosmetiken ska illegaliseras, liksom import av dessa varor.



Sen tycker jag illa om köttindustrin i stort, och det är inte med helt rent samvete jag äter kött. Men det är en strid jag inte känner mig beredd att ta i nuläget.



Sen moraliserar jag inte över enskilda personers användning av päls. Jag undrar dock om folk vet om var pälskragen på Canada Goosejackan kommit från och hur merinoullen kan vara så mjuk.

2008-12-16 @ 14:10:14
URL: http://ungfarbror.blogspot.com
Postat av: caroline

Man behandlar inte skinnet innan man tar det från djuret.

2008-12-16 @ 17:56:30
Postat av: Little Peaché

Caroline: jag vet inte vilken skinnindustri du syftar på men det är visst sant att skinn behandlas.

Så vitt jag vet och det jag lärt mig iallafall.

2008-12-17 @ 21:05:26
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Kristoffer Lindh

Men att de behandlas när de sitter kvar på djuren har jag inte hört talas om, är det så så är det ju jättedåligt.

2008-12-17 @ 23:37:31
URL: http://ungfarbror.blogspot.com
Postat av: Anna

Själv gör det mig bara ledsen när jag tänker på allt lidande som djuren får stå ut med för våran fåfängas skull. Kan kan för mitt liv inte förstå hur man inte kan avstå från att bidra till andras lidande, när det enda man behöver göra är att strunta i att lägga pengar på en päls.

Nej, jag äter inte kött själv och nej, jag använder inte djurtestat smink osv. Så jag antar att jag kvalificerar mig för din eloge.

Själv struntar jag i om människor tänker på allt, bara de tänker på något. Och då kommer faktiskt päls väldigt högt upp på listan över onödigt lidande.

2008-12-18 @ 09:58:45
Postat av: Caroline

Klart man behandlar skinnet, men inte när det sitter på djuret. Det finns ingen anledning att göra en så korkad grej. Föder man upp djur så vill man väl få ut så mycket pengar som möjligt av sitt djur? Varför skulle man behandla skinnet så att köttet blir oätligt?

2008-12-18 @ 14:41:06
Postat av: Agnes

Hej tjockis,

Det här var det allra mest dumma du skrivit. Du är en sorglig, sorglig människa. Tror inte du riktigt förstått hela grejen. Uppenbarligen fantastiskt korkad.



Lycka till!

Agnes

2008-12-19 @ 18:23:27
Postat av: /L.

Jag måste hålla med Kristoffer; alla kan inte göra allt och jag tycker inte att en ska behöva stå till svars för att man inte agerar mot precis alla orättvisor i världen när man tar ställning mot en av dem. Man måste få lov att agera och tala för en sak utan att bli kallad hycklare för att man inte samtidigt jobbar med att bota alla afrikas barn från aids. One can only do so much.

2008-12-21 @ 00:59:54
URL: http://0taxidermy0.blogspot.com/
Postat av: egarcia

Till Hundmodebloggen/Emma "Vissa hävdar att djur som ska bli päls faktiskt sköts mycket bättre än inom livsmedelsindustrin - mår de dåligt blir pälsen dålig."



Jag tycker du och alla andra som kommenterar för päls här borde gå in på dessa linkar nedan och sedan tala om att du tycker att djuren verkar må bra eller blir väl omhändertagna! Men antagligen kommer ni inte göra det för ni vill inte veta hur det egentligen ligger till för då kan ni ju inte fortsätta ljuga för er själva. Och sluta skyll på att folk äter kött, har skinn eller whatever. Det finns lika många skäl som det finns människor till varför man kanske väljer bort en sak men väljer en annan men dom människorna väljer ju i alla fall bort något ont och är medvetna om vad deras handlingar leder till. Ett ont rättfärdigar ju inte ett annat. Att leva i vårt samhälle utan att skada något eller någon inklusive sig själv är näst intill omöjligt med alla miljögifter, tillsatser, industrier osv. Så med ert sätt att se på saken så kan alltså ingen ha en åsikt mot päls utan att ni ska vrida det till att det nån annan gör är minst lika illa.



http://www.meat.org/

http://www.furisdead.com/page/injuredfox.jpghttp://www.furisdead.com/page/filthybarn.jpg

2009-01-03 @ 12:47:21
URL: http://egarcias-blogg.blogspot.com
Postat av: egarcia

Till Hundmodebloggen/Emma "Vissa hävdar att djur som ska bli päls faktiskt sköts mycket bättre än inom livsmedelsindustrin - mår de dåligt blir pälsen dålig."



Jag tycker du och alla andra som kommenterar för päls här borde gå in på dessa linkar nedan och sedan tala om att du tycker att djuren verkar må bra eller blir väl omhändertagna! Men antagligen kommer ni inte göra det för ni vill inte veta hur det egentligen ligger till för då kan ni ju inte fortsätta ljuga för er själva. Och sluta skyll på att folk äter kött, har skinn eller whatever. Det finns lika många skäl som det finns människor till varför man kanske väljer bort en sak men väljer en annan men dom människorna väljer ju i alla fall bort något ont och är medvetna om vad deras handlingar leder till. Ett ont rättfärdigar ju inte ett annat. Att leva i vårt samhälle utan att skada något eller någon inklusive sig själv är näst intill omöjligt med alla miljögifter, tillsatser, industrier osv. Så med ert sätt att se på saken så kan alltså ingen ha en åsikt mot päls utan att ni ska vrida det till att det nån annan gör är minst lika illa.



http://www.meat.org/

http://www.furisdead.com/page/injuredfox.jpghttp://www.furisdead.com/page/filthybarn.jpg

2009-01-03 @ 12:48:47
URL: http://egarcias-blogg.blogspot.com
Postat av: egarcia

Ursäkta dubbelpostningen och här kommer 2 av linkarna igen eftersom det blev något galet och jag inte hittar nåt sätt att redigera sina inlägg!?



www.furisdead.com/page/filthybarn.jpg





http://www.furisdead.com/page/injuredfox.jpg



2009-01-03 @ 12:54:56
URL: http://egarcias-blogg.blogspot.com
Postat av: Anonym

Ursäkta dubbelpostningen och här kommer 2 av linkarna igen eftersom det blev något galet och jag inte hittar nåt sätt att redigera sina inlägg!?



www.furisdead.com/page/filthybarn.jpg





http://www.furisdead.com/page/injuredfox.jpg



2009-01-03 @ 12:55:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0