Förklaring - Forever21

Hej fina fina läsare!

Det är många av er som har massa frågor om forever12, internetbutiken som jag nyligen beställde kläder ifrån. Nu ska jag på bästa sätt försöka förklara tillvägagångssättet. Många ororar sig för att beställa över internet men så farligt är det inte! =)

På Forever21's hemsida klickar man på de varor man vill ha. Jag som har stlk 40, L i Sverige valde även stlk L från Forever21, alltså en amerikansk L. Allt satt mycket bra och passade super. Det enda var skorna. Jag har stlk 39 och valde stlk 9, kanske att jag nästa gång väljer 8,5 då de var en aningens små. Många oroar sig för att kläderna ska vara för små men det problemet uppdtår oftast bara när man beställer italienska, franska eller spanska kläder då de storlekarna generellt är mycket mindre än europeiska. Amerikaner är ju som bekant lite rundare så då brukar storlekarna även vara lite större.

När man valt klart så kan man se hur mycket man beställt för och då titta i en tabell som visar hur mycket man får betala i frakt. Gånga dollarsumman med 6,03 (som är dollarkursen just nu) så får du ut ett nästan exakt pris. Man kan på hemsidan klicka i "gift" och kan du ha turen att slippa betala tullavgift i Sverige. Tullavgift betalar man då importerade kläder inte är beskattade och automatiskt blir skattade genom tullen. Jag hade oturen att få tullavgift på ca 400 kr plus 100 kr från svenska företagsposten.

Man kan alltid returnera kläderna tillbaka till usa igen, men då jag tycker det verkar omständigt kan man ju alltid sälja kläderna till en vän eller på tradera om det inte skulle passa.Kläderna är i sig så otroligt billiga. Jag köpte 3 klänningar och 3 par skor och betalade i snitt 270 kr per grej, det är inräknat tullavgift, postavgift, frakt och klädkostnaderna. Så det var inte så illa faktiskt!

Hoppas ni nu har fått lite mer kött på benen och vågar beställa. Annars kan ni alltid fråga igen så ska jag försöka förklara mer!

Mvh Little peaché

Kommentarer
Postat av: Rafia

ha en trevlig måndag!

2008-04-28 @ 09:56:20
URL: http://www.rafia.blogg.se
Postat av: Regine

Takk for fin informasjon!!
Håper du får ein fin dag :)

2008-04-28 @ 12:11:36
URL: http://www.regine.devote.se
Postat av: Linda

TACK! Precis vad jag behövde :P HAHA!

Jag och några polare ska gå ihop och beställa där tillsammans för då delar vi på tullavgiften. I och för sig så blir det väl kanske dyrare tullavgift när man går ihop eller nåt. Men det återstår väl att se :)

2008-04-28 @ 14:47:51
URL: http://liiiiinda89.blogg.se
Postat av: miss xl

Ja där ser man... hade läst att "gift" inte var någon garanti men du verkade bli lite irriterad sist... ;) Enligt hemsidan deras så står det att de skriver "other" på paketen så om man åker på tull eller ej verkar vara ett lotteri. MEN å andra sidan, så fina kläder till en så billig penning, då spelar 500 kr inte så stor roll. Klänningara satt jättefint på dig! :)

2008-05-01 @ 16:33:39
URL: http://xl.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0