Shopping i absurdum

Det är en sak jag tänkt på länge, och det är hur hysteriskt vissa bloggare shoppar.
Det handlar inte om nått enstaka, kanske lyxigt, plagg här och där. Utan att de shoppar en jävla massa skit helt enkelt. De hoppar på varje trend och hyllar 250 kronors tröjan.
Varför kallar jag deras shopping för "En jävla massa skit då"? Jo, det måste ju vara skit för allt för ofta ser jag hur de några månader senare säljer plagget med samma slogan. "nästan som ny, endast använd 2-3 ggr".

Varför köpa ett plagg som bara ska användas 2 gånger? Är det inte bättre att skita i att köpa fem stycken 250 kronors tröjor och istället köpa en härlig 1500 kronors tröja som kan användas varje höst och vinter i många år?

Är det då fel att följa trender? Egentligen inte. Men i min bok är det bra mycket mer intressant med egna stilar som utforskas och uppdateras i en mindre hetsig takt. Sen passar ju inte alla trender alla människor och tur är väl det.

Varför skriver jag då detta inlägg nu? Jo, för jag såg en sån osmaklig bild hos bloggaren Colorelle.
Kan en människa ha fler nagellack? Är det inte shopping i absurdum att ha så många jävla nagellack att de endast får plats i en byrålåda!? "Fan, jag hittade inget på stan men ett nagellack kan jag ju alltid köpa".
Hur många ljusblå nyanser nagellack behöver en människa egentligen?
Och detta kommenterade jag i hennes blogg. Att jag tyckte bilden var smaklös och att jag hade önskat att fler bloggare tittade över sina shoppingvanor. Och den kommentaren tog hon bort, så då får jag väl skriva det här då.

Människor, se över era shoppingvanor! Behöver vi verkligen allt skit vi köper?
Nej, tacka vet jag att min begränsade studentekonomi tvingar mig att tänka till innan jag handlar något.
Och jag hoppas verkligen den inställningen håller i sig oavsett vad lönechecken hamnar på.

Bildkälla: Colorelle
Är jag överkänslig eller signalerar denna bild bara helt fel inställning till konsumtion?

Kommentarer
Postat av: Maja

Min reaktion var inte i samma styrka som din, men ändå förfarandes jag över mängden. Och självklara frågan dök upp - Varför? Jag har 24 nagellack och tycker det är några för mycket. Det är olika färger, någon enstaka är det skillnad på i nyanser. Jag kan tycka att de är så många att jag ibland inte kan välja, och då kör jag i vitt/pärlemor eller make up-nagellack. Jag kan tycka att vissa bloggare köper något varje gång de går utanför hemmet...eller så är det bara något slags strategi, för att dra läsare till sin blogg med att nästan dagligen visa upp "nyheter" i garderoben. I vilket fall som helst, så undrar jag varför människor köper ytterkläder/plagg som de sen aldrig använder. Eller skor i samma modell i några olika färger. Jag skulle känna mig stressad av alla skor och plagg och accessoarer som inte hinner se dagsljuset innan de ska upp på Tradera eller Bloppis för att säljas vidare. Jag skulle helt enkelt känna mig stressad. :) Jag kan köpa billig (H&M) och trendigt (men bara för att något är trend behöver inte intressera mig eller vara i min smak), dyrare (även det en gång varit dyrt men på rea blivit inte lika så dyrt längre) men klassiskt eller något jag kan tänka mig för år framåt. Sånt där kanske kommer med åren? :)

2010-10-31 @ 21:07:54
URL: http://somaja.blogspot.com
Postat av: Sandra Victoria

Jag har läst din blogg i två år och har hittills tyckt väldigt mycket om den. Men jag förstår inte riktigt varför du tillägnar ett helt blogginlägg med så negativ kritik mot hennes shoppingvanor? Om hon vill samla på nagellack - låt henne göra det. Sen till dessa människor som köper 250-kronors tröjorna - det kan ta ett tag innan man hittar sin egen stil och alla är inte födda med samma styrka att gå mot trenderna, innan man hittat det som passar för en själv. Och sen så kan kläder vara ett intresse med, att köpa och sen sälja vidare för att kunna köpa något annat - varför inte? Vad jag försöker säga är att alla är olika och att man inte bör dra dem alla över en kant. Och om det var något som var absurt så var det hela det här inlägget riktat och länkat mot en person. Det var bara bittert och sorgligt.

2010-10-31 @ 22:07:49
URL: http://vivelaviedeboheme.blogspot.com
Postat av: Ebba

Eh... Alltså, det där är verkligen ingenting mot mängden nagellack många nagellacksbloggare samlar på sig. Samma gäller för ögonskuggor och annat smink. Ni får nog rasa mot hela sminkbloggarbranschen om ni ska fördöma den här tjejens agerande, haha. Jag äger nog minst lika många nagellack som den här tjejen själv. Vet inte om jag direkt kan försvara den konsumtionen, eller så mycket av min konsumtion över huvud taget egentligen. (Det enda man strikt taget behöver är väl typ två par byxor, kanske tio överdelar, ett par skor och en varm jacka.) Jag är inte perfekt, liksom. Nagellack ger väldigt mycket shoppingkick per krona och därför har det blivit några stycken under årens lopp. Jag gillar shopping (tyvärr) men är ganska pank för det mesta, det är väl det. Jag gillar att titta på min samling och välja och vraka bland olika färger, och jag skulle gärna dela med mig och låna ut eller ge bort lack om någon vore intresserad. Hmm... jag önskar jag hade något mer genomtänkt att skriva, tänkte bara jag skulle kommentera eftersom jag är nagellacks-"tokig" själv.

2010-10-31 @ 22:32:59
Postat av: Anna

Jag håller med dig i sak, jag kan bli mörkrädd när jag läser en del bloggar eller för all del talar med en del människor om vad, eller kanske ännu mer HUR man shoppar. Folk får naturligtvis göra vad de vill för sina pengar, men det vore inte fel om vederbörande också tänkte på vad shoppingen gör med vår värld. 250-kronorströjorna är inte sällan gjorda i bomull, en av världens smutsigaste material, och det börjar ju bli rätt väldokumenterat hur syfabrikerna i Bangladesh funkar.



Däremot kan jag verkligen inte förstå ditt utpekande av en specifik bloggare. Och kanske allra minst baserat på nagellack. Nagellack liksom, dem har man väl i hur många år som helst? Jag använder extremt sällan nagellack öht, men jag skulle nog kunna få ihop i alla fall hälften av den där mängden om jag grävde i lådor och necessärer. Kanske inte så konstigt att en person som gillar nagellack då har den mängden, ihopköpt kanske under... 6-8 år? Och jag vet att nagellack kan torka ihop, men helt ärligt, det händer väldigt sällan om man skruvar på locket ordentligt att ett nagellack inte funkar i över fem år.

2010-11-01 @ 13:26:07
Postat av: Linda

Nej man behöver knappast all skit man köper men låt folk göra vad de vill med sina pengar, du shoppar ju du med? Vem säger att nagellacken är köpta under en kort tid? Vem säger att det inte är bloggarens stora intresse, precis som någon annan köper dyra frimärken och samlar på?

Fattar inte vad jag ens gör på din blogg, du känns så dömande och oförstående :S

2010-11-01 @ 22:16:00
Postat av: tova

Fast finns det någon i västvärlden som köper endast det den behöver?

2010-11-01 @ 23:40:36
Postat av: Lisa

Låt människan göra som hon vill tycker jag. Jag menar vill hon ha så jäkla mycket nagellack får hon väl ha det. För vi alla shoppar ju faktiskt. Mer eller mindre. Men jag tycker som du lite att man ska tänka igenom man gör ett inköp! Speciellt har man så där många nagellack kanske man inte behöver fler, men hon gör ju precis som hon vill!

2010-11-02 @ 01:10:03
URL: http://popflickan.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har du varit på soptippen en helg? Kolla in vad folk kastar. Funktionsdugliga saker slängs till förbränning. Sophanteringsföretagens har aldrig någonsin haft så mycket att göra som nu. Bara för 10 år sedan var det en bråkdel av allt som slängs idag. Det beror ju på att vi överkonsumerar och vad det beror på vet jag inte, men jag hörde ett föredrag av en läkare som sa att vi har aldrig haft det så bra men aldrig mått så dåligt......

Love you

MOR

2010-11-02 @ 08:13:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0