om träning

Ni är många som gav mig så himla fina kommentarer på det här inlägget.
Några efterfrågade att jag skrev mer om min träning och det gör jag så gärna.
Your wish is my command!





Det var frågor om kost, träning och viktnedgång och nu ska jag berätta lite mer.
Nyckeln till viktnedgång är ju helt klart styrketräning. Muskler ökar förbränningen i upp till några dagar efter ett hårt pass. Så det gör att du bränner med energi även om du just den dagen är mer stillasittande. Jag har alltid hatat styrketräning och gör väl det fortfarande, men det blir roligare och roligare. Men vi snackar roligare i rejäla myrkliv. Jag försöker träna 3-4 ggr i veckan och det är med en jävla (rent ut sagt) kraftansträngningen jag släpar mig dit. Sen tränar jag även kondition. Kanske styrka två gånger i veckan och en kondition som kan bestå av powerwalk, löpning, aerobic eller simning.

Jag har hållt på länge utan några egentliga resultat och den stora boven var kosten. jag är uuuuusel på att äta godis en gång i veckan. Men nu kör jag stenhårt, inget onyttigt fram till dagen innan julafton men jag erkänner att när mensvärken fullkomligt drog tankeverksamheten ur mig fanns det bara en tröst. Karamellkungen. Och så fick det bli. Men å andra sidan fick jag slita rejält på gymmet några dar senare.

Allt som allt har jag gått ner 4 kilo, varav jag gått upp ca 2 i muskelmassa. Men det gör inget för den stora vinsten är att jag gått ner 3 cm på princip alla de viktga måtten. Bysten, midjan, höften och rumpan. Därav en smalare siluett. Men den allra störta vinsten är att jag tappat 2 % i fettmängden i min kropp. Det är riktigt riktigt bra. För man ska inte snöa in sig på kilon utan mät kroppen med måttband, det är en mycket bättre måttstock.

Nu när jag styrketränar så mycket så äter jag också mer mat. Det är ok och så som sig bör eftersom min kropp gör av med mer energi. Och det är en regel jag har: riktig mat är aldrig förbjudet. Jag äter ris, pasta, potatis med gott samvete. Och nu för tiden har vissa rutiner blivit naturliga. Jag äter bara en portion, jag väljer sallad till lunch om jag inte ska träna men en rejäl bit lasagne om jag ska träna på kvällen. jag äter knäckebröd istället för bröd och gröt istället för kelloggs all bran (mycket energi i dem). Jag dricker aldrig läsk, alkohol, saft eller juice. Bara lättdryck för ibland är jag bara så satans trött på vatten. Jag har honung i teet istället för socker. Jag försöker äta iallafall 4 gånger om dagen för att hålla igång matsmältningen och dricker mer vanligt bryggkaffe än latte.

Så vad för tips kan jag ge. Upp ur soffan, rör på din bak, träna muskler och var konsekvent i ditt val av mat.
Konsekvens är nyckeln! Man går inte ner mycket på 3 veckor. En större viktnedgång, 10-20 kg, kan ta upp till 2 år. Och det är helt ok. För går du ner snabbt går du upp igen ännu snabbare. Dieter funkar - kortsiktigt. Min viktnedgång är väldigt stabil. Ett halvt kilo och sen ligger jag ett tag på den platån, sen ett halvt till och så stannar jag där ett tag. Och numera är jag medveten om att jag går upp nästan två kilon när det är dags för mensen, så tänk på det. Bli inte förskräckt om vågen visar mer och byxorna är trängre. Vissa tjejer samlar mer vätska i kroppen under mensen än andra.

Så nu är det den 23 december som är nya delmålet. Runt den 17:e kommer en ny vägning och mätning göras och då håller jag tummarna att resultaten gått åt rätt håll.

Har du fler frågor så svarar jag mer än gärna på dem. Men kom ihåg, detta är tips som funkar på mig, kanske inte på dig. Men jag försöker leva efter sunt-förnuft-principen och den tror jag funkar på de flesta!

Stor puss! Och ut och svettas med dig!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Hur mäter du hur mycket du gått ner i fett??

2010-11-21 @ 23:02:47
Postat av: Little Peaché

Sofia: det gör jag tillsammans med min personliga tränare. Då får jag hålla i ett typ av instrument som skickar vågor genom kroppen och så räknas fetthalten ut. Coolt va!? :)

Kram på dig

2010-11-21 @ 23:21:42
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: paula

Du är duktig! Keep up the good work!:)

2010-11-22 @ 21:47:41
Postat av: MOR

Du är hur snygg som helst. Bra jobbat - hoppas att det känns bra i hela kroppen - you amazone....

Love you

MOR

2010-11-23 @ 08:12:36
Postat av: Klara

Vad duktig du är! Själv brukar jag lyckas släpa mig iväg på sån träning som jag själv tycker är kul (spinning & dans) men är helt värdelös på att få till styrketräningen (förutom en och annan spontan planka hemma) HATAR styrketräning. Jag önskar att jag hade den sälv disciplinen att bygga lite muskler, tror som du säger att det gör kroppen gott på långsikt. Men men.. nån träning är bättre än ingen alls iaf tänker jag. :-)

Vilka bra resultat du fått! Jag tycker att du ser så stark ut på alla dina bilder (låter kankse konstigt, ser man det på enstaka bilder på internet liksom?) Men det är nåt med hållningen tror jag. Bra jobbat iaf :-)

2010-11-23 @ 19:58:01
URL: http://klaralykke.blogg.se/
Postat av: Emmas Form - Träning & Kost

Heja heja =) Hellre långsamt och säkert än en snabb nedgång som man går upp lika snabbt igen!



Har själv gått ner nästan 5 kg sedan september. Är nöjd med det och tänkte mig väl kanske 3-4 kg till innan jag gått i mål så att säga!

2010-11-27 @ 21:21:30
URL: http://emmasform.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0