M ratar sprutbyte

I malmö har man i många år delat ut gratis sprutor till narkomaner på infektionskliniken.
Därför var det en chock för mig när jag förstod att sprutbytet inte alls var samma självklarhet i Stockholm.
Trots att moderaterna (suprise!) är det parti som skallar ett rungande nej så antas de andra i alliansen rösta igenom förslaget med hjälp av oppositionen.
För mig är det ett jättebra initiativ att staten subventionerar sprutor. För effekterna är endast positiva.
Det finns en misstro i Sverige om sprutbyte, man tror att knarkar med hjälp av fria sprutor kommer att knarka mer.
Det kunde inte vara mer fel! De kommer inte knarka mer, de kommer endast knarka säkrare. En säkerhet både för individen såväl som samhället.
Att få narkomaner att bli drogfria är en helt annan problematik som inte ens har med sprutbyte att göra. Sprutorna får inte dessa människor att knarka mer eller mindre. Men sprutorna kan bidra till ett lite mer humant liv.
För sanningen är den att heroinister vill inget hellre än att sluta men det är svårt, svårare än du och jag någonsin kan föreställa oss. Och dessa individer är det jäkligt synd om.
Och om hjälp inte finns att få att sluta knarka kan vi väl åtminstone hjälpa dessa människor att hålla sig borta från de olika hepatit virusen och framförallt HIV/aids.

Sprutbyte är bra och humant och moderaterna borde skämmas som inte väljer att stå bakom detta initiativ!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0