Ta en sup för fan

Midsommar är en sån där typisk dag då man ska ha det så sagolikt trevligt och roligt. Och gärna med en massa snaps. Så när jag och David i år blev medbjudna att fira midsommar med två andra par, en liten två-åring och en annan kille kändes det ypperligt. En lugn kväll, med nya trevliga människor, god mat och en chans att verkligen umgås istället för att festa. Men redan på dagen, innan midsommar stången ens har rests, är det en som är full. Han dricker och dricker och jag påminns hela tiden om så glad jag är att jag inte längre dricker. Han sluddrar, snavar och allt detta framför ett litet litet barn.
Att han inte skämdes? Under middagen berättar han om bakfyllor som involverade bajs och en hel del kräk. Han drack snaps och beklagade sig över hur äckligt det var och när jag ska smaka på den första ljuvliga svenska jordgubben lägger han en rejäl rap.
Jag tycker det känns så otroligt sorgligt. Att en man på 26 år sitter i ett väldigt lugnt sällskap där ingen annan var full och bara är så otroligt odräglig. Hans vänner tyckte han var rolig men det gjorde inte jag.
När han gång på gång tjatade om att ska vi verkligen komma hem, ska vi inte med ut och festa. Om och om igen.

Denna kväll i jämförelse med två fantastiska middagar jag haft på sistone med olika vänner sätter verkligen saker i perspektiv. Så länge har mitt liv handlat om att man skulle ha så jävla många vänner och här i Stockholm har jag stundtals känt mig lite nere då jag känt mig ensam och inte riktigt haft någon att hänga med. Men om utbudet är som partyprinsen på denna festen så är jag mer än nöjd med de få vänner jag har. För de få vänner skänker mig sån otrolig glädje och lycka. Vi kan samtala om allvarliga saker utan att omogna kommentarer läggs, vi kan skoja med varandra och på respons, vi hör varandra, ser varandra och talar med varandra. Man kan vara sig själv, respektera sina nära och framförallt respekterar de mig.

Midsommar är, som vi i min familj säger, de misslyckades kväll. Det är sådana typiska kvällar som man ser gråtande tjejer på tunnelbanan som skriker på sina pojkvänner, killar som slåss över en tjej, eller en öl eller varför om ingenting. Kvällarna på det alltid är någon som ballar ur, kräker eller är otrogen.
Denna midsommar var relativt lugn och att vara hemma klockan 1, sminka av sig hemma, gå och lägga sig i sin egen säng och veta att man inte kommer vakna upp med ett tungt huvud känns fantastiskt.

Tack alla ni i min närhet som är sådana underbara individer. Ni ger mig lyckokickar nått så in i bomben!

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Sv: Fyllde 24 förra söndagen så familjen var här och gratulerade. Tackar tackar!

2009-06-20 @ 12:21:45
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Jag förstår inte varför man ska dricka så himla mycket för, själv höll jag mig helt nykter igår och bara hade en lugn kväll här hemma med sambon.



Han borde förstå att även om barnet bara är 2 år så sätter en förälder med alkoholprobelm spår för livet i den lille. Är själv uppvuxen med en far som har alkoholproblem och honom har jag inte haft kontakt med på snart 11 år och detta för att han har/hade problem med alkoholen, jag skulle kunna ta kontakt med honom och kanske han idag är nykter men jag vågar inte chansa och riva upp gamla sår jag nyligt fått läkta fall han inte är det. Tyvärr får jag säga att han förlorde min tillit till honom samma dag som mamma gav honom en sista chans att bättra sig. Hopppas er vän tar sitt förnuft till fånga och inser att han skadar sitt barn nåt hemskt. Kram

2009-06-20 @ 12:26:49
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Helena

Men egentligen är väl den här killen sin egen man och vuxen nog att göra sina egna val. Även vuxen nog att klara av sin egen ångest. Att du sitter och dömer honom gör väl inget bättre.

Visst alkohol har kända dåliga effekter och jag säger inte att det är bra, men att du ska sätta dig ett slags överläge och ser ner på honom för att han väljer att vara full på midsommar.

Hade han varit så hemskt störig så är det ert ansvar att be honom lämna ert midsommarfirande. Men att inte säga ngt då och sedan skriva om det i din blogg och sätta dig över honom, är nästan lika lågt som att bli full på midsommar.

2009-06-21 @ 17:08:23
Postat av: Mamma

Glöm det, lägg det bakom dig, häng inte upp dig han mår förmodligen som han förtjänar. OCH alla kan misslyckas någon gång, det kanske var en engångshändelse.

Kram

MOR

2009-06-22 @ 09:59:15
Postat av: Little Peaché

Helena: Öh va? Jag har väl all rätt i världen att reagera om en människa beter sig illa. För om alla lever efter din devis så skulle alla bete sig som svin och ingen reagera eftersom de är "vuxna nog att göra sin egna val". Helena, jag tycker du för ett sorgligt resonemang

2009-06-25 @ 10:56:30
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Little Peaché

Mamma: i'm over it!

2009-06-25 @ 10:57:00
URL: http://littlepeache.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0