Att hacka på en sparris

I dagens avsnitt av "the City" blev en modelltjej hackad på. "Du är så smal", "mår du bra", "är du frisk" osv. Självfallet blev hon ledsen. I dagens samhälle är det helt ok att vitt och brett prata med en smal tjej och kommentera hur hon ser ut. "Guuuud vad du är smal...du ser ju sjuk ut" är ju faktiskt samma som att säga "guuuuud vad fet du....du ser ju sjuk ut".
Men folk tänker inte på det. Folk tror att det är ok att prata om en smal tjej för vadå, hon är ju smal..precis som tjejerna i tidningen. Folk tror att den där jättesmala tjejen vill vara jättesmal.

Jag har några vänner som varit riktiga smalisar hela livet. Långa, tunna och smala. Fantastiska människor och snygga hela bunten. Jag har en riktigt sparris till pojkvän, lång och skranglig och alldeles alldeles underbar och vacker. Men dessa människor har hela livet fått höra kommentarer om hur de ser ut, att de är så smala, är de sjuka, de borde gå upp i vikt.
De likställs alltid med ätstörningar. Folk har blivit så besatta av att försvara den tjocka delen av befolkningen att man går för långt och börjar hacka på den naturligt smala befolkningen. Och de naturligt smala människorna blir mobbade därför att vanligt folk har så lite vett i huvudet att man tror det är ok att kommentara smalhet när man egentligen borde skita i att kommentera hur folk ser ut över huvud taget.

Jag hoppas innerligt att min blogg inte upplevs som att den bara handlar om kurviga tjejer, och att kurvor är snyggt osv. Jag hoppas det går fram att min blogg handlar om att alla naturliga tjejer är snygga precis som de är. Sen kanske jag ofta drar paralleller till kurvor då jag måste utgå från mig själv och min egen kropp, när jag pratar om mina upplevelser i vardagen kring mode och kroppsideal.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Idag har jag varit på Gathies blogg och kommenterat. Hennes singel som släpps nästa vecka låter jättebra och jag hör på S:en att det definitivt är hon. Har du hört den?

Många kramar

MOR

2009-02-04 @ 12:50:07
Postat av: Lollo

åh har avsnittet kommit upp på mtv nu? jag tittade igår men då fanns det inget! och vad roligt att du gillar min blogg =)

2009-02-04 @ 12:59:55
URL: http://confessionsbyme.blogg.se/
Postat av: Kimberly

Jag har i alla fall fattat poängen! ;)

2009-02-04 @ 15:15:00
URL: http://kimberly.nu
Postat av: Maria

Tack! Äntligen någon som förstår.



Jag hör till sparrisdelen av befolkningen och när folk kommer med sitt "vad smaaaal du är" så kan det förstöra en hel dag. Värst är det när kunderna på jobbet inte kan hålla tyst om det.



Jag är inte sjuk, jag har bara svårt för att gå upp i vikt. Jag kan inte rå för att ingenting fastnar på mig.

2009-02-05 @ 12:53:23
URL: http://www.kalendarium.wordpress.com
Postat av: anna

När jag var yngre fick jag ofta höra såna kommentarer att jag var för smal. Numera är jag så gammal(och åtminstone några kilo tyngre) att jag inte bryr mig!

Postat av: STYLEMIND

Håller med dig,

bra blogg du har...



Det där med monki jeansen, ahr inte provar byxor där men vet att dte är så. Jag som är en 38 kan knappt ha några, inte som sitter snyggt iaf... hm... skumt.



KRAM Jenny

2009-02-07 @ 00:05:14
URL: http://stylemind.blogg.se/
Postat av: Anna

Det är himla fel att hålla på att kommentera andras utseende på det sättet, oavsett om de är smala eller tjocka. Men i just detta fallet så sade tjejen senare "Jag är ju inte ens särskilt smal". Man bara, hallå?

2009-02-07 @ 16:37:35
Postat av: Little Peaché

Anna: Man ska aldrig kommentera hur någon ser ut. Om någon ber dig om din åsikt kan man ge den annars skall man hålla tyst. Och oavsett om hon anser sig "inte vara särskilt smal" eller ej så ska man inte kommentera ändå.

2009-02-08 @ 12:11:07
URL: http://littlepeache.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0