Att förtydliga

Häromdagen skrev jag om sexuella trakasserier och känner nu att jag måste göra ett litet förtydligande.
DET ÄR INTE BARA INVANDRARE SOM KAN VARA SEXISTISKA! Svenska män kan vara precis lika sviniga.
I mitt förra inlägg försökte jag inte antyda att just invandrarmän skulle vara värre än andra män. Utan i min text kommenterade jag hur just denna man kvädade mig på sitt eget språk, inte för att poängtera att han inte var svensk, utan för att helt enkelt klargöra händelseförloppet. Vidare så nämnde jag olika scenarion på vad kvinnor kan uppleva dagligen av alla möjliga män. Men en grej som man kan vara med om är att man blir pratad om på ett språk man inte förstår. Det var ett av mina exempel.
Dessa två grejor var det enda jag nämnde som kunde härröras till icke-svenskar, resten av scenariona kan upplevas med alla möliga män.

Vad jag personligen upplevt är att det finns olika sätt för män att bemöta kvinnor, om vi snackar om de vi upplever som sexisitiska. En grupp med invandrarkillar och en grupp med svenskar kan vara precis lika sårande men de gör det på olika sätt. Invandrarmän skriker, visslar, tjoar och tjimmar, en attityd som vi svenska tjejer möjligtvis tycker är fruktansvärd och vi känner oss som ett stycke kött. Antagligen för att vi inte är vana vid ett sådant bemötande. Åk till Spanien och varenda karl tjoar och tjimmar.
De svenska killarna kan vara väldigt översittande. Genom att förringa en tjej ska man få henne på fall. The Game har väl en utspridd skara följare runt om i vårt land. Vi upplever kanske inte denna sexism som lika illa som den första, för vi är vana vid den.
För är det inte alltid så att det okända påverkar oss mest och det vi är vana vid och hemma med kan vi lättare skaka av oss?

Huvudsaken i diskussion är kanske att vara medveten om att mycket blir ju en generalisering och att man ska akta sig för att dra alla över en kam. För invandrarmän är det ofta inget fel på, likaså inte heller svenska män. Utan vad det möjligtvis är som är fel är att vissa attityder föds i olika grupper, skolor, byar och städer och det är den attityden som i sig är vad som är oroväckande inte huruvida personen är född i Sverige eller ej.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Jag vill bara förtydliga att jag inte tycker att det är OK med männiksor som är sexistiska. Men jag tycker också att många människor är väldigt lättkränkta - ingen tar skit! Det finns människor som är tvungna att ta skit varje dag, de har inget val. För mig är det är stor skillnad på att bli kränkt och att ta illa upp. Att bli sårad, svider men att bli kränkt.. då talar jag i min värld om övergrepp, slag, psykisk terror - sådant som aldrig läks.

Självklart får INGEN, ingen, röra mig, mina barn eller någon människa utan att de själva vill, men om någon gör sexistiska antydningar "i luften" rycker jag på axlarna. Jag har varit med om värre, min bror har varit med om värre, hela min familj har varit med om värre saker, där människor i tid och otid kommenterat vårt ursprung och jag till slut skämts över mina föräldrar och såklart mig själv. En gammal man på mitt jobb (pensionär nu) klappade mig "faderligt" i baken. Jag vände mig om och sa helt lugnt, det där kändes inte så bra, vi känner inte varandra tillräckligt bra. Han skämdes som en hund. Hade jag skrikit på honom hade han förmodligen sagt att det var väl inte så farligt, en liten uppiggande klapp... och så hade fajten varit igång.

Jag var inte med när händelsen med dig inträffade, men jag vet att det finns en massa skruvade typer som är i stånd att göra konstiga saker. Det är upp till dig att avväga om situationen kräver att du tar strid eller inte. Om du måste kriga och situationen kräver det, så gör det.

Var rädd om dig, Love you!

MOR

2009-08-24 @ 09:50:49
Postat av: Mamma

Oj, jag som gjorde ett så långt och i mitt tycke bra inlägg och så verkar det ha försvunnit.

KRam

2009-08-24 @ 11:09:02
Postat av: Mamma

Don't mention, I'm blind.....

2009-08-24 @ 11:09:57
Postat av: Cia

Man märker ganska tydligt hur smygrasismen puttrar under ytan trots alla nekanden. Jag är less på denna jäkla idiotiska xenofobin som råder i Sverige idag.

2009-08-26 @ 14:18:22
Postat av: Little Peaché

Cia: jaja då får du väl tycka det puttrar då. Jag vet vart vad jag står och jag hoppades mitt förtydligande gjorde det klart.

But apparently not!

2009-08-30 @ 21:14:46
URL: http://littlepeache.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0