Nykterister är mer fashionabla

Det är fler och fler kändisar som går ut med att de är nykterister. Enligt undersökningar så är det även allt fler och fler unga som inte dricker och inga besked kan göra mig mer glad. För dagens alkoholvanor är skrämmande. Det är mer än regel än undantag att folk gör sin sexdebut under berusning, att tunnelbanan är nedkräkt på lördagkvällar än tisdagseftermiddagar och att storstäders helgbruncher senareläggs för att folk ska hinna sova ruset av sig.

Våren har kommit till stan och folk firar det med kall öl i solen, rosévin på balkonger och somriga drinkar på uteserveringar. Och en kall öl är kanske trevligt men det stannar sällan vid en. Det rör sig snarare om fyra. Och det gör mig rädd. När folk får reda på att jag inte dricker sägar majoriteten att det är så himla "strongt jobbat" själv hade de aldrig klarat det. Vad betyder det? Att alla jag pratar med har alkoholproblem? Nej, en del har det med största säkerhet, men alla de andra lever i ett samhälle där discokvällar förknippas med fyllor, där första dejten blir bra mycket enklare om man tar den kvällstid med öl handen än dagtid med en take away latte. Folk är så vana vid tryggheten och säkerheten som alkohol bibringar att de helt enkelt är rädda för att vara utan det.

Folk firar med alkohol, folk dricker när de är nere, folk dricker för att koppla av, folk dricker för att peppa igång sig, folk dricker för att varma ner och folk dricker för sällskaps skull. Listan är oändlig. Det finns nämligen, enligt vårt samhälle idag, inga stunder då en kall öl eller ett somrigt glas rosé inte är perfekt.

Alkohol romantiseras. Människor som hatar rödvin dricker det ändå när de är deppiga. För då är det ju precis som en fransk film. Folk som blir illamående av tequilashottar gör det ändå. För de är ju så kul. Folk som inte gillar öl dricker det ändå. För att de är ju rockigt med öl.

Nej, folk dricker som fan och beter sig som svin och jag är så otroligt glad att vi börjar se en ny trend. Unga som senarelägger sin alkoholdebut och vuxna, såväl som unga, som tar totalt avstånd. Det glädjer mig för de människorna får, precis som jag, möjligheten att upptäcka en helt ny värld. En glasklar värld där det aldrig går att gömma sig bakom något eller dränka sina bekymmer.

En glasklar värld där man tvingas vara sig själv och på så sätt lär sig mycket om sig själv. Man växer och närmar sig ett alldeles otroligt äkta och fint liv.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra skrivit!

Jag dricker inte heller alkohol och är grymt nöjd med mitt beslut. Dock tycker jag att det är märkligt att det är vi som aldrig dricker som ska behöva stå till svars för varför vi inte gör det. Varför ska normen vara att dricka?Pluggar i Tyskland sedan i augusti och inte en enda gång har jag fått frågan här om varför jag inte dricker alkohol. Här är det liksom inget konstigt utan folk kan vara "normala"även om de inte dricker.De enda människorna som har frågat mig angående alkohol har varit svenska studenter...Tycker det säger ganska mycket om vår svenska kultur...

Glad att du vågar stå upp för att inte dricka!

KRAM

2009-04-28 @ 20:44:08
Postat av: Maria

Som du redan vet är jag "en av dem" och det bestämde jag mig för redan när jag var tolv. Ingen av mina kompisar hade börjat dricka då, vi levde i en ganska skyddad lantismiljö och frågan var på intet sätt aktuell men jag bara konstaterade att nej, det är inget jag har lust med. Jag vill aldrig bli full. Varför skulle jag vilja bli det? Jag har aldrig känt mig direkt ifrågasatt men nog blir folk snopna och ärligt förvånade ibland. Att alkoholfria alternativ kan efterfrågas av någon som inte är gravid är inget folk ens tänker på. Mycket märkligt, men sant. I vuxen ålder har jag smakat, och konstatera att smaken verkligen inte förespråkar någon ändring av min ståndpunkt. Som nykter syns man dock sällan lika mycket, och därför blir vi ofta väldigt "tysta" förebilder. Vi är den där minoriteten som låter bli något, inte en minoritet som gör något. Eller visst gör vi något, men inte något synligt. Vi dansar och skrattar ju som alla andra, men utan en flaska i handen. Den detaljen är det inte många unga som tänker på, så därför skadar det inte att "tala ut" när tillfälle ges... (När man av en eller annan anledning träffar unga i ett sammanhang där det känns relevant.) Att du, jag, Clara och många andra poängterar vårt nyktra val med jämna mellanrum kan tyckas tjatigt för de som känner oss men det är åh-så-nyttigt för dem som behöver få höra det.

2009-04-28 @ 21:10:53
URL: http://ellenmariamadelaine.wordpress.com
Postat av: Charlotte

Jag dracka först när jag var 20 år men håller det fortfarande med måtta då jag har alkholism rätt nära i släkten.

2009-04-28 @ 22:47:41
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Jenny N

Hej!



Jag håller helt med om det du skrivit. Jag själv har aldrig druckit något trots att jag inte tyckt om det och jag dricker alkohol väldigt sällan. Nu på Valborg (i Uppsala av alla ställen) har jag bestämt mig för att dricka hemmagjord lemonad istället för öl! :-)



Inte för att jag har någon sträng regel som jag absolut måste följa, nej, jag vill inte tvinga mig själv till varken det ena eller det andra, då blir det bara ångestladdat (och har man inte haft ett problem ska man inte göra det till ett). Jag säger inte att jag "väljer" att inte dricka alkohol. Jag är sugen på lemonad, jag är inte sugen på dräggig öl och jag tänker inte vika mig för "peer pressure", för DET finns det absolut ingen anledning till.

2009-04-28 @ 23:05:16
Postat av: Tant Brun

Kunde verkligen inte skrivit det bättre själv...Är så rörande enig. Tack för att du genom detta peppar även mig som inte har en vidare förstående omgivning...

2009-04-29 @ 10:40:27
URL: http://tantbrunsfunderingar.blogspot.com
Postat av: Fatima

Jag är själv en av dem som dricker alkohol och jag ser verkligen inget fel i att njuta av en kall öl eller gott vin. Jag tycker att det är helt upp till var och en om man vill eller inte vill nyttja alkohol. Jag förstår att det är frustrerande för er som nykterister att ständigt behöva stå till svars. Jag tycker också att det är helt fantastiskt att "hippa" kändisar går ut med att de inte dricker. Jag tror precis som du, att många vågar senarelägga sin debut eller kanske inte debutera alls.



Ibland får jag dock känslan av att nykterister ser ner på och drar alla som dricker över en kam. Tycker du/ni att man kan ha ett sunt förhållande till alkohol, eller förstår ni endast nolltolerans? Bilden av någon som använder alkohol att gömma sig bakom eller för att våga, är nämligen något jag inte alls känner igen mig i.



Kram

2009-04-29 @ 11:59:21
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Vifsla

Jag har kört så mycket taxi och sett så mycket skit. Fylla, alkisar, småbrudar som är skitfulla, slagsmål, kastade förlovningsringar och tårar. Och allt detta pga fyllan.

Men något som jag tycker är fult är öltältet som de ställer upp under Vasaloppet. Folk är fulla halva vasaloppsveckan. Och så säger de att idrott och sprit inte går ihop.

Till och med nu under Bustercup (ungar som spelar innebandy) så såg jag föräldrar som tog sej några öl innan ungarna skulle spela match.

Då är det jävligt nödigt.

2009-04-29 @ 21:52:16
URL: http://www.vifsla.blogspot.com
Postat av: jessica/vintageportalen.se

håller med dig.

jag dricker så ytterst lite att det knappt kan räknas. kanske blir någon gång per år eller så. men bara för att jag själv vill. så många som dricker för att andra gör det, för att bli "sociala, roliga, häftiga", för att våga. har själv växt upp med en alkoliserad styvfar så jag har sett baksidan av alkoholen för många gånger. och därför har jag mer eller mindre valt bort den.

tyvärr talas det för lite om sånt här och alldeles för mycket om annan strunt. bra att du skriver om det!

2009-04-30 @ 16:08:56
URL: http://www.vintageportalen.se
Postat av: Nilla

Själklart skall alla få ta de beslut de vill själva, men har ni tänkt på hur många som skulle bli utan jobb om alkoholen inte fanns, hur mycket kultur som skulle gå till spillo? Så mycket goda smaker man skulle missa? För en sjurätters svsmakningsmeny på ex. operakällaren blir inte samma sak om man inte har rätt viner till. En Cola kan inte fylla det tomrummet som en fin Shiraz eller viogner gör...

Självklart Håller jag med om allt du säger om alkoholens baksidor, men att avstå alkohol är inte strongt, det är att missa en hel värld av smaker och upplevelser.

2009-05-07 @ 19:36:50
Postat av: Little Peaché

Nilla: Detta var det dummaste jag någonsin hört. Dina argument är samma som knarkare använder.

Brist på jobb: ja det skulle ju vara systemet då. För alla servitriser skulle kunna fortsätta jobba och servera mat och annan dryck. Bartenders skulle kunnna vara kvar för om vi levde i en alkoholfri värld skulle alla dricka alkoholfria drinkar.

Vad för jävla kultur skulle gå till spillo? Det största kulturarvet som alkohol fört med sig är alkolismen.

Kanske gör vin en middag godare men det handlar inte om det. Det handlar om människor som du. Människor som du som spottar på oss som inte dricker. När du säger "att avstå alkohol är inte strongt det är att missa en värld", förstår du vad du gör mot mig då? Jag har i två års tid kämpat för att hålla mig nykter och du hånar mitt beslut. Ett beslut som handlade om liv eller död. För vet, jag väljer fan hellre att leva nykter än dö med en trevlig "shiraz eller viogner" i handen.

Fy skäms på dig!

2009-05-14 @ 10:10:33
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Svaret

Little Peaché tackar för det, Det känns som det är en sådan kommentar som är tillför att provosera. Varför? För att personen ifråga har problem och minskar sin oro genom slänga över sina problem på andra. I det här fallet vi nykterister. Det ända sättet att ge igen på sådana är att må bra och lyckas, är det inte konstigt. Jag blir iallafall motiverad när någon säger något som bara en korkad nervgiftsförtärare kan säga. Då vill jag studera eller göra något konstruktivt.

2009-11-28 @ 00:42:28
Postat av: Bra skrivet!

Jag känner igen mig så mycket i det som du har skrivit, det känns lättare att stå upp för sig själv när man vet att andra också tänker och agerar på samma sätt som en själv.Ibland kan jag uppleva att det är svårt att förklara sig varför man inte dricker, det borde inte vara så! Normen bland svenska ungdomar/vuxna är att man dricker på helger och fester. Denna text uppmuntrade mig verkligen, det värmer att se att det finns flera människor som tar avstånd helt från alkohol.

2010-01-14 @ 22:59:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0