Nu har jag funderat lite

Igår skrev jag om galna människor som var blodtörstig jakt efter Matthew Williams kläder. Det fick mig att tänka. För många av dessa människor som köar i timmar har kläder som sin största passion och sin enda hobby. Deras längtan, nedräknande av dagar och timslånga köande är ingen skillnad från när jag 14 år gammal köade timmtal för att stå längst fram på Håkan Hellström konsert. Eller när jag köade 8 timmar på att stå längst fram på Coldplay. Deras köande är ingen skillnad från när Sagan om Ringen fantaster sover i en vecka utanför SF:s biografer.

Deras genuina passion är inget som man ska se ner på. Man ska inte fnysa åt "dessa hysteriska tjejer som skubbar jobbet för att köpa en sketen klänning". För om detta är deras riktiga passion och hobby så ska väl deras entusiasm tas på lika stort allvar som en cigarrsamlande gubbe som väntar i veckor och sen skubbar jobbet för att få vara den som hämtar ut den första lådan cigarrer. Eller den bilentuasiast som spenderar alla sina pengar på att köpa gamla reservdelar för att rusta upp en gammal raggarbil.

Däremot kan man kanske tycka att de tjejer, ganska ointresserade faktiskt, som dras med i hetsen är lite tillgjorda. De som är måttligt intresserad, måttligt roade och i ärligaste laget inte heller har någon riktigt aning om vem denna Matthew Williams är. Att de springer runt på H&M och skriker som hysteriska Backstreet Boys fans är för mig synnerligen märkligt. För det är bara töntigt. Det är liksom som att säga att man är Håkan Hellströms största fan för att sen börja sjunga på hans bästa låt någonsin, den som handlar om en liten fågel blå. Det är ju faktiskt också ganska töntigt.

Med detta vill jag väl mest ha sagt att folk fnyser vitt och brett och människorna som köar utanför H&M, men ibland ska man kanske inte fnysa åt dem alls. Kanske man ska se den äkta passionen i vissa och de andra, de man tycker är lite tillgjorda, de kan man tycka är tillgjorda på sin insida. Man behöver inte fnysa åt dem så att de ser. Det är kanske lätt att dras med i den hysteriska stämningen där på H&M. För alla kan vi dras med. Lite som när jag drogs med i den ambitiösa juridikstämningen och högt och tydligt förklarade att Leif Pagrotsky är min favoritadvokat. Då var det många som skrattade, fast de flesta på insidan, för de insåg att jag bara drogs med. Och att jag sa fel.

Kommentarer
Postat av: mini. FUCK YOU RIGHT BACK

Du charmar oss alla....



/MINI



minibell.blogg.se

2009-04-24 @ 15:39:37
URL: http://minibell.blogg.se/
Postat av: mini. FUCK YOU RIGHT BACK

Ja, skäms på mig!

Nu var jag dum...

Kanske bäst att jag går i ide hela sommaren!

Så mycket skäms jag....





/MINI



minibell.blogg.se

2009-04-24 @ 16:30:37
URL: http://minibell.blogg.se/
Postat av: fröken lila

det var mycket kloka ord du skrev här. tack för att du delar med dig av dina tankar! det gör din blogg sá unik och underbar...



tack för dina svar förresten! och det vore hur snällt som helst ifall du skulle ráka hitta en snygg topp med páfágel (fjäder) nágonstans secondhand.. imorgon ska jag pá loppis och till secondhandbutiker och leta själv!

2009-04-24 @ 18:29:05
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: ebba

Matthew Williamson heter karln...

2009-04-24 @ 19:55:19
Postat av: Mallis

Klart att man är intresserad, men jag tyckte inte att det var min stil riktigt. hade det varit nåt jag ville ha. Då hade jag nog med köat i hysterin. Eller ja på nätet iaf.



Klart att man rycks med av förväntan men det finns ju gränser. Skrika njaa.



Kram

2009-04-25 @ 11:11:52
URL: http://malliss.blogg.se/
Postat av: anna

Att känna glädje och passion är ju underbart!

ha en bra helg!

Postat av: Fotofix

Hoppas du får en härlig lördag :)

Kolla gärna in min fotoblogg.

2009-04-25 @ 15:26:53
URL: http://fotofix.blogg.se/
Postat av: Maria

Oavsett vilket så är det ALDRIG acceptabelt att halvt gå över lik och orsaka andra skada för att få vad det än är man vill åt. Köa för all del, spring för all del, men ge fan i vassa armbågar, riv och slit! Anser man dyligt beteende vara befogat har man tappat greppet om verkligheten. Den där blodtörsten efter vad-det-nu-är som säger att nu ska JAG ha, JAG ska längst fram, den prylen/platsen är MIN och ingen annans och om nån försöker ta den då j-vlar...den är inte hälsosam. Må så vara att man brinner för något men man kan ju inte glömma bort vad som EGENTLIGEN är viktigt för det. Lite hyfs och fason har även en fanatiker skyldiget att göra utrymme för!

2009-04-25 @ 20:49:12
URL: http://ellenmariamadelaine.wordpress.com
Postat av: Dave

Där har du en poäng. Det är alltid lätt att kritisera andras beteende, och folk är alltid extra snabba på att kritisera när det handlar om en kvinna som drar något till det extrema. Då är det alltid ofattbart, konstigt och löjligt, medans mäns fanatiska intressen väldigt sällan ifrågasätts.

2009-04-26 @ 13:37:12
Postat av: En magisk purt til en anan värd

Ja varför ska vi döma allt och alla hela tiden. Kan det inte bara få vara...

2009-04-26 @ 15:23:04
URL: http://www.moa-fatamorgana.blogspot.com
Postat av: Fatima

Allt som ses som traditionellt "kvinligt" har svårt att få samma status som "manliga" intressen. Sjukt men så är det. Bra skrivet!



Bara en fråga, vad betyder skubba/skubbar jobbet ? Är det dialektalt eller har jag helt enkelt missat detta ord?

2009-04-26 @ 17:07:41
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: EGOFLOW

Hobby som hobby egentligen... Fast det är sjukt hur hysterin späs på av alla moooooooooooooodebloggare.

2009-04-26 @ 22:03:44
URL: http://egoflow.blogg.se/
Postat av: paula

du suger på att uppdatera:(

2009-04-27 @ 21:10:53
Postat av: Mamma

Matkö är OK för man har inget val när man svälter, kö vid "immigrations" vid gränskontroll OK, inget val där heller, för det finns köer man helt enkelt måste köa ex. taxikö, buss mm. Men att köa för konsumtionsvaror, aldrig i livet! Jag betalar för att slippa... man kan ju köa ihjäl sig.

Love you

MOR

2009-04-28 @ 13:40:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0