När alla har blivit våldtäktsmän

Härom veckan läste jag om Hanna som var med om att en okänd man onanerade på henne i tunnelbanan. Det har fått mig att med andan i halsen hela tiden känna efter om någon på tunnelbanan trycker sig lite konstigt mot mig eller låter lite konstigt.
Häromdagen såg jag Efterlyst på tv som handlade om våldtäkter i Stockholm och många av dem hände på, vid eller i anslutning till en tunnelbaneresa. Gärningsmännens sätt att hitta tjejer var att börja prata med dem i trappen.
Igår började en okänd man prata med mig i trappan. Han frågade lite om min juridikbok jag hade i handen. Han har tydligen själv läst den i sin utbildning. Vi pratade om min utbildning och om hans. Jag berättade om David och om livet i Stockholm. Han frågade hur jag trivdes i Stockholm och jag sa att jag kände mig lite ensam. Då gav han mig sitt nummer och sa att jag kunde ringa om jag någon gång ville fika, få en ny vän eller bara hitta på nått.

Jag tog emot hans nummer med ett leende men visste på insidan att denna kille kommer jag aldrig ringa. Och är inte det bra hemskt? Han verkade supertrevlig, visste att jag hade pojkvän och eftersom han studerade till socionom kan man ju dra slutsatsen att han bryr sig om människor.

Men han är en trevlig människa som jag aldrig kommer träffa igen och allt för att han råkade börja prata med mig i tunnelbanan om en bok och för hans snopp mellan benen.

Tråkigt samhälle det här!

Kommentarer
Postat av: madelaine

GRATTIS GUMMAN!!! Gud va roligt!!!!!! Gick det bra då? ja klart det gjorde iom att du kom med ! Men hur kändes det?? Massa kramar

2008-09-19 @ 15:50:14
URL: http://madelainef.blogg.se/
Postat av: Karin

Shit vad du verkligen slog huvudet på spiken med detta inlägg.. riktigt bra skrivet Frida!

2008-09-19 @ 17:21:48
URL: http://budord.blogspot.com
Postat av: Hundmodebloggen/Emma

Ja, det är jävligt trist att det är så. Har själv fått, och slängt, många telefonnummer på liknande vis. Ibland är det ju uppenbarligen äckliga typer som inte alls bara vill bli ens nya kompis, men man har säkert missat potentiella fina vänner också.

Men, förutom könsperspektivet, är det inte också lite "svenskhet" som ställer till det? Att man faktiskt inte kan träffa kompisar på stan hur som helst utan måste lära känna folk i sammanhang, på jobbet, på fester eller genom andra?



SV: Kalle berättade att ni hade setts, kul! Vi borde hitta på något "parigt" alla 4 någon dag!



Kram!

2008-09-19 @ 20:22:12
URL: http://poshpoodle.blogg.se/
Postat av: nina

Ja d e verkligen tråkigt när samhället har blivit så komplicerat att man helst ska misstänka allt främmande folk tills man lärt känna dem och kan bedöma dem som "safe". Det som förr var onödig paranoja e idag att vara alert och mån om sig själv...

Men jag älskar din blogg och dina outfits!

2008-09-19 @ 21:38:26
Postat av: TÄVLING HelloNicki

TÄVLING i min blogg ! Super söt väst !!!

2008-09-20 @ 03:53:30
URL: http://hellonicki.blogg.se/
Postat av: marianne

verkligen jättetråkigt att man nästan måste ha ögon i nacken för att befinna sig på tunnelbanestationen. knäppt. men ja, tyvärr strimlar det av äckelmänniskor, och det tragiska, är ju att man aldrig riktigt får veta om personen är "ett äckel eller "en potentiell vän". aja, jag förstår dig iaf. :) ge en chans är dock kanske någe att fundera på. du kunde ju tatt med dig någon tjejkompis, eller din kille t.o.m. och bett honom ta med nån också, typ att det vore trevligt om ni blev ett "fikagäng". :)



puss!

2008-09-20 @ 13:33:15
URL: http://hippienerd.blogg.se/
Postat av: Mamma

Det är bra att du är försiktig!

Puss

MOR

2008-09-22 @ 08:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0