Jesu Lekamen är inte alltid en smakfull dryck

I sin blogg har Stina ofta undersökningar och den senaste har handlat om alkoholvanor.
Just dagens alkoholvanor såväl som dagens inställning till droger är ett ämne jag länge velat skriva om i bloggen och det är ett ämne jag ofta pratar om. Jag är sen 14 månader tillbaka nykterist och det är ett ställningstagande som väcker mycket blandade känslor i människorna runt omkring mig.
Vissa beundrar mig och säger ”wow, om ändå jag klarade det!”. En mening som är så otroligt sorglig för det är bara människor med ett osunt förhållande till alkohol som räds tanken av en vit månad. Vissa himlar med ögonen och säger ”äh ta en sup så blir allt bra” vilket är respektlöst och jävligt töntigt. För en sup till gör ingenting bra. Jag trodde en gång i tiden att en sup till gjorde saker lite bättre men det gjorde allt bra mycket värre. Den sista kategorin människor är de som med kuvad blick tyst berättar ”att jo jag har nog lite problem med spriten”. Deras förtroende är fint men det finns tyvärr ingenting jag kan göra.
För faktum är att alkoholism är idag ett utbrett problem bland alla kön, alla åldrar och alla slags typer av individer. Jag upplever att ytterst få människor går ut och dricker 1 öl på förfesten och 1 öl på discot för att sen dricka vatten eller läsk. Snarare är det så att halva nöjet med festandet är att bli asplakat. Skämtsamt pratar folk om sina ”sjuka bakfyllor”, ”Shit vad pinsamt jag var igår”-minnen och i tysthet oroar de sig över slagsmål, otrohet och klamydia.
Alkohol är en drog. Skillnaden är att alkohol är lagligt. Andra droger är inte lagliga men framförallt är de farliga. Och jag är så jäkla trött på denna drogliberalism som finns i dagens samhälle. ”Vadå en joint är ju inte värre än ett glas vin”. ”Äh vadå lite koks, jag snortar bara någon gång då och då, fan jag har ett stressigt jobb”. ”Äh en E tablett är inte farlig, men blir bara kärleksfull”.
Ni kanske tror att det är människor i såkallade dåliga sällskap som säger så här? Då har ni fel! Detta är människor som på alla håll och plan är fantastiska, fina och rara människor, men deras drogliberalism gör tyvärr att jag vägrar umgås med dem. För droger är inte ok, det är farligt och det kan i för vissa leda raka världen in i ett fruktansvärt missbruk. Som ibland slutar med döden.
Jag säger inte att alla ska vara nykterister. Men jag säger att alla borde vara emot droger och alla borde dricka med måtta. En bakfylla är ett tecken på att kroppen är skadad, en minneslucka är kroppen som säger att den blev alldeles för förgiftad och en fylla gör dig inte gladare, roligare eller trevligare. Du kanske tror det, men jag är nykter varje dag, varje helg, varje natt och dag och ser er som är fulla. Ni är varken snygga, roliga, trevliga eller charmiga. Ni är svettiga, fumliga, klumpiga, illaluktande och jag kan fortsätta listan i oändligheter.

Drick med måtta och gör dig själv en tjänst!

Kommentarer
Postat av: Mathilda

svar: åh, tack vad glad jag blir.

2008-09-24 @ 20:16:54
URL: http://mathilda-s.devote.se
Postat av: Julia

Det här inlägget var ett av de bästa som du har skrivit!

Jag är också mykterist och jag håller absolut med dig.Varför är det alltid vi som inte dricket som hela tiden ska förklara oss?!Jag blir så trött...

Fortsätt skriva dina underbara inlägg!

Kram Julia

2008-09-24 @ 20:52:10
Postat av: Kristoffer Lindh

Här har du lite nya fikaförslag:

Torsdag nästa vecka, fån 11:30

Söndag nästa vecka efter 13

Måndagen veckan därpå när som helst.

2008-09-24 @ 23:21:33
URL: http://ungfarbror.blogspot.com
Postat av: Kristoffer Lindh

Förlåt för att jag dubbeltpostar, men jag vill bara säga att jag håller med om ditt inlägg. Även om jag inte är helnykterist så tycker jag att supande är ett jävla otyg. Jag skulle vilja lansera begreppet festnykterist: Att man inte dricker när man har party, utan bara för att man tycker att det är gott.

Jag håller också med om att det är väldigt deppigt att det är de som är nyktra som måste förklara sig, jag har blivit utskälld flera gånger för att jag inte druckit, det är väl ändå helt patetisk?

2008-09-25 @ 08:02:17
URL: http://ungfarbror.blogspot.com
Postat av: Att ha det gott

Mycket bra

2008-09-25 @ 08:15:46
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: Mamma

I vår släkt är många nykterister eller ytterst sparsamma med drickandet. Inte av religiösa eller politiska skäl utan för att man är rädd för att bli full. Vår kultur tillåter inte fylla, så ditt ställningstagande tycker jag är väldigt sunt och väldigt bra. Jag känner mig stolt att du tagit det beslutet utan påverkan från din familj. En vän till oss dricker aldrig, därför att 2 av hennes syskon dricker - alltid.

Man gör saker när man druckit som man aldrig skulle drömma om att göra i nyktert tillstånd. Tänk dig att vara i min ålder och full, det finns inget värre tillstånd, inget värre, inget. Som tur är vet de flesta sin gräns idag, men jag vidhåller att dessa bag-in-box är ett otyg.

Love you

MOR

2008-09-25 @ 09:32:29
Postat av: Lena

själv är jag inte nykterist, men jag dricker ytterst sällan och om, så brukar det räcka med ett glas vin eller en öl till maten eller till en skön film.

jag har upplevt att i tyskland, där jag bor, är det mycket mer ok att dricka en cola eller vatten eller en alkoholfri cocktail när man går ut än i sverige. jag tyckte alltid det var väldigt tråkigt att förklara att "nej, jag ska inte köra ikväll, jag har bara ingen lust att dricka öl" när jag inte ville dricka på en utekväll i sverige.



sedan har jag också märkt att i och med att det finns fler spännande alkoholfria alternativ i tyska barer finns det fler folk som dricker dem istället för alkohol. och det är ju faktiskt kul!

2008-09-25 @ 09:46:08
URL: http://froekenlila.blogspot.com
Postat av: emma

ja, verkligen



hoppas du har en bra dag

2008-09-25 @ 10:52:02
URL: http://emmadowntown.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0