När lättnaden är som ett bomullstäcke

Jag köpte massa modetidningar när jag var i London.
De är billiga, tjockare och ser så lyxiga ut.
Tyvärr känner jag mig lite besviken. Mycket av tidningen är många sidor med reklam, många sidor med prat om skönhet, många sidor med prat om träning, mat, vikt osv. När jag sitter och bläddrar igenom artiklar om hur man tonar sin kropp som Gwyneth Paltrow, lyckas bränna 17% mer fett innan ett träningspass, hur en psykolog ska hjälpa en ätstörd tjej, hur par bråkar om att hon tränar för mycket och han äter godis för mycket så känner jag en enorm lättnad.
Jag känner en lättnad över att inte ha dåligt samvete för att jag äter kaka när jag fikar. Jag känner mig lycklig över att inte längre lägga tid, ork och energi på att gråta över min vikt, oroa mig över min kropp och ha ångest för att jag "inte är perfekt".
När jag nu äntligen sätter mig ner och tänker på hur lättad jag känner mig kan jag också börja reflektera.
Reflektera över all tid jag nu kan lägga på annat, all ork jag har över och all energi som kan användas positivt.

Tänka sig! Folk idag säger att det är all media som får oss att må dåligt över våra kroppar, att det är tidningar, tv och serier som promotar ett sjukt kroppsideal. Men kanske det är vi som låter oss må dåligt och kanske det är vi som är dåliga på att läsa mellan raderna. Vi vet att ytterst få människor är ultrasmala av sin natur men ändå låter vi oss gå på det om och om igen att alla kändisar föds med snabb matsmältning. Nästa gång du kollar på en smal kändis och tänker att din önskan är att få se ut sådär, tänk då på alla löpsedlar som just nu skriker ut följande citat från Carolina Gynning: "Jag äter ingenting!"

Var inte ledsen! Var glad över att du kommit till en punkt i livet där det är helt okej att inte se ut som alla andra. Och framförallt var glad att du slipper gå runt och vara hungrig för att du tror att det gör dig snyggare. Det gör dig inte snygg, bara...hungrig!

Kommentarer
Postat av: ivo

innehåller inte alla modetidningar massa reklam?

2008-10-12 @ 18:28:25
URL: http://mrki.blogg.se/
Postat av: Jennula

Tänkte bara kika in och säga att din blogg är grymt inspirerande. Fantastiska åsikter som känns så rätt och ger en självförtroende :) Keep it up!

2008-10-12 @ 20:12:59
URL: http://jennula.com
Postat av: Katarina

Du är så himla bra och skriver sånt som jag glömmer bort ibland. kram på dej!

2008-10-12 @ 21:08:51
URL: http://pleur.blogg.se/
Postat av: yume

Jag håller med. Ett tag så tänkte jag inte så mycket på min kropp tills jag gick förbi en spegel och så. Då kom det där gnagandet i huvudet. Men nu känner jag mig inte så, för att jag vet nu att jag är perfekt som jag är. Jag är ju mig själv och ingen annan. Finns inte fler av just mig. Tack för en hel festlig blogg. Som sagt i en annan kommentar: mycket inspirerande!



Tjo hej och nyp i stjärten!

2008-10-12 @ 23:42:02
URL: http://yuniku.blogg.se/
Postat av: Free Fashion Pia

Jag tror vi alla måste hitta våra egna sätt för att bli nöjda med oss själva, MEN jag håller fullständigt med dig om att de stora "glossiga" magasinen och deras innehåll gör en mer deprimerad än glad när man väl har bläddrat förbi all reklam och otäcka parfymprover....jag har i princip bojkottat dom sen åratal tillbaka.

2008-10-13 @ 10:43:12
URL: http://freefashionblogg.blogspot.com/
Postat av: Nathalie

tidningar som bara skriver om bantning, träning och skönhet har jag slutat läsa för länge sedan! usch, de ger mig ingenting alls..

2008-10-13 @ 14:24:53
URL: http://nenneblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0