Nej nu!!!

Sigrid skriver om Edie Sedgewick, Andy Warhols musa. I ett tidigare inlägg skrev hon att hon blev så himla inspirerad.
Jag fattar ingenting. Denna Edie var anorektisk, neddrogad, utfattig, sexuellt utnyttjad och sen hängde hon lite med Mr warhol innan han hittade en ny. Hon var inte cool eller häftig. Måhänga att hon var vacker och hade coola kläder men jag tror det otroligt farligt att glamorisera neddrogade såkallade ikoner. För det finns inget med droger som är inspirernade, häftigt eller coolt. Det finns inget med ätstörningar som är kul, glittrigt eller glamoröst.
Jag tror det är viktigt att se upp till kvinnan på ica, tanten som bor i ens trapp, ens mamma som kämpar varje dag, sin syster som är himla bra, kvinnan som jobbar inom det mansdominerade yrket och så vidare.
Jag hatar att man älskar filmen Pretty woman då den faktiskt handlar om en prostituerad. Richard Gere upplevs som en sympatisk man vilket är sjukt för vad han är i filmen, är en usel sexköpare.
Jag hatar att man älskar sångaren i Libertines, Pete Doherty, när han är en smutsig, urfattig, nerknarkad kille. Det finns ingen skillnad på honom och en narkoman på gatan. Men ändå tycker folk det är ok att digga Pete och älska honom, men se ner på uteliggaren och rynka på näsan.
Edie Sedgwick, och alla andra modeller som är ätstörda och knarkar, är inte coola, inte musor, inget att se upp till. De lever ett tragiskt liv som ingen hade önskat sig om man väl var där.

Det jag vill säga är bara att man ska vara försiktig med vem man väljer att vilja efterapa, likna och inspireras av.
För det är fel att välja fel idol, och man kan hamna rejält snett här i livet.

Kommentarer
Postat av: Miss Muffin

Jättebra text. Det är väldigt underligt att sådana saker blir stylish när de är en del av populärkulturen istället för att vara en del av samhällets baksida - saker som egentligen behöver åtgärdas inte beundras.

2008-11-27 @ 22:03:42
URL: http://tougher-than-the-rest.blogspot.com
Postat av: Anonym

Man kan trots en persons brister/problem/sjukdomar se upp till dem. Att se upp till Doherty som en musiker, men inte som en person - är det fel? Nu ser jag själv inte upp till honom, men jag tror att det kan vara farligt att säga att saker är så 100% på ett visst sätt.

2008-11-27 @ 23:42:33
Postat av: lisa

det handlar nog inte om förebild när det gäller leverne utan förebild i ens dagdrömmar. en stilikon. ett vackert offer vars mångsidighet ingen ser och vars själ ingen riktigt lyckas fånga. någon som kan räddas. Bambi på isen. smala flickan som alltid huttrar och ser ensam ut.



det är ju drömmen om drömmen. drömmen om att vara ikon. helylle-tonåringen på Konsum blir aldrig någons förebild för där finns inget farligt. 5barnsmamman som disputerar i geropsykiatri är inte någons förebild för där finns inget farligt.



farligt, spännande och vackert. något att rädda. något att vårda. det är vad alla ikoner har handlat om.

2008-11-27 @ 23:43:14
URL: http://www.schmut.net
Postat av: Mamma 2.0

Kloka ord! Du verkar över huvud taget vara en klok tjej (med cool och snygg stil dessutom :-))!

2008-11-28 @ 06:32:32
URL: http://mamma2punkt0.blogspot.com
Postat av: Mamma

Jag åker till Moster i Tyskland nu och är borta hela helgen. Betr. det du skrev ovan så tror jag det är en mognadssak som inte har med ålder att göra. Det finns plats även för helylle-idoler, Tom Hanks, Mat-Tina jag kan räkna upp hur många som helst, skillnaden är att det inte är lika kul att skvallra om dem för det finns inget att skvallra om. Synd för vecko-pressen.....

Love you

MOR

2008-11-28 @ 13:24:41
Postat av: Mamma

En sak till, det finns en film om denna lilla musa som nog tilltalar en del. Jag har inte själv sett den, men den ligger hos oss, vi kan se den när du kommer.

Kram

MOR

2008-11-28 @ 13:26:53
Postat av: Anonym

En sak jag tycker är lite underligt med dig och din blogg... du ber om kommentarer, och att folk som besöker skall skriva en rad. Men du svarar aldrig på dem?

2008-11-28 @ 18:10:40
Postat av: Tove

Jag förstår hur du tänker men som någon annan också skrev, att man beundrar någon som Pete Doherty behöver ju verkligen inte betyda att man ser upp till hans livsstil. Jag lyssnar på både Amy Winehouse och Pete Doherty men pga av deras talang, deras musik och texter.

2008-11-28 @ 23:20:24
URL: http://se.youtube.com/user/suedehead
Postat av: Annaa M

Jag tycker Pete Doherty är ett musikaliskt/lyriskt geni. Vad är det för människosyn du har som därmed förringar mig till drogliberal? Jag har inga som helst ambitioner att efterapa honom bara för att jag gillar musiken.

2008-11-29 @ 05:22:27
URL: http://annaamattsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0