Läs, titta och se

Jag tänkte ge ett boktips, ett filmtips och ett musiktips till er.
Pappa Pralin

Denna boken fick jag av min mamma för några år sedan.
Sen dess har jag läst den ett tiotal gånger och tröttnar aldrig.
Anna Jörgensdotters debutroman är ett mästerverk ut i vartenda tecken i boken.
Andrea och Casper möts på psykkliniken.
Han i en senapsgul tröja och hon med ätstörningar.
Man får följa deras vackra och smärtsamma kärlek och deras trassliga liv.
Allt som rör sig kring musik, katter, festivaler, sprit, familjeproblem, lugnande tabletter och anorexia.
 Andrea och Casper möts på psykkliniken; två vackra känsliga unga konstnärssjälar.
Den är så vackert skriven att jag tappar andan varje gång.

Sophie Scholl


Detta är en av de bästa filmerna jag sett i hela mitt liv.
Sophia  Scholl avrättas med giljotin, brottet: hon var tysk motståndskämpe under andra världskriget.
Hon deltog nu också aktivt i motståndsgruppen Vita rosen (die weiße Rose).
18 februari 1943 arresterades hon då hon spred gruppens sjätte pamflett.
Fyra dagar senare straffas hon..
Flygbladen, som delades ut för att väcka motstånd i första hand bland de unga akademiska kretsarna i München mot nazistregimen, spreds i flertalet tyska städer i miljonupplaga efter Sophie och Hans Scholls död genom allierade flygplan.
Filmen är på tyska och är så otroligt gripande. man bara gråter och gråter.

Kings of Leon

Denna grymma grupp såg jag för första gången 2004 i Australien.
Deras musik gör mig alltid på bra humör.
Snygga killar, grymma kläder och asbra musik!
I love!

Kommentarer
Postat av: Ingela

Hej tjejen! Det var trevligt att träffas igår och dela livserfarenheter och skapa visionboard. Är sjukt nöjd med min. Hoppas det gick bra att komma hem ordentligt!? Kram

2008-11-30 @ 15:35:58
URL: http://ingelasdagbok.blogspot.com
Postat av: Linka

sophie scholl is a great movie, indeed, i love the strength of both characters, sophie's and the investigator's, the struggle between their ideologies...there's really a lot to think about, watching it. glad you like it so much too! kram

2008-11-30 @ 17:09:16
URL: http://linkasblog.blogspot.com
Postat av: anna

Tack för tipsen!

Boken verkar intressant!

Postat av: Tina

Men, vilket sammanträffande. Stod för bara några timmar sedan och läste på den bokens baksida i ett marknadsstånd i Alingsås. Tyvärr följde den inte med hem, det borde den kanske gjort.

2008-11-30 @ 19:44:40
URL: http://trueborn.blogg.se/
Postat av: Mamma

Jag tycker boken är konstig, men filmen är en av de bästa jag sett.

Love you

MOR

2008-12-01 @ 15:37:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0