Hon såg sig om över axeln

En tjej gick ensam på en väg. Någon gick bakom henne. Hon tittade sig över axeln flera gånger och såg en kille gå en bit bakom henne. Hon gick snabbare. Tittade bakom sig igen och såg att han tittade på henne. Och hon sprang, med andan i halsen och tron att han var en våldtäktsman.
Killen i fråga var min vän. Eller min pojkvän.

Ofta pratar jag med män i min närhet som berättar att de fasar över att hamna bakom en ensam tjej. För varje gång hon vänder sig om så känner han sig smutsigare. Han är ingen våldtäktsman, ingen rånare utan bara en helt vanlig kille på väg hem. Men hon är rädd, och han kan förstå att hon är rädd. Kanske byter han till andra trottoaren för att visa att han inte vill henne ont. Men när han byter sida så kränker han sig själv. Han förlikar sig med tanken på att han är utpekad som potentiell våldsman. Och det gör ont.

Vissa mäns beteende på kvinnor smutsar ner de vanliga männen. De män som är goa, rara och vanliga människor.
Dessa dåliga män föder en rädsla i oss kvinnor som tyvärr går ut över de snälla männen.

Ikväll kommer jag sannolikt titta mig bakom axeln när någon går bakom mig. Men för första gången kommer jag även få ett sting dåligt samvete när jag gör det, för han är bara en vanlig kille på väg hem.

Men i min fantasi har han knivar, gillar strypgrepp och kommer snart göra mig illa.

Våldsmän skapar inte bara rädsla i oss kvinnor, de föder även skam i män som aldrig borde behöva känna skam.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så bra. Älskar den här "dikten" förresten: http://i34.tinypic.com/1ytjzc.jpg

2008-11-04 @ 15:15:46
Postat av: Karin

Åh ja precis. Men jag tänker också att om alla de där männen någongång skulle bli riktigt förbannade och säga ifrån och förklara att de inte tänker gå med på att kallas potentiella våldtäktsmän, vilket blir fallet när inga män öppnar munnen överhuvudtaget utan går runt och öser galla över feminister som bara hatar män. Om de där braiga männen också höjde sina röster mot mäns våld mot kvinnor skulle vi kunna kämpa lite mer i hop, för vi ska ju åt samma håll..

2008-11-04 @ 18:26:49
URL: http://koftan.blogspot.com/
Postat av: Amanda



Jag håller helt med Karin. Jag tycker inte det är kvinnors ansvar att ha dåligt samvete för att vi är rädda. Jag tycker det är männens ansvar att se till att kvinnor inte behöver vara rädda, speciellt om man nu är en en bra man.



pussåkram på dig min vackra blomma!

2008-11-04 @ 23:28:43
URL: http://ruutha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0