Ät dig snygg - drick dig smal!

Ät dig snygg - drick dig smal - detoxa formen - skrubba dig till lyster bla bla bla. I alla dessa tidningar har det genom tiden skrivits milslånga artiklar, krönikor, tips & trix m.m på hur man ska bli precis lite snyggare än vad man redan är. Dessa artiklar är så otroligt paradoxala då de på sida 21 skriver hundra tips på att bli bättre hit och bättre dit för att på sida 23 skriva om vikten av att älska sig själv. Men det är otroligt svårt att hela tiden försöka göra sig snyggare samtidigt som man ska älska sig själv. För om man inte är sig själv hur ska man då kunna älska sig själv?

Modeller och kändisar säger att de minsann äter allt och lite till och att deras bästa skönhetstips är att dricka mycket vatten. Men den bistra sanningen är att istället för vatten dricker de champagne och istället för mat snortar de kokain. Mina modellvänner har berättat skräckhistorier om hur modeller äter McDonalds tillsammans med laxermedel så att skiten ändå kommer ut snabbt, de äter bomull som de doppat i apelsinjuice så att de får i sig vitaminer och en inbillad mättnadskänsla. jag kan skriva i det oändliga om alla dessa historier än värre än den andra. Men what's the point? Människan måste ta ansvar, för man kan inte skylla hela världens smalfixering på modebranschen. Sex säljer så man visar sex. Smala tjejer säljer så man visar smala tjejer. Kanske vi som individer måste sätta ner foten och säga att nu får det fan ta mig vara nog.

Jag har varit otroligt smal och även otroligt överviktig. Ingen av de två fick mig att må bra. Kroppen, hjärnan, hjärtat och själen tog stryk. Så jag bestämde mig för att vara jag. Jag slutade gråta för att jag inte kunde ha vissa typer av kläder då de passade en smalare tjej. Jag slutade se upp till spinkiga modeller och kändisar då deras size zero är samma kroppsmått som en 7-årig flicka. Jag slutade stå framför spegeln och bara glo på mina "defekter" utan började istället kolla i spegeln och leta efter nya saker. Jag upptäckte en helt ny värld. Jag började se mig själv på ett helt annat sätt. I detta nya sätt att leva blev jag en bättre version av mig själv och INTE för att jag mirakulöst gick ned i vikt, blev längre, blev blondare utan för att min självkänsla och självförtroende blev bättre och bättre för var dag. Snarare gick jag upp i vikt, behöll längden, klippte av det långa håret och tro det eller ej jag har det så himla bra. Söta killar tittade på mig och pratade, fina människor ville vara kompis med mig och ett underbart jobb landade i min hamn. Och detta var inte ett resultat av att jag blev snyggare, detta är ett direkt resultat av att jag ser precis likadan ut som innan men blev en gladare person. Det var inte smalheten som gjorde mig snygg och älskvärd utan min glädje och självförtroende.

Det tål att tänkas på!


Kommentarer
Postat av: Elakis

Du har så rätt, din extremt smarta person. Jag ska bli som dig

2008-05-08 @ 10:10:08
URL: http://Elakheter.webblogg.se
Postat av: Linda

Tack=)

2008-05-08 @ 10:50:11
URL: http://sweetkay.blogg.se
Postat av: natalie

så jävla bra skrivet! heja dig!

2008-05-08 @ 10:51:38
URL: http://men-snela.blogspot.com
Postat av: Dress Like a Princess

Jag kommer gärna åter :)

2008-05-08 @ 11:18:14
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se
Postat av: Jennie

håller med dig! sjukt bra skrivet!

svar; tack så mycket.. jag försöker kämpa :)

2008-05-08 @ 11:36:51
URL: http://hallon8.blogg.se
Postat av: Linda

haha ja du jag känner mig inte som en supermamma men tack så mycket=)

2008-05-08 @ 11:48:55
URL: http://sweetkay.blogg.se
Postat av: Vanadesse - Designing Everyday Life

Usch vilket hemskt inlägg. Tänk att det går till så...

2008-05-08 @ 12:04:51
URL: http://designingeverydaylife.blogg.se
Postat av: lia

riktigt bra skrivet! fint(dock hemskt)inlägg, men tankespridande!!

2008-05-08 @ 16:19:33
URL: http://purely.blogg.se
Postat av: Kim

AMEN! :)

2008-05-09 @ 12:26:31
URL: http://mammamuuu.blogg.se
Postat av: stina

Peche - detta är det bästa som har skrivits i en ung kvinnas blogg på länge! (Och jag är så glad över att du fått feedback, oftast får man mest feedback vid kläder och shopping och inte vid ämnen som är ritkigt relevanta).

Jag känner med dig. Behandlar unga kvinnor med bisarra ideal varje dag på kliniken jag arbetar på. Där lyckan kommer i ett par större läppar eller tre rynkor mindre. Jag är ett stort faan av små justeringar men det skulle jag inte tillåta mig vara om jag inte hade ett fast grepp om verkilgheten och vad som i verkliga världen skäner ro, harmoni och balans.

Har också varit betydligt smalare och mycket olycklig när jag var yngre. Men så började jag se på mig själv precis som du har gjort och inser att glädje, omtänksamhet, förståelse och självkänlsa tar dig längre än vilka smala, långa ben och vilken outfit som helst.

Det ytliga är inte charmigt om det inte finns en varm människa med substans bakom,

Fint inlägg som jag hoppas många unga kvinnor läser!

Caio!

Postat av: Elena

Trist bara att modellerna är korkade, att äta laxermedel skyndar bara på tarmrörelserna, det hindrar INTE kroppen från att ta upp närigen, ska de hindra kroppen från att ta upp det måste de kräkas och hoppas på att inte en enda smula lyckats ta sig till tunntarmen där större delen av nedbrytningen sker. så HA HAHA, på modellerna.

2009-02-07 @ 17:17:45
URL: http://stiftprinsessan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0