Forever Young

I dessa tider har fetnojan fått en konkurrent, åldersnojan. 20-åringar använder antirynkkräm, 25-åringar fixar tuttarna för att de har "hängbröst", 30-åringar förintar sina enda skrattlinjer med botox och så här fortskider det i alla åldrar på alla möjliga slags människor. Det paradoxala i detta är att samtidigt som folk vill hålla sig evigt unga så har medellivslängden ökat med 40 är de senaste hundra åren. Vi lever längre nu än innan, varför vill vi trycka på det ännu mer? Hur gamla kan vi egentligen bli? Och hur gamla vill vi egentligen bli?

Vi vill gärna åldras med visdom , erfarenhet och mognad men det ska inte visas på det yttre? Men varför? Varför har det blivit skamligt att bli gammal? Det enda man kan vara säker på är ju att så länge man lever blir man äldre.

Nu tas denna fixering ett steg längre. Forskare försöker nu hitta sätt som bromsar det inre åldrandet genom stamcellsbehandling, genterapi och hormoninjektioner.

Jag tycker detta är skrämmande. Jag förstår inte hur skrattrynkor ha kunnat bli något fult? Det visar ju bara en lycklig människa som skrattat massor. Jag förstår inte hur man på fullaste allvar kan tro att ens tuttar ska sitta på samma ställe som när man var en fjunig fjortonåring. Gudarna ska veta att mina inte gör det. Men vad fanken gör det?

Mina bröst må hänga lite, min rumpa på ha säckat ihop och om tio år må jag ha ansiktet fullt av små linjer som genom tiden kommer bli längre och djupare men vad gör det? Jag har så mycket mer visdom nu än när jag var 14. Jag gråter inte över för små jeans, 5 kg viktuppgång eller valkar. För idag har jag fått en grym självkänsla och ett fint självförtroende och det är värt så mycket mer än ett rynkfritt ansikte, toppiga bröst och smal midja.

Age with grace! That´s what I´m talking about!

Kommentarer
Postat av: Sanna

Vad jag håller med dig! Varför är den perfekta åldern runt 20 alla under vill vara äldre och alla äldre vill vara yngre.
Jag tror att vi inte har respekten för ålderdom på samma sätt som förr, hittade en gammal dagbok jag skrivit i
" -när jag är 40 kommer jag att ha gjort allt, vad ska man göra då mer än dö..."
otroligt barnsligt men jag var väl 14 år och trodde att jag hade äventyret framför mig och börja leva livet..
Jag tror att det är bra att göra som dom gör i vår skola låter barnen gå och träffa dom äldre och har schack och andra eftermiddagar med pensionärer som hjälper. det ger respekt för visdom och förståelse att man inte behöver bli en gammal person som inte säger eller tänker ngt 8som många unga beter sig mot äldre idag) nu blev det mkt omkring men det upprör mig att vi har sådana åldernojjor i sverige och västvärlden(ska inte ljuga för jag har haft det ochså men nu struntar jag i det fyller 40 och är nöjd med mig själv som jag är)

2008-06-03 @ 10:36:21
URL: http://sannasegna.blogg.se
Postat av: Nemi

Jag samtycker men din infall! Månge folk är svängde och influerade av media tycker jag. Magasin och annonser är fllyt med ung folk. Det har blir ikonen för skönhet. Et bör vara inte så här. Skönhet kommer från inre. Folk glömma detta.

2008-06-03 @ 11:08:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0