Sen när blev yttrande en frihet?

Det pratas ju mycket om yttrandefriheten just nu när oklar information och lösa rykten om FRA-lagen har följt oss dagligen. Det pratas periodvis ofta om yttrandefrihet, för det är ju så fint här i Sverige att vi har det! Men jag om jag lutar mig tillbaka och tänker så undrar jag om yttrandefrihet verkligen är en frihet eller om det bara är ett luddigt begrepp med fin titel. Snarare det senare.

Jag är en person som värnar om en sak mer än någon annan och det är civilkurage, något svensken är mycket dålig på. När anställda på mitt förra jobb blev illa behandlade skrev jag ett långt mail till VD:n, vice VD:n och personalchefen och fick ett inlindat smörigt svar tillbaka som fint påpekade att jag skulle akta mig för vad jag sa. Mina vänner undrade om jag inte var orolig. Icke! Människor har dött för min rätt att rösta! Dött! Det värsta som kan hända mig var att få sparken, ganska milt jämfört med döden. Men dessa döda rättkämpar undrade nog var yttrandefriheten tog vägen när de stog med ett gevär riktat mot skallen.

Blondinbella är en tjej man kan tycka si eller så om. Folk hyllar henne eller hatar henne så till den grad att de tuggar fradga. Igår blev hennes bästa vän tillfrågad om han var vän med henne, när han svarade ja blev han blodigt och brutalt misshandlad. han undrar nog också vad som hände med yttrandefriheten när kängan träffade hans skalle ytterliggare en gång.

Sen har vi andra sidan av myntet. De som "alltid måste vara ärliga och bara inte alls kan ljuga". Det är de som sårar folk och gömmer sig bakom ordet yttrandefrihet. Det är inte yttrandefrihet att berätta att någon är för tjock, för smal, för ful, har för fula byxor och är fel fel fel. Det är mobbing! Att mobba är att yttra sig men det är sannerligen ingen frihet! När jag blev mobbad år in och år ut tackade jag sannerligen inte Sverige för det fina begreppet yttrandefrihet som alla slängde sig med.

Igår fick jag sms från Amnesty där de uppmanade mig att komma och bli fotograferad inför en demonstration mot Kina som fått OS trots landets förtryck mot människor och yttrandefrihet. Men jag kan inte ställa mig upp och skälla på Kina för att de minsann är så dåliga på yttrandefrihet, när det hemmeplan inte är bra mycket bättre.

Yttrandefrihet är mycket enkelt. Det handlar om att man ska få lov att tycka något utan att fara illa. Det handlar inte om att få frihet att göra någon annan illa.

Kolla webshoppen här!

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Vädligt bra skrivet! Känner igen mig i så mycket av det du skrev! Keep It up girl!

2008-07-08 @ 11:24:13
URL: http://sunrice.blogg.se/
Postat av: Free Fashion Pia

Du borde ha en t-shirt på dig där det står "All this and brains too", tjejen :-) Bra skrivet!

2008-07-08 @ 11:24:37
URL: http://freefashionblogg.blogspot.com/
Postat av: Sassy

Du har så rätt, väldigt bra skrivet!

kram

2008-07-08 @ 12:14:23
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: Sassy

Jag har läst ett par inlägg om dumma kommentarer på karinolofsson.blogg.se och på pyttis.blogg.se och det är så onödigt! De har fått kommentarer om att de inte är lika söta längre och om att de ritar dåligt och borde skaffa barn istället! Är folk tvångsmässiga när det gäller att kommentera? Har folk inget bättre för sig? Det är ju bara att låta bli att läsa bloggen om man inte gillar dess innehåll...



kram

2008-07-08 @ 13:06:01
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: Sofie

SV: Wiie, tror du den kan komma innan helgen? :) Ska på konsert då nämligen. Läser mailet & fixar det ikväll. Kram!

2008-07-08 @ 13:11:51
URL: http://hemmaistan.blogg.se/
Postat av: Mamma

Jag håller med dig - yttrandefrihet är inte att såra någon annan. Dessutom vill jag kommentera OS i Kina. Många, många kineser är så oerhört stolta över att de får ha OS så jag tycker nog att vi kan bjuda dem på det trots att de inte har det vi kallar yttrandefrihet. Det var inte så förfärligt länge sedan man i Sverige kämpade för bättre livs- och arbetsvillkor, med livet som insats.

Kram

MOR

2008-07-08 @ 13:27:29
Postat av: Linda

Kolla gärna in http://enlitentax.blogg.se, var med & tävla om en Baby Art Print där,skriv att det var jag som tipsade dig;)

2008-07-08 @ 15:01:48
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: melinda

jo det är väldigt sant faktiskt!

ha en trevlig dag :)

2008-07-08 @ 15:25:32
URL: http://melindalin.blogg.se/
Postat av: melinda

oj vad duktigt av dig! ett år och en vecka är jättebra! hade du problem med alkoholen eller såg du bara ingen idé med det hela? får man fråga det?



hmmm jag fick plusset i början av december, tror jag drack senast nån gång i mitten av november :O

så det blir väl 7½ månad nyktert isåfall? men nu ska jag amma och dona, så det blir nyktert ett tag till!

2008-07-08 @ 16:33:45
URL: http://melindalin.blogg.se/
Postat av: Daniel

Duktigt skrivet å sant till fullo.

2008-07-08 @ 16:59:24
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0