Varför är man elak?

I en annan del av bloggvärlden pågår en rejäl pajkastning där fashionmuslimetterna kritiserar och förlöjligar bloggar som underbaraclara, niotillfem och vintagedarling. De menar på att dessa bloggar använder sig av ett utdaterat språk, är löjliga som skapar sin fantasivärld och är sorgliga som går runt i "mormors gamla kläder".
Detta inlägg har i sin tur lett till att försvarare av bloggarna skriver elaka saker till fashionmuslimetterna som i sin tur spyr osande kommentarer på dessa tre bloggar.

Å ena sidan kan man ju säga att alla har rätt till sin åsikt och att de stora bovarna i detta dramat är de som inte diskuterar bland kommentarerna utan slänger sig med rasistiska åsikter, nedvärderande kommentarer och meningar som "du borde skjutas". Det är kanske de kommentarerna som sårar mest. Fast å andra sidan kan man ju hävda att alla har rätt till sin åsikt men att man inte alltid måste säga den.

Jag har sen länge försökt lägga mer tid på det som gör mig glad än det som gör mig ledsen. För elaka kommentarer, taskiga människor och ett orättvist bemötande kommer man stöta på igår, idag och imorgon, oavsett ålder. Därför imponeras jag av Clara som skriver att vända kinden till och inte lyssna, Sandra som skriver ett långt och väl genomtänkt inlägg om vikten av att vara snäll och Jessica som inte kommenterar alls utan istället skriver om hennes födelsedag som är idag. Jag kan förstå om fashionmuslimetterna skrev sitt inlägg med sarkasm och en släng ironi och inte alls hade som intention att det skulle blåsas upp på detta vis, men vad lär vi oss av detta?

Tänk innan du talar. För det som kommer ur din mun på två sekunder kanske blir ett sår hos någon annan under 2 månader, 1 år eller varför inte hela livet. Mobbing sker ofta omedvetet. Man inser inte att man trackar förrän någon säger ifrån och pekar på hur man behandlar någon annan. Men varför vänta tills någon annan säger ifrån? Säg ifrån själv. Ta ingen skit men ge heller ingen skit. Jag försöker att skriva snällt i varje kommentar jag ger. Jag kanske inte alltid håller med och diskussion är tillåtet, men att gå till personangrepp är aldrig tillåtet.

Om du inte har något snällt att säga kan du lika gärna vara tyst! Så resonerar jag!

Kommentarer
Postat av: alexandra

jadå, mycket! :D hahah

2008-08-06 @ 11:00:13
URL: http://minilalle.blogg.se/
Postat av: Jessica

bra skrivet!

2008-08-06 @ 11:21:05
URL: http://jels.blogg.se/
Postat av: Free Fashion Pia

Följde länken till inlägget men orkade inte ens läsa igenom det, det var för tonårsdravligt. Deras mammor borde dra in deras veckopeng.

2008-08-06 @ 16:06:11
URL: http://freefashionblogg.blogspot.com/
Postat av: Annaa M

Lustigt, det där inlägget från fashionmuslimetterna var ju mycket barnsligare och mer illa skrivet än dem de kritiserar för just barnsligt språk. Snäll tycker jag inte att man alltid behöver vara, men det där är ju som du säger bara löjlig pajkastning. Jag har inte läst mer av fm:na än inlägget du länkar till. Jag anar dock en stor och skitnödig inskränkthet där avvikare från något som anses som normalt inte accepteras. Har insett att modebloggare som i stort sett inte ligger exakt mainstream lätt drabbas av påhopp. Normen är för många oerhört snäv; ung, smal och utan egen stil!



2008-08-06 @ 17:40:59
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: ruutha

Håller helt med dig i det du har skrivit och det skrev jag till dem också!



Jag är 21 snart 22 och börjar mitt 4 år till hösten. Jag har läst kurserna lite huller om buller för att jag tog ett studieuppehåll och pluggade konst ett halvår. Men nu är jag tillbaka igen! Jag pluggar i Umeå. Nu får du berätta! Och vad tycker du om utbildningen? Alltid kul att höra!



Love!

2008-08-07 @ 09:47:48
URL: http://ruutha.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det är rätt det du säger, om att en elak kommentar som man inte tänker så mycket på kan leda till entt ärr hos någon annan.



Ett jättebra exempel tycker jag är i filmen "Tretton" med Evan Rachel Wood, där någon på hennes skola slänger ur sig en kommentar om hennes kläder...



Varje gång jag tänker på den scenen och de som kommer efter vill jag bara skydda alla som blir mobbade och alla som är ledsna.



Många människor inser inte att det de säger och gör kommer att ha konsekvenser, även om de inte ser dem själv.

2008-08-07 @ 15:21:46
URL: http://www.myspace.com/jennynilen
Postat av: Mamma

Om det skiter sig med juridiken kan du skriva en bok. Du skriver bra till skillnad från inlägget som du länkade till. Jag förstod inte poängen.

Kram

MOR

2008-08-08 @ 11:17:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0