Sjukt prisvärt för studenter

Det värsta jag vet är människor som inte respekterar pengar. Människor som köper datorer utan försäkring för om den går sönder kan de ju köpa en ny. Även om det händer 1 gång i månaden. Människor som var trevliga mot mig för jag kommer från ett moderatstyrt samhälle men snabbare än ögat kan blinka, vände mig ryggen eftersom jag röstade på vänstern och FI. Människor som sprutar champagne för sakens skull, människor som åker taxi 20 meter istället för att gå, människor som på fullaste allvar tror att vi alla har samma ekonomiska förutsättningar.
För så är inte fallet. Alla har inte samma förutsättningar och vissa människor kämpar så hårt, varje dag, ibland helger, för att deras barn ska få åka på skolresan som de andra barnen.

Idag läste jag något otroligt upprörande. En bloggare som skriver om "snygga läderväskor till sjukt bra priser, speciellt för oss studenter". Fabulous! Väskorna kostade från 2000 kronor...
Efter noga beräkningar har jag kommit fram till att efter hyra, mat och räkningar kommer jag ha cirka 2000 kr kvar att röra mig med. PÅ EN HEL MÅNAD! Att skriva så här i sin top 15 mest lästa blogg är så jäkla respektlöst. Vad han gör är att spotta alla vanliga hårt pluggande och fattiga studenter i ansiktet. Rätt i ansiktet.

Tänk om alla köpte sin nya dator med försäkring, använde den försäkringen när datorn gick sönder och slapp betala för en ny dator och istället gav det till Rädda Barnen. låt säga 8000 kr. 8000 kronor hade nog gett färskt vatten, vaccin, medicin och bra avloppsystem åt en hel by i Afrika. Tänk om folk enbart köpte 1 flaska champagne att dricka och struntade i att köpa den andra att spruta och istället gav de pengarna till hjälporganisationer i Ryssland. Hmmm.... 350 brats x 1500 kr blir 525.000. För de pengarna skulle man kunna uppdatera skolböckerna, isolera klassrummen, börja med ordentlig och nyttig skollunch, ge ut stipendier, ge lärarna ordentliga löner.
Tänk om alla taxidyrkande människor la undan 50 kronor om dagen och började ta cykeln till skolan, närbutiken, jobbet varje dag. Hmmm 365 dagar x 50 kronor. 18250 kronor. Det hade gett 9 elever vars en ny skinnväska ELLER sponsrat stans lokala härberge och gett dem möjligheten till nya madrasser och filtar, små julklappar till frusna hemlösa och inköp av bättre mat hade varit möjligt.

Jag ska inte gå in på hela konsumera/inte konsumera debatten för detta inlägg handlar inte om det. Det handlar om att respektera pengar och ibland bristen av dem. Det handlar om att ta sig en rejäl funderare på vem man möjligtvis råkar spotta i huvudet idag för att man i sin "modeblogg" skrev att man idag köpte tre toppar på H&M som man säkert aldrig kommer använda men de var ju såååå billiga!

Tänk efter! Och shape up! Många tror att ni är födda med silversked i munnen. Jag skulle vilja säga att ni är födda med silverskeden rätt upp arslet!

Kommentarer
Postat av: Kapten

Ett väldigt bra inlägg. Många "budgetfavoriter" brukar i bloggar och i magasin hamna över 500-lappen ändå, och som student är bara några hundralappar väldigt mycket.

2008-08-21 @ 21:42:49
URL: http://captaincharlie.wordpress.com
Postat av: Karin

Åh ja. Och tänk om alla utan att sluta med nåt i sin vardag, helt bara sådär skänkte 5 kr till Röda korset. Det skulle inte göra någon skillnad för någon här, men enormt mycket för andra. 5 kr * 8 miljoner... jo.

2008-08-21 @ 22:09:23
URL: http://koftan.blogspot.com/
Postat av: Annaa M

Men det är väl ett sätt att försöka utmärka sig. Blondinbella har ju blivit stor bland annat på sin sanslösa syn på pengar, många andra tror nog att det är något som gör att man blir mer läst. Innerst inne vet förstås den bloggaren att 2 000 inte är budget för en student! Jo, just som du säger hela budgeten!

2008-08-22 @ 00:02:21
URL: http://annaamattsson.blogg.se/
Postat av: Kristoffer Lindh

Det borde startas en grupp för modebloggare som verkar mot vansinniga konsumtionsmönster. Just modebloggar är ju helt fabulösa på att förutsätta att deras läsare har hur mycket pengar som helst att spendera på onödiga kläder.



Men nu vill ju borgarna höja fribeloppet med 20 000, då kan ju du, förutom att plugga heltid, jobba heltid. Visst får umgänge och fritid helt plockas ut ur ditt liv, men du har råd med många fina väskor.

2008-08-22 @ 10:22:09
URL: http://ungfarbror.blogspot.com
Postat av: Sassy

Eh, studentpris på en väska tycker jag är 100-200 spänn...Men så är inte jag uppvuxen med pengar som kan strös lite hur som helst. JAg tycker det är extremt provocerande med folk som slösar pengar bara för att de kan, som sprutar champagne för att visa att de har pengar och som köper dyra saker bara för att det är status. Urk!



kram

2008-08-22 @ 10:44:17
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: Linka

oj, ja...bra posting! go girl!!!

2008-08-22 @ 18:08:32
URL: http://linkasblog.blogspot.com
Postat av: Anonym

Nu har du fått ett blogghjärta av mig!

2008-08-22 @ 18:40:57
Postat av: alma

hahaha silversked rätt upp i aschlet! hahaha, jag dör va roligt! klok är du som vanligt!

2008-08-22 @ 18:43:32
URL: http://whatalmawears.blogspot.com
Postat av: misshelena

ha det gott i Lördags-solen..

2008-08-23 @ 12:45:57
URL: http://misshelenas.blogg.se/
Postat av: Jasmine (http://byJasmine.blogg.se)

Nejdå den har jag minsann kollat in ;-)!

2008-08-23 @ 15:37:51
URL: http://byjasmine.blogg.se/
Postat av: Karin

Studentpris på en väska tycker jag är 50 kr på loppis. Idag köpte jag föresten en klänning för 5 kr. Ganska lagom.

2008-08-23 @ 16:54:07
URL: http://koftan.blogspot.com/
Postat av: Anneli

Mycket bra skrivet. Det är rent förjävligt hur saker blivit.

2008-08-24 @ 08:58:13
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: Johan

Grymt insatt du är i hur ekonomi fungerar.

Tänk om alla skulle skaffa sig en datorförsäkring. Då får man ju pengar gratis som man kan skänka till Afrika.

Dumma jävla attitydvänsterbrud, tänk lite.

2008-09-04 @ 12:45:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0