Just därför ska jag bli jurist

Ingen kan ha undgått att missa det övergrepp som Isabella Löwengrip "Blondinbella" utsattes för på sin tjejresa i Italien. När jag först läste detta fick jag ont i magen och blev uppriktigt ledsen och även en del orolig. Sen byttes min nedstämdhet mot stolthet när hon öppet talar ut i media. Hon ger starka kvinnor ett ansikte och bilden av ett offer försvinner sakta. Min stolthet byttes ännu raskare ut mot ilska när män, kvinnor, flickor och pojkar skriker att detta minsann är ett PR-trick. Jag vägrar tro på att detta är ett PR-trick för om jag gör det samlas jag till den blinda trångsynta skara som fortfarande lever efter devisen att "tjejen förtjänade det". Ingen förtjänar det! Hora som nunna, kvinna som man, barn som vuxen, svart som vit, hetero som homo. Ingen förtjänar det och ett nej är alltid ett nej.

Att Isabella är moderat, pälsälskare, storstadsbo, rik, tjej, ung eller vad man nu kan komma på, gör henne till en individ man antingen har något gemensamt med eller inte har något gemensamt med.
Jag och Isabella är otroligt olika, har inte mycket gemensamt, skulle aldrig bli kompisar och ha diskussioner så hetsiga att kanske tårarna rann men det ger mig ändå inte rätten att sätta mig över henne och utpeka henne som den som förtjänade att få två fingrar så högt upp i muffen att det kom blod.

Jag lever efter devisen att systrar ställer upp, kvinnor ska vara på andra kvinnors sida. Och om jag någonsin träffade Blondinbella skulle jag vara den första som ställde mig upp och applådera för hon är ett under. Magen till mer driven tonåring får man leta efter, vidden av hennes självkänsla och styrka är inspirerande och modet hon har att berätta om detta i tidningen är något att beundra och lära av, INTE tolka som PR-trick.

Om jag inte stod på hennes sida kan jag lika gärna skita i min juridikutbildning och bli en sån människa som sakta suckar över dagens ungdomar som klär sig utmanande, super skallen i bitar och är ack så promiskuösa. Nu ska jag istället in i denna smet av trångsynthet inom rättväsendet och armbåga mig fram tills varenda jäkel kallar sig feminist och ingen säger att tjejen förtjänade det. Jag ska iallafall kämpa för det varje dag, precis som jag gör varje dag idag.

Fuck it säger jag!
Kvinnor ska vara på kvinnors sida. Vi ska stötta varandra, klappa varandra på axeln och säga "fan vad du är bra"! Min blogg handlar om mode men även om vikten att älska sig själv för precis den man är. Men med tjejer som hackar på mig för att jag är för tjock, för tråkig, för flippig, för bitchig, för ditten och för datten är det svårt. Men jag tar ett djupt andetag och fokuserar på annat. jag älskar kvinnor i alla olika former. Bitchiga som mesiga, tjocka som smala, glada som arga, roliga som allvarliga och alla de mitt emellan.

Jag är feminist och den tjej som inte är det "skiter säg själv rätt i skallen", som en chefsredaktör för Veckorevyn en gång sa.

vad fan tjejer, nu ställer vi upp för varandra och slutar hacka! Var stolt över din medsyster. Jag är fantamig sjukt stolt över kvinnorna runt mig!

Kommentarer
Postat av: Zandra

Svar: Ja, jag har letat efter en liknande väst jätte länge. hehe

2008-08-05 @ 10:31:05
URL: http://zandrasthlm.blogg.se/
Postat av: Zandra

Haha du är rolig. Tack så mycket för erbjudandet. De ska jag överväga.

2008-08-05 @ 10:35:32
URL: http://zandrasthlm.blogg.se/
Postat av: Sweet 16´s blogg

hoppas du lyckas då :D

2008-08-05 @ 12:10:04
URL: http://sweetlifestyle.se
Postat av: Att ha det gott

MYCKET bra skrivet

2008-08-05 @ 13:28:54
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: Sid

Hoppas någon av de som skriver negativa inlägg om henne som person, hamnar här och läser det du skrivit. Mycket bra skrivet!

2008-08-05 @ 19:41:03
URL: http://alltidvaken.com
Postat av: Amanda

HELL YEAH! jag står på din sida syster! skrev ett väldigt liknande inlägg för ett tag sedan och jag håller helt med dig!

2008-08-05 @ 21:02:24
URL: http://ruutha.blogg.se/
Postat av: Amanda

Förövrigt pluggar jag också till jurist, av EXAKT samma anledning!

2008-08-05 @ 21:03:12
URL: http://ruutha.blogg.se/
Postat av: Zelly

Mycket bra skrivet

2008-08-05 @ 22:00:42
URL: http://fabulositysecret.blogg.se/
Postat av: malin

svar: taccck så mkt,läs gärna:) Riktigt bra skrivet, åå din blogg:):)

2008-08-05 @ 22:52:30
URL: http://boobiieblogg.blogg.se/
Postat av: M

bra skrivit! ja precis, man blir så besviken på alla folk som sejer att överfallet var en pr-grej

vikken ascool klädstil du har föresten!

2008-08-07 @ 20:50:29
Postat av: tove

HELL YEAH SISTER! AMEN!



Det är precis vad det handlar om. Ingen förtjänar det som hände med Bella, och det är tjejernas tid att hålla ihop och protestera mot hur folk ser på våldtäkt och sexuella övergrepp!

2008-08-07 @ 21:10:33
URL: http://tovekluge.blogg.se/
Postat av: Isabella Löwengrip

Hej.



Bra skrivet. Håller med dig fullständigt. Hoppas verkligen du lyckas uppfylla dina drömmar. Din text värmde dessutom på ett personligt plan.



Med vänliga hälsningar,



Isabella.

2008-08-07 @ 21:35:58
Postat av: Kira

Hvem faen bryr seg om blondinbella??

2008-08-08 @ 00:41:23
Postat av: Isabella Löwengrip

Hej igen.



Jag skulle vilja att du tar bort den här texten du den har orsakat mig mycket trubbel.



Med vänliga hälsningar,



Isabella.

2008-08-08 @ 01:25:25
Postat av: LITTLE LOUISE

Ta bort den då? :/ <3

Poozie <333

2008-08-08 @ 02:01:05
URL: http://littemisslouise.blogg.se/
Postat av: Anonym

2008-08-08 @ 07:25:03
Postat av: Egen vilja

För det första, det är inte längre synd om henne, ingen normal person ska blir "frisk" så jävla fort som hon blev efter hennes lilla " olycka"



För det andra jag vågar skriva om vad jag tycker och tänker om henne eftersom varför ska JAG hålla käften? hon gör inte det så det är väl lika för mig.



För det 3:e för mig hände det nåt liknade för ca 2 år sen och ta mig fan inte jag kom inte över det lika fort som hon gjorde det. Det tog mer än 1 år och än känner jag mig obehagligt runt män. När dem tittar på mig och ser mig som nåt jävla objekt skit.



Min lilla syster ska plugga jurist och hon har fan ingen förebild av att någon sk C-KÄNDIS ska en dag bli "jurist". Hennes far jobbar som jurist och det är vanligt av barnen att ta efter fördäldrar jobbval. Och låt mig påpeka , hennes dröm att bli en jursit styrs inte av andras vilja. Låt dig inte påverkas av vad andra vill vara eller ha! Ha egen vilja!



Jag brukade tycka synd för henne och kunde förstå vad hon kände när det hände henne men vet du vad? På hennes interjvu garvade hon särskilt mkt just då hon pratade om det som hade hänt, Hon o hennes småbarnsvänner hade gått i en club och i klubben fanns det endast män i 40 årsålder... Är det bara jag som tycker om man redan känner att nåt är skumt varför inte dra, VARFÖR STANNA KVAR TILLS DET MÅSTE HÄNDA NÅT?? ÄR DET BARA JAG SOM TYCKER ATT VARFÖR ENS GÅ IN I EN KLUBB MED ENDAST MÄN I? SOM ÄR PRAKTISKT GAMLA`??! Och varför ens gå ut och festa om hon är under 18 år? Hon som ska bli jurist, vet väl själv att hon bryter mot lagen om hon köper nåt med alkohol eftersom hon är under 18. Och dem som ger henne alkohol bryter också mot lagen. Men äsch hon är ju en sk kändis. Hon kan komma undan med det men en vanlig person som jag blir inte bara förelämpad med även utvisade för att ha gått i en klubb med åldersgräns.



Jag tycker inte synd om henne, dock jag läser hennes blogg och låt mig påminna dig att hon sa i sin intervju att varje blogg hon skriver är "IGENOMTÄNKTA"... Så hennes blogg om väskor som hon har lämnat i golvet för att ruttna är så "himla igenomtänkt"?? Förutom det sa hon jävlit mkt skit om allt, att kött och skinnskor är samma sak, Hur FAN kan man jämföra sådana saker?! Vet du hur fan man får pälsen sådär otrolig skinnade och fin ut? Man måste flå djuret levande för att inte den ska stelna och förstöra pälsen. Hennes intelligens är jävlit låg. Hon har inte tydligen sett några klipp om peta, om djur som flås och att dem flår djuret levande, jag har sett dem och det är hemsk och det är äckligt att bära ett dött djur på dig. Och nej skinnjacka eller skinskor eller nåt huvudtaget med skinn är inte samma sak, för iaf med skinnet , den har inget HUVUD! Det är inte samma sak!!!!!



Du låter som en fin tjej Little peaches men ta inte henne som förebild, jag vet att man ska ställa upp för sina "medsystrar" men i vekrligheten hon hade inte ens vetat vem du var om du inte hade skrivit så om henne. Hon hade inte gjort nåt för dig. Nu förtiden gör ingen nåt för någon. Its life,



Dagens kvinnor är moderna och visst dem får göra VAD dom vill och säga VAD dem vill men "kvinnor" som Isabella, som är fortfarande ingen kvinna, hon är ett barn med wannabe tankar om vuxna. Det är blåsta tjejer som hon som förstör allt för oss alla :S



Jag är ingen femenist eller nåt liknade, jag står på att kvinnan får göra vad dem vill och jag växte i en förhållade där mannen Har ALLTID rätt OAVSETT vad men jag är modern, jag anpassar mig och vet vad som är rätt eller fel. Jag växte aldrig med en fett silversked i käften , så hon vet inte ens vad det är att få kämpa för pengar, lägenhet eller mat.



Ni eller du som läser detta får tycka vad ni vill men det är vad jag tycker.



Mujer Mariviollsa!

2008-08-08 @ 07:51:03
URL: http://mujermarivillosa.blogg.se/
Postat av: Mamma

Nu börjar det hetta till - kul!

Kram

Mor

2008-08-08 @ 11:28:00
Postat av: Caroline

go go go!

Hejja!

2008-08-09 @ 15:39:37
URL: http://vardagsmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0