SD

Det är med tungt hjärta och mycket oro som jag nu väntar på hur Sveriges framtid skall arta sig. Att Sverigedemokraterna är invalda i Sveriges lagstiftande församling är oerhört oroväckande. Det är även oerhört sorgligt. Vem kunde någonsin tro att ett parti med sin rötter i nynazismen skulle få spela vågmästarroll i Sveriges regering? När siffrorna visades på tv:n igår föll det tårar längs med mina kinder. Det kändes som att det vi lärt oss från andra världskriget föll i glömska. Det kändes som om något riktigt mörkt och riktigt svart nu har nästlat sig in i det allra heligaste.

Med en mormor och morfar som båda invandrade till Sverige tar jag riktigt illa vid mig av den politik som Sverigedemokraterna för. Som juridikstuderande och rätt så kunnig inom många områden blir jag oerhört arg över hur SD manipulerar statistik och fakta. De ljuger inte, men de talar heller inte sanningen. De klipper och klistrar i olika argument, olika verkligheter och olika fördomar och skapar där med sin egna verklighet. En verklighet som många nog tror sig känna igen och därmed röstar på SD. Tyvärr är det inte den verklighet vi lever i.
Invandrare är inte sämre människor, eller farligare för den delen, än vad svenskar är. Däremot har vi haft en invandrarpolitik i Sverige som jag anser har varit felaktig. Det har lett till gårdagens valresultat. Socialdemokraterna har misslyckats med sin invandrarpolitik och det ser man i de invandrartäta områdena. De är kaotiska, kriminella, stökiga och helt befriade från vad vi svenskar anser vara svensk kultur, svenska normer och svenskt beteende. Därför tror jag att de flesta som röstade på SD inte gjorde det av rasism utan av missnöje.
Invandrare är överrepresenterade i vår brottsstatistik men det är inte bara muslimer som SD vill få oss att tro. Det är till exempel vanligt med sexualbrott där förövaren faktiskt är norrmän, finnar och danskar. Invandrare begår inte brott för att de är invandrare. De begår brott för att många av dem lever i den osynliga klasskillnaden. En skillnad som faktiskt visar sig när man tittar på gemensamma nämnare hos invandrande kriminella. Lågutbildade, låginkomstagare, utan skyddsnät och utan social back-up. Ingen tröst, ingen support och inget stöttan. De nämnarna skapar människor som snor en cykel för de känner att de aldrig någonsin kommer att få råd att köpa en.
Det är inte invandringen som skapar kriminella. Det är sociala levnadssituationer!
I vilket fall som helst så är det totalt oacceptabelt att SD, ett rasistiskt parti, nu sitter i våran riksdag. Och till er som röstade på SD säger jag bara "skäms på er". Skäms på hur fula tankar ni har, skäms på hur fult ni har röstat och skäms på er för den fula framtid vi nu går till mötes.
Min röst låg hos alliansen och jag hoppas att de håller vad de lovade. "Att de inte ens kommer ta i SD med tång". För ett enda samarbete med SD och jag kommer för alltid ångra hur min röst lades.
Det är tung idag men jag föreslår att vi från och med idag inte håller tyst. Att vi varje dag kämpar mot rasism och främlingsfientlighet. Skäms på SD. Man blir ju för fan illamående!

Kommentarer
Postat av: Lisa

mm trist är det :(

2010-09-27 @ 02:08:08
URL: http://popflickan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0